Annons:
Etikettallmän-psykologi
Läst 513 ggr
Lona
2020-08-12 19:46

Att tanka kraft och finna ro

Oavsett vad vi har för grundförutsättningar och vad vi har i bagaget så behöver vi alla tanka kraft och energi emellanåt.
Minst lika viktigt är det att hitta någon form av ro, en känsla av lugn. 
Så hur gör man, då?
Var man hittar den där kraften och även friden är förstås olika men det har länge varit känt att naturen har en läkande förmåga och faktiskt så kan man hitta både styrka och stillhet där. 
I synnerhet för oss här i norr är ljuset dessutom viktigt, både rent fysiologiskt och för den mentala biten.

Det behöver inte vara så invecklat, ta en stund och gå ut, stanna upp, andas, känn! Bäst är om du kan kombinera med någon form av fysisk aktivitet som till exempel en promenad eller varför inte en cykeltur?
Det sätter igång funktioner i kroppen som gör att man får både mer energi men också kan känna en välgörande avslappning.
Känns det övermäktigt så ta fem minuter, sätt dig någonstans vid en grön plätt och försök att bara vara där en stund. Inga måsten, inga krav, ge dig själv den här stunden!

Kan du avsätta lite mer tid så ta gärna en tur till ett fint naturområde, ta med lite fika och gör vad du vill. Se dig omkring, ta in omgivningarna!

Åkulla bokskogar, Halland

Det är förstås olika vad vi själva mår bra av men en stund i naturen ger de flesta en positiv känsla, ta vara på den!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Herveaux
2020-08-12 19:49
#1

Kloka ord. En tur ut i skogen kan verkligen vara balsam för själen. 👍


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Soligajag1
2020-08-12 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Verkligen ett bra sätt att finna ron inom dig. Jag brukar ta en promenad i skogen och gå sakta , sedan sätta mig på en stubbe och njuta av tystnaden . Krama träd sa min syster , det får dig att må bra .

HH 🙂

Lona
2020-08-13 21:02
#3

#1 och #2, tack!❤️

#2, Vilken fin bild! I Island rekommenderades ju befolkningen att "gå ut och krama ett träd" under isoleringen pga Covid-19, de har klokt folk där! (Att det är tämligen ont om träd i Island är väl i och för sig lite lustigt kan vi övriga skandinaver kanske tänka som är vana vid rejäla träd i våra skogar…😃)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Soligajag1
2020-08-13 21:34
#4

# 3 Tack så mycket ! 😊 Ja , jag ska ta en promenad här i skogen och krama träden ! 🌲

HH 🙂

Upp till toppen
Annons: