Talsvårigheter och psykisk ohälsa?
Hej
Jag har haft problem med psykisk ohälsa sen jag var barn egentligen och lidit av bland annat PTSD, ångest, mycket dissociering, stress, sömnsvårigheter och depressioner.
Jag har märkt att med tiden har mitt tal blivit sämre gradvis.
Jag var duktig på engelska förut och talade lite franska och idag klarar jag nästan inte av att uttala engelska ord överhuvudtaget och har även svårt med vissa svenska ljud ibland. Det är som om tungan bara rullar och är spänd. Eller så blir allt "för vasst" och jag låter som någon som verkligen inte alls kan engelska.
Måste säga att även hörseln har påverkats till viss del. Jag har kollat hörseln och har helt normal hörsel och kanske t.o.m. lite bättre än genomsnittet. Men det är som om jag har svårt att uppfatta vad folk säger. Dock har det inte med koncentrationen i sig att göra, snarare att det är någon sorts tjall på linjen, att det liksom tolkas om på vägen och jag hör något helt annat eller att jag uppfattar det som mummel. Jag säger "va?" nästan varje gång någon tilltalar mig. Ibland behöver de upprepa 4-5 gånger om det är något litet litet ljud i bakgrunden eller så.
Även ordförrådet överhuvudtaget har försämrats. Jag hittar inte ord när jag pratar. Har heller inte med koncentrationen att göra utan orden är bara borta.
Kan det här ha med min psykiska ohälsa att göra då jag lidit av det så länge? Jag har i alla fall upplevt det som det.
Har hört att t.ex stress kan skada nerverna och bli mer eller mindre bestående och svårt att träna bort.
Ha en bra dag! // Pernilla
Kan det vare symtom på stress du har? Att inte hitta orden och att inte få till dem ordenligt samt att inte höra vad andra säger är ofta stressymtom. Att inte fixa främmande språk lika bra som tidigare gissar jag också beror på stress. När man pratar andra språk krävs det att man håller mer än en sak i huvudet samtidigt och det försvåras av svår stress. Jag är inte expert på något vis men jag har liknande symtom som du och har fått höra av läkare psykolog arbetsterapeut kbtterapeut att de i mitt fall beror på svår och långvarig stress.
Glömde skriva att jag har svårt att uppfatta vad andra säger. Måste fråga om både en och flera gånger. Har gjort hörseltest hos audionom men hörseln var helt normal. Audionomen trodde att mina svårigheter uppfatta vad andra (främst barnen) säger beror på just stress.
Tack, det låter ju logiskt. Är dock inte särskilt stressad just nu men har varit utsatt för stress väldigt länge. Och precis som du säger är det även för mig främst vad min son säger som är svårt att höra.
Ha en bra dag! // Pernilla
Jag hade ungefär så under min depression och kan fortfarande ha speciellt svårt för att hitta ord.
Vill inte oroa dig i onödan men det kan även vara något medicinskt så kanske ett besök på vårdcentralen inte vore helt fel?
Sådär har jag också haft när jag var yngre men gradvis som jag börjar må bättre så har det också hängt på. Jag har dock fortfarande problem att uppfatta vad folk säger men inte alls lika mycket som förr. Det ger med sig ska du se :)
☮ and ❤ among each other ✿
Jag känner igen mig i det du skriver väldigt mycket. Under en period hade jag svårt att forma munnen så att orden blev rätt - och det var innan jag hade börjat medicinera. Det kändes som om jag inte hade någon styrsel i tungan. Och det var t o m så märkbart att en vän frågade vad som hade hänt med min mun. Han tyckte att jag sluddrade helt enkelt. Jag fick inte till det helt enkelt! Och då hade jag levt under extrem stress i många år.
Efter ytterligare några år blev jag hörselskadad och började spänna mig ännu mer för att uppfatta vad folk sa. För det är vad jag tror att det handlar om - spänningar p g a stress!
Så ta det du lugnt men gå till någon audionom och kolla hörseln då och då.
Lurituri