Del 2: varför vissa relationer dränerar dig utan att du märker det
Det som inte alltid ser fel ut kan ändå kännas fel
Det är inte alltid tydligt när en relation tar mer än den ger.
På ytan kan allt se normalt ut. Ni pratar, har kontakt, kanske skrattar. Inget dramatiskt händer. Inget som “borde” kännas fel.
Men ändå finns det något i dig som känns tyngre efteråt.
Inte alltid direkt. Ibland kommer det senare. En trötthet. En irritation. En känsla av att du har varit mer “på” än du egentligen hade energi till.
När du börjar anpassa dig mer än du märker
Energitjuvar i relationer handlar sällan om en enskild händelse.
Det handlar mer om små justeringar du gör hela tiden:
- du tänker igenom vad du ska säga innan du säger det
- du anpassar din ton, ditt humör, ditt tempo
- du väljer bort det du egentligen hade velat säga
Det är subtilt. Men över tid blir det tungt.
Roller som tar energi över tid
I många relationer fastnar vi i roller utan att märka det.
Du kanske blir:
- den som alltid lyssnar
- den som håller ihop samtalet
- den som inte vill skapa konflikt
- den som “förstår” den andra
Det fungerar ett tag. Ibland länge.
Men problemet uppstår när rollen blir automatisk. När den inte längre känns som ett val, utan som något du förväntas vara.
Då börjar relationen kosta mer än den ger.
Det svåraste: det som känns “okej” men inte bra
En av de mest förvillande sakerna är att inget behöver vara uppenbart dåligt.
Det kan vara en relation som “funkar”. Som inte är konfliktfylld. Som till och med innehåller fina stunder.
Men ändå lämnar den dig ofta lite mindre än innan.
Och det är just där många missar signalerna – för inget är tillräckligt fel för att reagera, men tillräckligt tungt för att påverka dig.
En viktig fråga att börja ställa
Inte: “är den här personen bra eller dålig?”
Utan:
hur blir jag i den här relationen över tid?
Reflektion:
- Hur känner jag mig direkt efter vi pratat?
- Hur mycket anpassar jag mig i den här relationen?
- Vilken roll hamnar jag alltid i?
- Skulle jag vilja vara mer som jag är, eller som jag blir här?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-05-07 22:05 av Pyttelite
Precis så är det. Till slut måste man lämna relationen om man inte skall gå under.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag har läst det som du skrivit om det här ämnet i flera delar och det är jättebra skrivet lättsamt att förstå medan jag själv när jag kommer in på det här ämnet kan bli hur långrandig och invecklad som helst men det ska jag försöka att låta bli här 🤣
Det är mycket tänkvärt Pytte och så sant det du skriver 👍 för det är så här det är och ett sådant komplext ämne som finns överallt både i IRL och den digitala världen.
Vi är många som har vart och är utsatta och när jag för många år sedan började läsa på om det blev jag oerhört förvånad över hur vanligt det är och det har till och med vart personer jag fått berättat för mig som jag aldrig någonsin kunnat tro dom har en helt annan sida utåt medan i hemmet är dom uttryckligen tyranner.
Det bästa vi kan göra är att lämna både person och situation det är inte det lättaste speciellt om det sker i den egna närheten inom en familj eller släkt men vi är skyldiga oss själva om vi ska ha våran energi kvar och må bra.
Energitjuven anser det är egoistiskt direkt hugger en sådan person och med alla medel manipulerar sina offer att tro dom har skyldigheter mot dom och resultatet är alltid skam offret får skulden för det energitjuven gör.
Det heter också sätt gränser tala om vad du känner säg ifrån men med dom här människorna går det bara inte dom för hela tiden över sitt på sina offer så det bästa är avsluta gå vidare det är inte lätt och jag själv har fått ta dom lärdomarna många gånger och till slut lärde jag mig jag lämnar jag sticker jag vill inte ha att göra med och någon återvändo finns det inte heller det skulle vara = att gå in i den destruktiva relationen igen.
Det här är ämnen som är så viktiga att påtala det finns överallt till och med bland barn i skola i jobb äktenskap syskon vänner släkt nära anhöriga överallt finns det och jag har läst på en hel del men är absolut inte utbildad men har erfarenheten från så många håll genom livet och idag tack och lov säger jag stopp inte ett steg längre jag bryter och gissa vem som är energitjuven eller narcissisten det är alltid offret som får skulden.
Det där är något vi inte ska bry oss om vi har rätt till att ha våran energi ingen annan ska ta den från oss och det är många som jag helt brutit med både IRL och digitalt varför slösa energi på folk som bara dränerar manipulerar och drar ner sig det ska ingen av oss tillåta vi har verkligen rätten att vara oss att må bra.
Jag är 60 år och det är så spännande när jag ser tillbaka på mitt liv intressant är hur många av dom här personerna som kommit och gått redan i min barndom bland kompisar och även bland vuxna och i jobb med mera det är så oerhört vanligt men många gånger tror vi att vi är ensam om det och att vi gör fel om vi sätter gränser eller bryter kontakten men vi kan inte göra mer rätt och vi är långt ifrån ensamma och vi har alla rätten att må bra och ha kvar våran energi den ska vi inte ge till någon annan istället låta energitjuven dränera sig själv på sin egen energi bara lämna dom och gå låt dom helt enkelt bara brinna upp med sitt 😎
#2: Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter och roligt att du uppskattade temat.
Det är svårt med relationer - ibland blir det bara inte bra!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.