Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: behandling
Läst 4080 ggr
Zadeira
1

Konstig kroppslukt av Cymbalta?

Jag har tidigare gått på 60 mg Cymbalta utan biverkningar eller några positiva effekter, så läkaren bestämde att jag ska prova dosen på 90 mg istället. Nu är det tredje dagen jag tar den dosen och har märkt ökad svettning, och dessutom känner jag en konstig, illaluktande doft som kommer från mig själv.

Det luktar inte svett eller äckligt, men det luktar helt enkelt inte "jag" ur huden.

Familjen känner inget konstigt när de luktar på mig, så jag vet inte om det sitter i min näsa eller vad. Jag upplever inte att något annat kring mig luktar mer, annorlunda eller konstigt, utan det är helt enkelt min egen kroppslukt som verkar förändrad.

Går på en del andra mediciner, men den enda förändringen är som sagt att jag höjt dosen av Cymbalta. Någon som känner igen att uppleva att man får konstig kroppslukt av Cymbalta?

VästkustFia
0

Har ingen egen erfarenhet av sådant, men kan inte luktsinnet förändras av visa mediciner? Borde även kunna hända när dosen plötsligt höjs.

Zadeira
0

Jo, men då borde ju luktsinnet för andra saker runt omkring ändras, och jag tycker att allting annat luktar precis som det ska. Det är bara lukten från mig själv jag upplever som förändrad.

Maria
0

Jag har ätit en hel del mediciner genom åren på grund av cancer (hjärntumör) För smärta så har jag ätit bland annat Saroten och även Zoloft vid tillfälle.

Jag har flera gånger upplevt att luktsinnet har blivit annorlunda och att jag själv ändrat doft men ingen annan närstående har reagerat.

Kanske sitter det i näsan/sinnet, jag vet inte? Även min urin har ibland luktat annorlunda. Inte som vid urinvägsinfektion utan en annan konstig doft (tycker jag)

Ta upp det med din läkare nästa gång.

Man får liksom väga för och nackdelar ibland😉

/Maria

Zadeira
0

Jag äter Cymbalta pga värk, och har inte märkt någon minskning av smärta alls, så det verkar inte vara medicinen för mig. Ska se om jag kan få något annat mot värken under tiden jag väntar på utredning.

Ska absolut prata med läkaren om det, har möte nästa vecka så om inget ändras är det absolut något jag tar upp.