viktminskning/concerta
jag har fått concerta i ett år, på dom 52 veckor som nu har gått, har jag haft en viktminskning på 30 kg, är detta en normal viktnedgång eller hur har ni andra som får concerta, reagerat i förhållande till viktminskning???????

Det är ju vanligt att gå ner i vikt, hur mycket är ju individuellt och naturligtvsi beroende på vad man väger när man börjar.
Jag har gått ned i vikt av concertan, men för mig har det inte bara varit concertan utan annan kosthållning och motion också. Men concertan har definitivt hjälpt till.
Har för mig att dessa mediciner tog in i sverige som bantningspreparat i början, och sedan insåg de effekten på adhd-patienter. Tror min läkare sa nåt sånt.
Hur mycket väger du i dagsläget och hur lång är du? Jag är 163 cm och har på drygt en månad gått från 58 kg till 50-51. Jag dricker näringsdrycker för att inte tappa mer vikt nu. Har oturligt nog blivit uppehåll en gång på 2 dagar pga sjabbel från psykiatrins sida.
Ha en bra dag! // Pernilla
Då har jag ytterligare en anledning att tjata om att få Concerta utskrivet 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
hm… låter bra ju!!! Ok jag vill bara gå ner 5-7 kg, men jag har noll karaktär……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
alltså, är det ett amfetaminpreparat?

#6 Amfetaminliknande, ja.
Ok, tar ner aptiten? Som captagon?
#8: Japp, men främst så hjälper det en att kunna sitta stilla och koncentrera sig på en sak. ;)
Det är det viktiga, viktminskning är bara en bieffekt som man kan få.
hejsan förlåt jag inte har skrivit tidigare, jag är 156cm lång och väger just nu 54 kilo, det är inte kris än men det blir det snart om jag fortsätter på detta viset, jag älsker mat och godis , men går fortfarende ned även om det är jag äter vanlig mat 3 gångar om dagen, och inte är speciellt aktiv…jag går promenader varenda dag…men träner inte på gymmet eller nått i den stilen….jag borde vara glad och tacksam men är mycket bekymmrad nu vart jag har gått ned 31 kg sen jag började med concerta… detta bild är tagit d 9/11- 2010
cga73, ja kolla ditt bmi….än så länge är det ju en rätt så bra vikt….
Har själv tappat ytterliggare några kilon så väger bara 49 nu. För mig är det kris faktiskt.. =/
Ha en bra dag! // Pernilla
concerta åt jag i ca 2,6 år ,,, ibörjan så försvann hungerkänslorna,,, ca första halvåret så ja en mindre vikt minskning , ,det som är en grej i det hela att man typ "glömmer bort " att äta ,, fokusering på annat… viktigt att dosen är rätt inställd . Annars kan man ha en oro som bränner inuti.. leder till viktminskning ämnesomsättning och frigörandet…av medicin.
Har nu ätit Ritalin snart 2 år kapslar depå 40 mg 230 mg /dygn ,, Jag går inte ner i vikt av dem lite tvärtom ,, innehåller samma preparat som concerta skiljer sig i utslåpp. jag är 159 cm väger 56 kg lite mycket , gått upp ca 4 kg sen concerta ,,,
men jag undrar, även om man inte har tappat aptiten och äter som vanligt, går man ner i vikt i alla fall? har bara ätit concerta i 2 mån, och har gått ner ngr kilo trots vanligt ätande-
Hej, Jag håller på med en ny ADHD utredning just nu då ja haft mycket stora problem på senaste tiden med bla att varva ner, koncetrera mig mm. Hade ADHD medicin som liten och var redan då hyperaktiv. Ja så aktiv att jag inte kunde vara på dagis och fick Teralendroppar för att somna på nätterna. Nu har jag fått tillfällig medicin och jag märker ingen skillnad varken bra eller dåligt. Medicinen heter Esertia. Fattar inte varför dom skall tas men så sa läkaren och jag har överlämnat allt om mig själv till dom. Innan jag går sönder helt o hållet.
30 kg låter mycket
men kanske du hade övervikt från början? 54kg- 156cm lång låter inte som något onormalt. Men om vikten fortsätter att rasa får du ta upp det med läkaren?
När jag skulle börja med ritalin vägde jag under 50kg, hade ingen matlust och glömde bort att äta. Dom var jättepetiga med att kolla vikten, oroliga att jag skulle tappa matlusten (som jag inte hade) och gå ner i vikt . Men tvärtom blev jag hungrig och fick matlust av dom och gick upp i vikt av dom.
Tydligen blir det väldigt olika med viktminskning/viktökning för olika personer som har concerta/ritalin.
~ mayolica ~
Jag fick själv sluta med concertan eftersom jag alltid mådde illa. Och efter att själv ha gått ner 35 kg så ville jag inte ner mer i vikt, och definitivt inte genom svält.
Fortsätter du gå ner så du börjr närma dig undervikt ska du genast kotakta utskrivande läkare.
Ja börj me concerta i juli å börja på 18 mg å i aug va ja upe i 72 mg å hade gåt ner 18 kg int onormal :)
Tror man behöver äta mer än vabnligt när man äter metylfenidat preparat med tanke på pulsökningen. Min vilopuls har ökat från 60 till 100 på bara den här första veckan så det säger sig självt att kroppen arbetar i ett högre tempo och då bränner mer energi än vanligt. www.fuckmybrain.bloggplatsen.se
20 min puls och blodtryck ökade inte alls. Viktminskning vid intag av concerta beror på minskad aptit, inte pulsen. Det är inte bra att din vilopuls gått upp. Går du på kontroller?

Concertan ger inte bara minskad aptit..
Det ger även en uttorkning.. Vilket påverkar en hel del i kroppen..
vilopuls brukar gå upp en del, men kolla blodtrycket för om det rusar kan du få helt andra problem, speciellt ihop med vätskebrist..
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus