oxazepam, Sobril/oxascand
Hej, vad tycker ni oxazepam, alltså sobril/oxascand. Fungerar de för er mot oro/ångest? I vilken mängd?
Själv tycker jag att det tar alldeles för lång tid innan effekt kommer. I akuta fall är det ju helt värdelöst. Tar 15-30mg och först tyckte jag 15mg räckte, men nu måste jag ta 30mg för att få någon effekt. Men som sagt, i akuta fall eller vid mycket ångest fungerar de ju inte… Iaf bättre än antihistaminer och annat tjafs.
Nåja, någon som tycker det är bra? Googlar man hittar man ju bara 300 flashback trådar med knarkare som hatar dem eftersom de inte kan bli höga på dem haha.
Det är ju benzo och hur ofta tar du dem? De är beroendeframkallande och att få tolerans är inte alls svårt! Nu är ju sobrilen en ganska "snäll" benzo och i bland t.o.m. doktorerna naiva när de skriver ut dem!
Av ditt inlägg låter det som du utvecklat tolerans då du måste ta mer av det för att få önskad effekt.
Jag knaprade benzo förr och jag minns att få ökad tolerans var lätt och jag måste nog så här i efterhand erkänna att jag var beroende! Jag tog upp mot 150 mg mot slutet.
Jag slutade tvärt, vilket jag inte rekommenderar, men rådet är sluta med allt vad benzo heter, det är en snabb lösning, men inte hållbart över tid!
//Marcus
Ibland tar jag flera stycken per dag, några dagar i rad. Men det kan också gå flera dagar då jag inte tar dem alls.
Hur menar du med att doktorerna är naiva?
Vet att det inte är det optimala med benzo. Men just nu är det nog det bästa. Theralen gör mig bara till en zombie, och atarax är bara skit. Men nu tycker jag inte ens oxascand fungerar någon vidare bra längre. Suck. Och tyvärr så är också konsekvenserna av att inte få ångestlindring när det är som värst i mitt fall skadligt.
Har du själv haft sobril/oxascand?
Jag åt sobril i många år och när jag sluta så låg varje dos 150 mg. Jag har även haft apodorm och iktorivil. Vad jag menar med att doktorer är naiva är många resonerar att sobril är en svag benzo, jämfört med ex stesolid och xanor, så de är snabba på att skriva ut det i både styrka och antal. Min uppfattning och upplevelse är att dämpa ångest med benzo löser problemet på kort sikt. Man kan inte hålla på att skriva ut vanebildande medicin, det är lätt att handla i beroende, då har du både ångesten och berondet att hanskas med den dan dosen är hög och antalet tabletter har ökat! Fortsätter man med benzo över tid kommer dosen garanterat öka - jag har vart där och det är ett helvete att sluta!!! Jag försökte sedan något år senare att ta en låg dos och nog fan kom beroendet tillbaks som ett brev på posten. Jag har erkänt och insett att jag kommer aldrig att kunna ta något benzo igen. Jag tror att det finns annan hjälp att få som tex KBT och icke vanebildande psykofarmaka.
Jo du har helt rätt. Man får väga för och nackdelar. Blir ju lätt bara mer problem om man har både ångest och beroende över sig.
Det var vääldigt hög dos du hade på slutet. Var den ordinerad?
Nej den var så att säga "själv" ordinerad!
Oxazepam fungerade bra mot min ångest i varje fall. Visst är de lite svga så jag förstår att du känner att de inte fungerar. Det skulle kanske vara en idé att snacka med läkare/psykiatrikern och fråga om de du kan få någon starkare bensodiazepin. De enda sorterna jag provat har varit flunitrazepam och alprazolam (inte utav läkare). och de har utmärkt effekt !! Men sen är de de starkaste formerna man kan få utskrivet så antar att det inte är något alternativ från din läkares sida..
Det finns säkert några andra korttidsverkande bensodiazepiner som är av svagare natur.
