Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettallmän-psykiatri
Läst 4147 ggr
The Zombie
1

sekretess åt helvete!

**I många år har jag haft svårt för att lita på någon inom vård & socialen. Då jag blivit sviken alldeles för många gånger. Kan inte ens räkna upp dem på två händer.

**Nu har jag fått nog. Sviken ännu en gång.

Det hela började när mitt Ex träffade en ny från grann komunen. Dom fann varandra och jag är glad för deras skull. Sedan får mitt ex reda på att hon är vän med min sjuksköterska på öppenvården.

Min sjuksköterska tog upp det med mig och frågade om det var några problem, vilket jag inte tyckte eftersom jag vet att hon har regler om sekretess. (Eller vad man ska säga?)

Sedan samma dag som jag skrev ut mig från slutenvården (efter att ha haft LPT i två veckor) så smsade jag och berättade att jag skrev ut mig.

Den dagen hade mitt ex och hans nya bjudit in min sjuksköterska i rent umgänges syfte. Och då berättade mitt ex att jag blivit utskriven. Helt plötsligt bestod deras konversation av MIG och min problematik. Mitt framför mitt ex's nya flickvän. Min sjuksköterska kunde sagt ifrån eftersom hon har sekretesser. Men inte!

Hon satt och berättade att jag hade fått LPT och att hon tyckte det var bra att jag blev inlagd på grund av mina självmordsplaner och självmordstankar. Och mitt ex svara emot eftersom jag försökt x-antal gånger även om jag legat inne.

Jag är så besviken på min sjuksköterska, hon kunde hållit tyst om mig. Men det gjorde hon inte. Att mitt ex ställer frågor osv är ju en helt annan sak då han varit ett stort stöd för mig. Han visste det mesta om vad som skett osv. Men nu är jag så jävla trött på att inte kunna lita på någon inom vården.

Vad ska jag göra?
Har berättat för personal i resursteamet och dom håller självklart med mig om att det min sjuksköterska har gjort grova fel. Hoppas dom gör som dom lovade och ringa till chefen för öppenvården. För jag mår riktigt dåligt över att hon ens kan med att PRATA om mig med någon annan, utan min tillåtelse. Och att hon inte ens pratade om mig i rent jobb-syfte.

Detta blev ett långt inlägg. Hoppas någon ville läsa.
Behöver verkligen råd. :(

Maria
3

Anmäl henne.

/Maria

The Zombie
0

Tror att de i resursteamet skulle ringa till chefen eller åka ner och prata med chefen. Hon ska fan inte få ha sitt jobb kvar enligt mig! :(
Så besviken. Ledsen att jag inte kan lita på henne, tyckte jättebra om henne och haft endast 4 möten med henne sammanlagt och fick nyss henne som ny samtalskontakt på öppenvården. Sen finns det bara en kvar på öppenvården som jag inte haft av 3 stycken. :(

Svion
0

Det är ingen nyhet. Många sköterskor inom vården verkar ha klara uppfattningar om att det måste få vara tillåtet att prata om deras arbetsdagar i viss mån för att orka med och detta gör att många av dem överdriver sådana oskrivna "befogenheter" å det grövsta för att de inte kan hålla sina munnar stängda. Jag kan tänka mig att de flesta får långt mycket svårare att hålla sig själva i schack om de nu prompt får för sig att prata över huvud taget. Och ja, det är jävligt tråkigt.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

Monsva
4

Det som hänt är inte acceptabelt! Denna sjuksköterska måste anmälas! Hon har begått ett grovt tjänstefel och det måste anmälas. Fy vad jag blir förbannad när jag läser om sådana här saker. Du/ni ska veta att vi är väldigt många som jobbar inom vården och håller stenhårt på sekretessen. Vi ser RÖTT när vi hör talas om sånt här.

[M Y M L A N]
2

Kontakta patientnämnden. Bra att de får veta. Du kan få stöd av dem. Anmäl till vårdenhetschef. Klaga hos socialstyrelsen (heter väl IVO el liknande nu) Och BYT sköterska.

