Vart kan man vända sig?
Hej. Jag har haft diagnosen depression i drygt två år. Jag gick på BUP i ett halvår men slutade då jag kände mig dåligt behandlad. De jag skulle prata med var alltid sena till mötena och kunde lämna mig mitt under ett möte för att gå och fika. Så tillslut efter att jag väntat på psykologen i en halvtimme och frågat flertal gånger i receptionen efter honom och de sa bara att han kommer snart så tröttnade jag och gick och kom aldrig tillbaka. Jag tyckte jag klarade mig bra själv, trotts att jag självskadar och är självmordsbenägen. Men under de här ett och ett halvt åren jag gått utan behandling har det blivit värre. Jag misstänker även att jag har Borderline men har ingen diagnos.
Men jag undrar då vart man kan vända sig för att få hjälp? Är över 18 nu och kostar det då något? Vart är det man ringer nu när jag är för gammal för BUP?
Tack på förhand.
Då bör du besöka ditt läns landstings hemsida och söka dig fram till vuxenpsykiatri och där leta rätt på information om telefonnummer, instruktioner för exempelvis remiss och se om du kan få prata med en läkare som eventuellt remitterar dig till exempelvis KBT eller liknande, men troligtvis bör du kunna få prata med psykolog först. Vet inte exakt hur det fungerar överallt, men vanligtvis får man samtala med en läkare som leder en vidare i rätt riktning, så att säga.
"One day we’ll look back at this
And laugh and laugh and we’ll die laughing
One day we’ll look back at this and laugh"