Kvävs lite smått!!
Jag blir galen! Jag ska till behandlingshem nästa fredag men det är lååångt kvar!! Jag förstår inte jag gör alltid så konstiga saker, jag hakar upp mig på saker och håller på med detta smått tvångsmässigt och kan inte låta bli, för nåt år sedan var det naglar, jag målade och fixade heeela tiden och kollade på klipp på you tube och köpte grejer för över säkert tio tusen…Kunde inte låta bli…efter det har det varit andra ämnen…Just nu är det att titta på humen traffickning, kan inte låta bli, söker och söker och söker, jag går inte ens och äter för jag måste kolla, tänkte ta mig till stan idag men jag har inte kommit utanför dörren, jo jag skulle köpa kaffe och kom då på att det ligger en video butik nära så jag kan kolla efter sånna filmer där, letade igenom varje film…PALLA! Jag blir så galen på mitt beteende, som är en flykt och ångest dämpande men som ger mig mer ångest. Känner ngn igen detta konstiga beteende? Man fortdätter med ngt som man vet inte är bra…
Japp. Blev fascinerad av synliga ryggrader på människor igår kväll. Har ägnat hela dagen åt google och samlat över 100 bilder (sökresultaten misstolkar målet med benstruktur och modeller av skelettet).
Vad jag vet är att jag blir sjukt bra på synliga ryggrader, och sjukt bra på sökoptimering. Vad jag även vet är att det är ett klanderligt ursäktande till att "ut och arbeta", men ett helt befogat beteende för att dämpa ångest.
Att det ger upphov till sömn- och ätstörningar är vad jag har mycket lite kontroll över.
"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"
Jag har lite av det beteendet. Kan bli väldigt besatt av en viss grej, pyssla med det dygnet runt och sedan försvinner det helt, då gör jag det aldrig mer sen.
Senast var det att använda en hårmunk, såg alla videos jag kunde hitta om just det trots att alla är mer eller mindre likadana. Övade och övade tills jag hade ont i hårbotten. Sen gick det över och jag tappade intresset helt, har knappt tänkt på saken efter det trots att jag var så ivrig att lära mig att göra den perfekta bullen.
Inte så besatt längre av vissa saker. Kommer väl och går i perioder. Mestadels i tonnåren hade man dessa tvångsbeteenden. Senare tid har det blivit sämre mående i stället men aldrig riktigt dessa maniska idéer. Kan ha med ens andliga intresse att göra.
Att vara intresserad av saker är ju jättebra. Glädjen av att hitta något spännande och lusten att hitta allt om ämnet är roligt.
Det kan vara lite som balsam för själen ibland, ångestdämpande, och det är inget fel med det.
Det är när det har en alldeles för stor påverkan på det övriga livet som man kanske borde lugna sig lite. Är det därför du får ångest av ditt beteende? Känns det som om det tar för mycket plats?
manier.
klart han/hon mår dåligt av att hennes fixeringar och manier tar över. blir ju en ren obsession.