Klarar ej av nya miljöer
Nyligen när jag var i ett hus, som jag inte varit i innan, slog det mig verkligen hur svårt jag har för nya saker. Jag har alltid haft det, men något var så väldigt påträngande denna gången. Planlösningen var väl ganska stängd, och taket lågt, så det påverkade säkert mina känslor. Men när vi gick runt där kände jag mig så oorienterad. Jag blev helt yr och mådde illa. Det var som att jag inte fick luft, och att jag var instängd. Ångestattack var det inte, för det har jag haft många av. Det var så överväldigande på något vis. Varför kan det bli så?
@snowchild, jag känner verkligen ingen mig. för mig är det mkt min ptsd som bidrar till disorenteringen och svårigheterna med nya saker/ miljöer.
jag kan tänka mig att även fast det inte var en ångestattack som du kände igen som du upplevde, kan nog liksom ett trångt och liksom "dämpat" hus skapa ngn form av triggande känsla, kanske av att känna si omedvetet fast i det underliga och lite trängande utrymmet. det kanske var någon form av ångestreaktion ändå, typ klaustrofobiliknande… ? hade hur som också mått dåligt i ett sådant utrymme.