The Zombie
0

Jag ska tala med chefen över öppenvårdsmottagningen. Hon har fått höra mitt ex version, nu ska hon få höra det från mig också. Och hon tyckte det var skamligt att hon gjort en sådan sak. Händer det inget mer så blir det förmodligen en anmälan på patientnämnden.

Men, även om dom kan erbjuda mig en annan sjuksköterska på min öppenvård så vet jag inte om jag kommer kunna lita på dem någonsin igen. Jag orkar inte starta om på nytt 3 ggr bara på detta året.

Hoppas innerligt att denna sjuksköterska blir av med jobbet. För vem vet, kanske pratar hon om sina patienter även för andra? Vad vet jag? Noll förtroende. Åh, jag som är ny utskriven från psykiatriska slutenvården. Kommer hamna där snart igen om detta mående pågår länge till. :(

The Zombie
0

Fick tag i henne, hon tyckte tydligen att det lät osannolikt att min sjuksköterska skulle göra en sådan sak. "Vi är strikta på sekretess reglerna och tar upp det väldigt ofta".

FUCK OFF!
Jag orkar inte. Ingen tror på mig. Vad fan finns det då för ANLEDNING att fortsätta gå på min öppenvårdsmottagning? Jag orkar inte längre.

Om ingen ska tro mig, vad fan gör jag då här? :'(
Första gången jag har gråtit på över ett år. för allt känns totalt meningslöst.

[M Y M L A N]
2

Kära du! Patientnämnden kan ge dig stöd. Men de kan inte vidta åtgärder mot sköterskan mer än prata med henne eller hennes chef. Jag har ringt dit en gång och fick mycket bra hjälp men det tog rätt lång tid. Det tycker jag att du ska göra. Jag tycker också att du ska göra en anmälan till Ivo (ny myndighet sen 1/6) Gå in på deras hemsida www.ivo.se Klicka på Klaga på vården (överst) Klicka på Klaga på vården (till vänster) Där kan du läsa om hur det går till att göra en anmälan (klagomålsärende tror jag det kallas det när en privatperson anmäler). Att det blir en offentlig handling innebär inte att vem som helst kan ta del av dina journaluppgifter och andra känsliga uppgifter utan det görs en sekretessprövning först. Bra att ditt ex stödjer dig i detta. Som patient blir man ju inte trodd, vilket du ju fick erfara i samtalet med chefen för öppenvårdsmottagningen. Grrrrrrrr Kan du inte ta med dig exet och gå och prata personligen med chefen. Om chefen trodde på exet borde hon ju tro på dig oxå. Det blir svårt för chefen att negligera dig när exet är med och kan ge sin version. Det sköterskan har gjort är fruktansvärt. Jag undrar om det till och med skulle kunna vara värt att polisanmäla henne. Att få upprättelse och att säga ifrån och klaga, anmäla tar mycket energi. Och det har man ju ofta inte när man mår som jag antar att du gör, men det vore så himla bra om du kunde skriva ihop något om det brott hon faktiskt har begått och anmäla henne. I alla fall om det skulle kännas bra för dig efteråt. Hon har ju inte bara lämnat ut sekretessbelagd information om dig. Hon har ju dessutom påverkat din tilltro till vården. Lycka till! Och du, ge inte upp. Det är hon inte värd, ap-sköterskan. Du är värdefull och hon ska inte få förstöra ditt mående. Kram :)

Svion
3

Det är inte alls en bra utveckling, men jag tycker du ska stanna upp innan du bestämmer dig för att släppa allt förtroende… Det må finnas många olämpliga människor inom vården, men det är till viss del det enda som finns och i många fall hjälper de faktiskt till. Låt inte det här sänka din tilltro till att vissa människor är bra på det de gör och kan hjälpa just dig om du någonsin behöver stöd från någon annan. 

Jag hoppas det går bra.

"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"

The Zombie
0

Det sjuka med det hela är om jag har förstått mitt ex rätt;
Att sjuksköterskan insett det hon gjort är fel. Men chefen säger fortfarande att det knappast kan stämma. Och denna gång när exet ringde tillbaka så sa hon samma som till mig ungefär.

