Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterpersonlighetsstörningarborderline
Läst 696 ggr
Irmelina
2

Kan en psykopat botas?

Jag undrar om nån vet om psykopater kan bli botade. Om personen själv är med på att söka vård alltså. Jag tänkte om det finns mediciner, KBT, annan typ av terapi. Eller någon hjälp för en psykopat.

Jag har hört att om man misstänker att partnern man träffar är psykopat så ska man vända och fly för en gång psykopat alltid psykopat. Men är det verkligen så illa? Finns det verkligen ingen hjälp för en sådan person?

Emo
1

Jag har läst att de i 40-års åldern har kommit underfund med hur andra människor fungerar och därför anpassar sig för att undvika större problem.Psykopatiska människor är efterfrågade i vissa sammanhang, viker förklarar att den personlighetstypen finns kvar i vissa sammanhang i mänsklighetens historia.

De har ju vissa egenskaper som är positiva i vissa sammanhang. Man kan ju både ha mycket roligt tillsammans och trivas bra ihop.

Att ändra på vissa egenskaper kan däremot var svårt för att inte säga omöjligt.

Vi är födda med vissa möjligheter.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Lona
3

För det första så är det MÅNGA som av andra benämns som "psykopater" utan att vara det, det är en diagnos folk använder väldigt slarvigt. Dessutom blandas det ihop med sociopat som är en annan sak. Det gäller att skilja på äpplen och päron! För det andra så är det inte en helt homogen grupp, det finns naturligtvis individuella skillnader. Huruvida det går att bota eller ens behandla en psykopat, ja, därom tvistas det. Man vet fortfarande för lite om grundläggande faktorer. Personligen tror jag inte att det går att bota, möjligen till viss del behandla. Då handlar det mycket om - som #1 var inne på - att personen faktiskt lär sig hur man "ska" bete sig för att vara "normal", inte att hen faktiskt blir bättre. Det finns ju motsvarande behandlingar beträffande vissa typer av neuropsykiatriska funktionsstörningar, till exempel. Nu menar jag absolut inte att det kan jämföras, men just att man tränar sig på olika tankar, känslor och beteenden.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
1

Jag vill bara förtydluga att svaren här på Psykologi.ifokus inte är skrivna av personer med utbildning inom psykologi och psykiatri utan av lekmän. Med andra ord ska de väl räknas mer som spekulationer än som en absolut sanning vilket även gäller mitt inlägg (#2) ovan. //Lona, sajtvärd

gruvel
0

Har ingen sakkunskap men tror också en psykopat kan läras undvika lite mekaniskt vissa beteenden då det kan komma surt efteråt annars. Eftersom jag har en släkting som bör kvalificera för psykopat har jag läst lite i Sigvard Linghs bok "Psykopater och sociopater: ett spektrum" och även på nätet om Hares psykopatichecklista (ifall någon vill kolla själv). Det finns olika "sorter".
En modernt ord för åkomman är dissociativ personlighetsstörning, om man vill söka mer information.

JRSN
3

#4: Ursäkta, men 'dissociativ personlighetsstörning' är inte detsamma som psykopati. Det som kännetecknar en person med dissociativa personligheter är närvaron av två eller flera olika personligheter som är separerade från varandra och som inte alltid vet om varandras existens. Psykopaten är mer manipulativ och har en bristande empatisk förmåga, känner ingen ånger.

……………………………………
Sajtvärd: Andar, Änglar & Demoner / Knackningsterapi
                      Hemsida: www.astromantra.se/

gruvel
0

#5 Jag har säkert skrivit fel och en synonym till psykopati kan vara antisocial personlighetsstörning.
Närvaro av flera alternerande personligheter ser jag på nätet kallas ofta dissociativ identitetsstörning. Eller multipla personligheter.
Din korta beskrivning av psykopat stämmer gott för en jag syftade på. Kan lägga till parasiterande, lögnaktig, ibland något grandios, obeständig livsföring.

JRSN
0

#6: Ja, det finns ju flera olika beteckningar på samma diagnos/tillstånd. Vad gäller psykopater så är de ett gissel för samhället, på grund av alla svårartade konsekvenser. Vet inte om det finns fler psykopater nu än förr i tiden, men känslan är att så är fallet.

……………………………………

Lona
1

#7: Där kan nog dagens "informationsstormning" med bla sociala medier spela in. Psykopater och andra med liknande diagnoser/problem får helt enkelt större genomslagskraft eller vad man ska kalla det.

Maria
1

Jag har för mig att jag läst att det är knappt 1% av befolkningen som är psykopater så jag håller med #2 Det verkar som om alla känner någon men det rimmar illa om siffrorna stämmer.

/Maria

JRSN
1

#9: Siffran på en procent stämmer förstås endast om statistiken stämmer. Man kan ju misstänka att psykopater är experter på att hålla sig undan just den typen av tester. De är som sagt mästare på manipulation. Dessutom räcker det att endast ha 'psykopatiska tendenser' för att ställa till en hel del skada.

……………………………………

allhealing
1

#0: Irmelina,

Frågan som ställts är. Kan en Psykopat botas?

