intellekt- vad är det?
Hej på er!
Jag gjorde ett personlighetstest på internet med över 300 frågor etc.
Testet visade sedan hur man är i förhållandevis till andra som gjort samma test. Det visade sig iallafall att jag är i förhållandevis till andra som gjort testet: lat, "feg" (inte spänningssökande :P ), ilsken, glad, "inre liv", variationssökande, samarbetsvillig och intellektuell.
Det fanns många fler kategorier, fast där låg jag runt genomsnittet.
Dessa jag skrev upp nu är alltså att jag är mer av detta än genomsnittet, en bra bit över. Jag tänker inte säga hur mycket högre jag låg, för det är inte direkt relevant. "Inre liv" betydde att man är intresserad av hur andra människor fungerar och tänker.
Jag vet inte den exakta definitionen på intellektuell, har sökt på det, men det finns olika benämningar. Den generella som passar in bra på mig var: Person som kan och har intresse för att analysera och reflektera. Läste även på något forum att intellektuella personer är socialt handikappade men socialt accepterade, förstod såklart att det var personens egna åsikt. Det behöver inte ha någonting med intelligens att göra, vilket jag tror många människor tror. Så därför skriver jag det här, så ni inte sitter och tror att jag är någon mensatönt som skryter om sin inbillade intelligens.
Intelligens för mig är inte något man kan mäta, jag tror att det finns olika intelligens, och samhället behöver alla dess slag.
Jag anser också att det finns olika typer av intelligens, absolut. Förmågan att ta in, och analysera ett visst ämne el situation skiljer sig självklart med olika typer av personer.
Miljöpåverkan, vilken typ av uppväxt man haft, vad man lekte med som liten, vilka influenser man utsatts för genom livet, medfödda gener..bla bla bla :)
Man kan vara empatiskt intelligent t.ex. Allt handlar inte bara om siffor och 3D-figurer som torra IQ-tester föreslår i mitt tycke.
Har du en länk till detta test? Jag skulle vilja testa.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#1 För mig blir nästan mitt analyserande ett problem. Min sambo har sagt flera gånger att jag tänker för mycket, och att jag analyserar folk för mycket. Detta blir jobbigt i längden, allt mitt analyserande för mig går ut på att jag vill bli en så bra människa som möjligt, jag vill hela tiden utvecklas, vilket jag gör. Jag ändrar uppfattning titt som tätt för att jag kommer fram till nya synvinklar. Min hjärna slappnar aldrig av, för detta tänk går HELA tiden i mitt huvud. Samtidigt är jag glad över att jag fungerar så, jag är stolt över min egenskap att kunna analysera, reflektera och komma fram till nya slutsatser. Jag har en vän som inte alls har samma intellekt, jag är säker på att det beror på hennes brist på reflektion som gör henne kallblodig. Under tidiga tonåren mobbade hon och jag en kille, det var fruktansvärt. För några år sedan började jag reflektera över vårt agerande och fick fruktansvärt dåligt samvete, jag kom till insikt med hur fruktansvärt jag betett mig mot honom. En dag träffade jag på honom på bussen och bad om förlåtelse, tro det eller ej, men han lyste faktiskt upp och han och hans mamma har hälsat på mig efter det, vilket betyder väldigt mycket. Min vän, hon viftar istället bort det hela och skyller på att vi var unga och att det var längesedan.
Skriv gärna här vad du utmärkte dig på :P
Får inte sidan att visa mitt resultat, störigt. Får försöka senare.
#3 Jag förstår vad du menar, filosoferar, funderar själv väldigt mycket över livet, det tar på krafterna. Ja, måste väl ha känts bra att kunna be om förlåtelse till någon som behöver det? :) Tyder ju på intellektuell utveckling för dig i din förmåga att kunna förstå andras smärta.
Som alltid vill jag upplysa användare att vara JÄVLIGT kritiska till tester av den här typen. Just den här sidan verkar vara en av de minst seriösa exemplen i fråga om information, validitet och allt annat som är minst lika viktigt som hur saftigt resultatet blir för dig själv. Folk envisas ständigt med att lyfta fram dessa tester som tillförlitliga och gåbara, men när det inte ens finns ansvarig utgivare för skiten så är det i princip lika konstruktivt som ett besök till försäkringskassan.
"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"
#6 Men det kan ju vara kul om man tar det med en nypa salt. 🙂
#& Jag håller med silversol35, man måste ju få ha kul. Och man märker väl själv om testet stämmer eller ej. Sedan om sidan är seriös eller ej, spelar ingen större roll när jag gör tester när målet är att ha roligt. Om jag får resultat som jag inte alls känner igen mig i så förstår jag ju själv att något är galet.
Självklart får man ha kul. Den lilla pusselbiten ni verkar utesluta är att det här forumet inte enbart består av medlemmar som tar test av den här typen med en nypa salt.
#9 Nädå, jag talar alltid bara för mig själv. Men du verkade utesluta att vissa gör testen för att det är kul i #6, därav min kommentar.
#9 Jag kan inte ansvara för hur andra tar svaren.
#11 Menar jag inte heller. Ville bara tillföra en dimension som jag tyckte fattades.
Nej, självklart talar man alltid bara för sig själv när det gäller den här typen av diskussioner… Jag kan då informera om att psykologiforumet på iFokus i dagens läge är ett frekvent forum för psykisk ohälsa hos medlemmarna, och så länge det postas länkar till sidor av den här typen, utan valid basinformation eller informativt underlag för illavarslande misstolkningar som de flesta på det här forumet har sett mer än en gång innan, så tycker jag ni borde åsidosätta nöjet i att dela det. Det krävs faktiskt inte mer än att materialet är tillförlitligt enligt etablerad psykologi och redovisas som sådant…