Bättre att tända ett ljus än att förbanna mörkret.
6# Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Du skriver att du brukat Xanor och Rohypnol (som för övrigt inte tillhandahålls i Sverige) som du inte fått utskrivet av läkare samt att det inte är något alternativ att från läkarens sida att skriva ut det?!?
Hur ska man då få tag på de? Plattan? Internet?
De lär ju öka beroendet ännu mer!
Min poäng var bara att det förmodligen finns lite "starkare" än oxazepam som också är korttidsverkande bensodiazepiner som läkaren kan skriva ut.
Jag trodde definitivt att alprazolam skrevs ut i Sverige, med tanke på tillgängligheten på gatan. Är du helt säker på att de inte finns på recept i Sverige?
Det stämmer iaf att läkare inte skriver ut flunitrazepam längre, det slutade man väl med för många år sedan vid det här laget.
Alpraxolam finns ju 0,25 - 2 mg i tablettform. Den absolut mest överlägsna formen av ångestdämpande.
Jag kollade FASS, och JA. Alprazolam skrivs fortfarande ut i Sverige…
Ska ha gått långt innan jag börjar letar mediciner på plattan haha. Vill inte bli hög, vill bara slippa oro och ångest. Dock verkar läkarna bestämt att sobril får duga. Jag är ganska ung också, om det har något med saken att göra. De sista jag vill är att bli beroende.
Vill/vågar inte fråga om starkare heller, då tror de väl jag är ute efter annat än ångestlindring. Önskar bara jag fick något som fungerade, konsekvenserna kan i mitt fall bli ganska allvarliga.
Nå om du har fått mediciner som inte fungerar så är det ju bara att säga det till din läkare/psykiatriker. Inte ska man ju be sin läkare om starkt beroendeframkallande medel då börjar han/hon nog fundera vad du är ute efter :P
Det är ju bara att säga att du tog 30mg och det fungerade inte.. thats it.. och fråga vad han tycker att ni/du borde göra, antingen höja dosen av ditt redan befintliga medicin, eller så byter han ut medicinen mot en annan. Sådär är det ofta med ångestmediciner, man kan gå igenom 15 prparat innan man hittar det som fungerar bra på en själv :)
Syftningsfel från min sida, det var jag som var dåligt påläst. Xanor har alltid skrivits ut. Flunitrazepam skrivs ut med.såg jag, men inte under namnet rohypnol. Jag vet att benzo är världsbäst på ångest lindrig och jag skulle önska att jag kunde ta dem när ångesten tränger på! Men de är starkt beroendeframkallande och starkare benzo ger snabbare tillvänjning och benzomissbruk är ett helvete att ta sig ur. Därför är mitt råd och min uppfattning att man bör hålla sig borta från benzo för det är en enkel lösning på kort sikt och löser inte ångesten utan endast dämpar och ångesten kommer alltid finnas där när du "nyktrar" till från benzons magiska effekter!!! Sen tycker jag personligen inte det är smart att tala om att man självmedicinerat sig utan att läkare ordination. Psykofarmaka är ingen medicin men ska mixtra med.
Jag håller med vart enda ord du skriver.. Du har SÅ rätt. Tar jag ett piller så känner jag när det lämnar kroppen efter 4-5 dagar, med utträdessymtom som overklighetskänslor, konstiga miner, skakningar i händerna, ångest och andra wierd stuff.. Så jag har alltid varit noggrann med att bara ta sånt vid behov och max 3 tillfällen i månaden. Nu var det tre månader sen så det är lugnt. Du behöver inte oroa dig för min skull ;) Jag har vänner som är/har varit beroende och jag vet hur jävligt dom har det. Så nej tack, BARA vid absolut behov, ingenting man ska "gå på". De som går på såna mediciner har ofta väldigt besvärliga psykiska besvär, så jag vet att det inte är något för mig.