För att bota någonting behöver det existera en standard, en mall som man utgår från där någonting är botat respektive inte botat.

Där man inom den mallen har en definition av vad botat betyder.

Min förståelse kring frågan om det går att bota någon från en psykos ser ut såhär. Den här förståelsen går även att tillämpa på allting man vill bota.

Vi har alla en fri vilja. Att välja vad det är för verklighet vi upplever. Oavsett om vi är medvetna om att det fungerar såhär eller inte så är det så det fungerar. Det är såhär jag har förstått att det fungerar.

Att ha en fri vilja är inte detsamma som att alltid förstå konsekvensen av det man gör. Om vi förstod hela händelseförloppet från tanke till handling. Då skulle världen se väldigt annorlunda ut.

Att skapa sin egen verklighet och i det skapandet ibland vara medveten om hela händelseförloppet från början till slut. Samtidigt som man dessutom kan vara helt omedveten om hela händelseförloppet och alla varianter däremellan.

Det här öppnar upp för ett väldigt enormt skapelsespann där vi kan skapa vår verklighet helt medvetet till totalt omedvetet.

Hur vi skapar vår verklighet är starkt präglat från vår barndom där vi i tidig ålder lärt oss skapandet från vår omgivning. Vi kopierade genom att göra det dom som befann sig i vår omgivning lärde oss.

Oavsett om dom var medvetna om att dom lärde ut det till dig eller inte så var det så du blev präglad.

Det här blev över tid en programmering som du repeterade ofta utan att du ens var medveten om att du utförde den handlingen baserat på information du tidigare tagit till dig från din omgivning. Det blev ett naturligt sätt att vara på. Du gjorde helt enkelt som du blivit lärd.

Att skapa förändring i sitt liv kan vara bland det svåraste man kan ge sig på. Att förändra inlärda mönster och beteenden som gjort att du kan leva ett rationellt liv betyder också att det blivit ett för dig bekvämt sätt att leva på. Därför har det ingen betydelse hur ditt eller någon annans liv ser ut. Det är vanesätt du och alla andra har anammat. Därför är det bekvämare att stanna kvar i det man har jämfört med hur det skulle vara att börja om från början och lära om sig på nytt.

Det här är orsaken till varför det är så svårt att skapa förändring. Vi har blivit lärda att det är svårt och därför tror vi att det är så.

1. Först gäller det att vara medveten om att det går att förändras.

2.Oavsett vilken förändring det gäller så måste det finnas en vilja hos personen som ska skapa den förändringen. Saknas den viljan kommer ingen förändring att ske.

2. Steg tre handlar om att det är du själv som person som behöver förändras och ingen annan. Allting utgår alltid från dig själv. Att skylla ifrån sig och lägga ursäkten på någon annan fungerar inte eftersom det är ett flyktförsök. Utan dig själv i fokus kommer ingen förändring att ske.

3. För att skapa förändring är det bra att veta vad det är som orsakat det beteende man har idag och som man nu önskar förändra. När man ser sambandet till varför man gör som man gör och vad resultatet kommer att bli när man upphör med det beteendet. Då gör man kopplingen man tidigare inte gjort. Man förstår varför man gjort som man gjort utan att tidigare förstått varför det inträffat. Något man nu förstår vilket är ett starkt incitament för att genomföra det man valt att uppnå.

Jag har sedan 2004 arbetat med personer som valt att genomgå den här förändringen i sitt liv. Att ta sig från tillståndet man för tillfället befinner sig i för att över tid ta sig ur det inlärda beteendet som resulterat i konsekvenser man inte längre önskar är en del av sitt liv.

Därför går det att lära den som så önskar att skapa dom förändringar man vill uppnå. Man bara om personen själv vill det här fullt ut. Utan den viljan kommer ingenting att hända.

Det har därför ingen betydelse om personen som önskar den här förändringen minns det som legat till bakgrund kring varför dagens beteende existerar eller inte. Metoden jag utvecklat och använder mig av klarar av att synliggöra det för individen synliga såväl som osynliga i hela personens historia. Där jag genom att söka i personens historia påvisar vad det är som är orsaken till den bakomliggande konflikten som nu härjar i personens medvetande.

Många kan tänka att det här är omöjligt. Hur kan en annan person veta någonting om en annan persons historia som personen inte själv minns? Metoden jag utvecklat är inte begränsad till hur Newton med sin vetenskap förklarar hur verkligheten fungerar när man observerar den från 4 dimensioner.

Vetenskapen känner idag 2020 till existensen av 26 dimensioner. Jag använder mig av mer än fyra dimensioner i mitt arbete. Därför är det möjligt att synliggöra det för 4 dimensioner osynliga.

När man får förståelsen till varför det blivit som det blivit samtidigt som man förstår att det går att skapa varaktig förändring. Det är då som hoppet tänts i så många personers ögon som jag arbetat med. Förståelsen att dom själva kan påverka sitt eget liv på ett sätt dom tidigare oftast varit helt aningslösa om.

Jag hoppas att det här kan vara till hjälp för dig i frågan du ställt.

Kent Asp

kentasp.com
www.kentasp.com
www.MindKnowlogy.com

förändring är alltid en möjlighet