Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettneuropsykiatri
Läst 3215 ggr
[Qimsid]
0

ADHD symptom?

Jag har börjat fundera vad det är för fel på mig på senaste tiden. Jag måste verkligen hålla igång hela tiden och jag känner mig uppe i varv hela tiden och som att jag måste göra något och gör jag inget så mår jag skitdåligt. Som de senaste dagarna, har mest bara varit inne och suttit här. Blir deprimerad när inget händer.

När jag väl sitter stilla ändrar jag position ungefär varje minut, och jag måste hålla på med något, t.ex. fiffla med naglarna, bita på naglarna eller göra muskelryckningar i benen eller veva tårna hit och dit eller stretcha benen i luften, lyfta huvudet om jag ligger ner, ändra huvudposition och armposition hela tiden.. det är bara först nu jag märkt att något är lite tokigt, har myror hela tiden.

Har har svårt att fokusera och lyssna på människor eller när något som kräver tankeförmåga så får jag verkligen anstränga mig för att försöka fokusera! Speciellt när något är tråkigt, men som tur är så har jag envis-genen, så jag tar mig igenom.

Som liten var jag jävligt aktiv och mamma gick ner 10 kg på att behöva springa efter mig hela tiden (de två övriga barnen som hon hade fått ungefär 9 år innan gick mycket lugnare säger hon) jag skulle hoppa runt som en groda hela tiden också, ville inte gå.

Men i skolan, ungefär 1-an till 6-an hade jag inte märkt något snarare tvärtom till ADHD, jag va jätte lugn och stängde in mig själv i en bubbla i skolan och fokuserade bara på det som va framför mig. Har dock alltid haft svårt o lyssna, lär mig bäst från böckerna och är väldigt smart och fattar saker kvickt. Konstnärligt lagd också. Ville inte ta kontakt med någon direkt, var mest för mig själv.

Numera kan jag bubbla som fan med människor också och för att i nästa sekund stänga in mig igen och inte orka möta någon.

Nån som tycker det här låter som ADHD eller är något annat?

[SnowMaiden]
0

Visst är det vissa delar ur diagnosen adhd.Du låter lite lik mig. Men bara för att man har adhd behöver man inte babbla mycket.

Jag fick diagnosen adhd för 3 år sedan. Det var bekvämt att få veta. Men bara för det så hjälper det inte jättemycket. Man måste endå jobba med sig själv och så sätt hårdare än andra som inte har adhd för att senare få en så fungerande vardag som möjligt dock finns det mycket hjälp att få.

Ta kontakt med psykiatrin (tror jag att det är). Och be om en utredning.. Kan ta otroligt lång tid att få en sådan dock beroende på vart du vänder dig och bor.

Själv blev  utredd nästan direkt då efter jag lades in på psyket för deprission och ångest. Och de fann att saker låg lite djupare än just deprission.

Fick gå igenom ett frågeformulär med en psykolog. Psykologen gjorde i sin tur bild,matematiska, m.f. tester. Jag har ett väldigt klart detaljseende jämfört med andra i min ålder men andra delar som att koncentrera mig på flera saker samtidigt var grymt dåligt.

Jag har aldrig förstått detta med hyperaktiviteten då jag tycker inte jag springer omkring. Men det gör jag ju men jag hade jämfört mig med de som verkligen flaxar omkring.

Hoppas jag kunde göra dig lite klokare med mina storys

lycka till

[Qimsid]
0

Tack så mycket för ditt svar! Jag ska försöka få upp det här på tal nästa gång jag är på psykiatrin, det kan ju dröja, men jag har ju klarat mig hitills så jag lär ju klara mig ett tag till. Kanske inte är Adhd, men, något är det ju som inte stämmer… har bara inte funderat vidare på de där osynliga symptomen mer än på själva depressionen. Hoppas du mår bra idag! Tar du några mediciner mot din adhd?

Wide Awake Dreamer
0

Jag skall göra en ADHD-utredning någon gång framöver. Jag tog själv upp det med min vårdcentral, fick göra en screening som visade att det fanns skäl att gå vidare och med den som grund kunde de skriva remiss till psykiatrin. Jag har däremot inte fått någon tid ännu och det kan ju dröja.

Jag har och har haft många av de symptom du beskriver och jag var också väldigt lugn i skolan. Jag har dock börjat fundera på om det verkligen är "ren" ADHD i mitt fall. Jag har ju en del andra problem som skulle kunna förklara många av de symptom jag har. Det är inte alltid lätt att veta vad som är hönan och vad som är ägget. Men förhoppningsvis kan en utredning svara på det. Av det du beskriver tycker jag att det absolut kan vara värt att ta upp med din psykiatrikontakt och kanske rent av utreda. Man vill ju så gärna ha en förklaring till varför saker och ting inte fungerar i livet.

Önskar dig lycka till!

[Qimsid]
0

#3 Ja, min symptom pekar också på andra saker med, har inte fått ren diagnos men psykologen jag hade förut sa att mycket av min beskrivning pekar på Borderline. Inte lätt alltid, men är man medveten om vad som är problemen kan man ju gå vidare med kunskapen om hur man ska bli bättre! Oftast handlar det ju i grunden om att arbeta med sig själv!

Lycka till du med!!

[SnowMaiden]
0

jag tar endast antidepressiva nu. Men tidigare i början tog jag ritalin. Men efter ett år gjorde medicinen mig apatisk. Så valde att sluta. Känslor och liknande försvann.

Så antidepressiva räcker gott och väl idag. Ibörjan hjälper medicinen men sen börjar den hämma dig.

[Qimsid]
0

Jo jag har tagit många olika antidepressiva, biverkningarna har alltid varit värre än själva hjälpen så jag håller mig undan dem numera! Apatin känner jag igen.

Wide Awake Dreamer
0

#4 Tack! Och visst är det så att det är mycket lättare att arbeta med sig själv om man vet mer om sina problem. I fallet ADHD finns det ju mediciner som potentiellt kan förändra ens liv, så man vill ju inte missa en sådan diagnos om man har den. Samma gäller med många andra psykiatriska diagnoser, och även om man inte behöver medicin så kan det ju finnas andra sätt att hantera sina problem, bara man vet vad det handlar om.