Frågan är just nu vem utav dem som gjort mest fel?
Jag vet att jag inte kommer fixa att anmäla henne. Känns nästan mest meningslöst.

Och det där med tilliten, flera år har jag haft svårt att prata med folk om mitt mående. Har kämpat med psykisk ohälsa i ca. 10 år.
Och ingen har kunnat knäcka min nöt och få mig att kunna prata ut om hur jag verkligen mår; vilket min sjuksköterska nu fick mitt förtroende. Och det är anledningen till att hon fick mitt förtroende. Och till henne kunde jag berätta allt jag tänkte på och hur mina tankar om självmord var. Därav anledningen till att jag blev inlagd med lpt.

Så, hade stora förhoppningar om att hon faktiskt skulle kunna hjälpa mig. For real. Men haft henne några gånger bara som sagt. Så bra var hon i det syftet. Men nu är det semester tider och sen efter semester går hon hem för att vara mamma-ledig.

just nu vill jag bara skriva ut mig från öppenvården. för jag tror knappast att detta med öppenvården kommer hålla för min del.

Kanske är jag en sådan som låter som om jag ger upp lätt.
Men så är det verkligen inte. Allt jag kämpat mig genom för att få hopp om att det kommer bli bättre. Kämpat, kämpat & många inläggningar som jag gått med på. Självklart vill jag leva. Men nu? Nej.

[M Y M L A N]
0

Jag tycker att hennes beteende är än värre nu när du berättar om att du hade förtroende för henne trots långvarig tillitsbrist till andra människor. Hon borde verkligen ha tänkt på sin tystnadsplikt. Det är bra att du har bestämt dig för att inte anmäla henne. Jag tkr förstås att hon borde anmälas men jag menar att det är bra att du har bestämt dig och inte tvekar. Det sparar du massor av energi på :-) Tänk på det Svion skriver; att inte ge upp sjukvården pga denna händelse. Även om man kan ha många synpunkter på vården ffa psykiatrin så är vi ju i stort behov av den och i vissa lägen finns det inga alternativ . Det är bra att hon försvinner på föräldraledighet. Låt oss hoppas att hon inte kommer tillbaka alls. Det är väldigt lätt att säga att du ska släppa detta och gå vidare och glömma bla bla bla, men som sagt; du är allt för värdefull för att denna oprofessionella och omdömeslösa person ska få sabotera för dig i framtiden. Kram

The Zombie
0

Tusen tack för ert stöd.
Det betyder massor för mig. Det är så svårt att vända sig till någon som inte förstår hur jag menar. Jag orkar liksom inte lägga min tid på att kämpa för att sätta dit henne. Men det värst med det hela är ju att sjuksköterskan hade pratat med mitt ex och sagt att hon inser att hon begått ett stort tjänstefel.

Trots det står chefen och påstår att hon aldrig skulle kunna bryta sekretessen. Undra egentligen VEM som borde bli av med jobbet?!

Men tack för era svar.
Känns bra att få höra era peppande & stödjande ord.
<3

Rutan_
0

En anmälan på chefen också kanske?

The Zombie
0

tror dock inte att det är någon idé att anmäla chefen då hon ej brutit någon sekretess regel öht. Men jag hoppas på att hon får sig en blåsning av att hon inte trodde på mig.

Rutan_
0

Nej men man måste inte anmäla på grund av den saken utan för att du helt enkelt känner dig illa bemött. Sen om det inte går vidare till något är en sak, men bara att hon får en anmälan på sig kanske gör att hon tar sig en rejäl funderare.

The Zombie
0

Chefen ringde mig idag igen, och hon hade pratat med sjuksköterskan. Men sjuksköterskan var 100% säker på att hon inte nämnt mitt namn utan bara pratat "allmänt" om lpt. Hmmmmm konstigt eftersom mitt  ex inte ens visste att jag hade LPT. Han hade sagt; Men hon hade inte lpt.
sjuksköterskan: jo. det fick hon.

hmmm… life sucks!