Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: anhöriga
Läst 9825 ggr
[idaskoog]
0

Hur bemöta hypokondri?

Hej.

Jag arbetar som sjuksköterska och kan en hel del om psykisk ohälsa och har även en hel hög psykiskt sjuka i min omgivning. Vilket fall som helst har jag en person i min omgivning som jag och flera andra är hypokondriker (bland annat). Den här personen har även ett barn som hon applicerar sin hypokondri på. Eftersom att jag är sjuksköterska så frågar hon mig väldigt ofta vad jag tror och tycker om olika symtom etc. på både henne och hennes barn. Jag har nu blivit så otroligt less på detta! Jag vill bara skrika att "det är ingen fara lägg ner all din oro, sluta att leta fel"! Jag försöker att bemöta hennes oro och lugna men vad ska man göra? Hur ska jag bemöta detta? Vad ska man säga? Varje gång jag säger som jag egentligen tycker att hon är onödigt oroad och att man inte behöver åka till läkaren hela tiden eller akuten varje vecka (!!) så blir hon så arg!!!

Ge mig gärna tips på hur jag ska bemöta henne!

Ketang
0

Låt henne bli arg. Hon behöver höra sanningen så jag tycker du gör helt rätt.

Seerina
1

Så länge du håller tillbaka det du känner så blir DU arg.

Om du säger till henne det du känner så blir HON arg.

Tyvärr, en konflikt går inte att undvika i det här fallet.
Du väljer vem som ska bli arg.

Jag hade valt att den andra blir arg. Om du väljer samma sak så får du inte glömma en viktig sak! 

Ge inte dig själv skuldkänslor för att du sa vad du tyckte.
Dessa kan nämligen komma smygande efter ett tag bara för att testa din nyvunna självrespekt. Håll kvar den respekten och håll fast vid det du tror på.

[idaskoog]
0

tusen tack för er feedback!

vallhund
2

Säga något i stil med:

-Tyvärr är jag inte så inläst på hypokondri, men för ditt barns skull så borde du söka hjälp för det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .