Få och behålla vänner
Jag har fobisk personlighetsstörning och har aldrig riktigt förstått hur man gör för att bli vän med någon, eller hur man behåller vänner man har. Det låter knäppt kanske, men det är ett jättestort problem för mig för jag tappar alla vänner och kommer aldrig någon nära.
Har ni andra med samma problem några knep?
Jag har typ samma problem, kommer aldrig någon nära. Så det händer att ingen kontaktar mig för att umgås, jag är bara en trevlig person för dem. Inte än vän (vad jag skulle kalla det).
Det enda som funkat för mig är att bestämma möte någonstans och dag osv, vilket är jättesvårt och jobbigt för mig. Men jag kommer inte på något annat jag själv kan göra åt det.
Det kan vara bra att skaffa sig en hobby där det sociala följer med. Något du trivs med och tycker om, sport, ridning, gym, teater, börja gå på bio själv, studera, jobba. Vart träffar du folk oftast?
Försök också prata med och mer med folk, ju mer du övar desto bättre kommer du bli på kallprat.
Wish u luck!
Jag har samma diagnos som dig och har också stora problem med att komma nära folk och tappar vänner lika fort som jag lär känna dem. Tyvärr har jag inget riktigt bra tips att komma med, men min terapeut gav mig i princip samma tips som #2, dvs skaffa sig en hobby där det sociala följer med. Men det är inte lätt med en sådan problematik. Om jag väl vågar mig iväg på något sådant håller jag mig oftast på min egen kant, så det blir liksom inte så att man lär känna någon ändå. Till saken hör att jag också har rätt dåligt tålamod. Men tvingas jag träffa samma människor flera gånger så kan jag så småningom börja slappna av och börja bjuda lite mer på mig själv. Så för mig har det funkat bäst i studier och på jobb, där man träffar folk om och om igen. Att bara gå och spontanträffa folk lite sådär random har aldrig funkat för mig.
Annars har jag tyvärr också samma problem som #1, att jag oftast aldrig blir mer än en trevlig (hoppas jag?) bekantskap för andra.
Jag har samma problem. Jag har jättesvårt att behålla vänner och har mycket svårt att få nya.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!