Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettsömnproblem
Läst 521 ggr
Glassljus
0

Inte sovit på flera dagar

Snart har det gått en vecka sedan jag sov ordentligt. Är så himla trött och utmattad och allt jag vill göra är att få somna och sova i ett par timmar men jag kan inte och jag fattar inte varför. Har sovit ungefär tre timmar sammanlagt på hela den här veckan. Har prövat allt som förut har funkat när jag inte kunnat sova men nu funkar det inte. Jag ligger inte direkt och tänker på saker/har ångest på nätterna heller så det är inte därför. Ligger bara klarvaken helt enkelt. Min hjärna är helt utmattad, det tog längre än vad jag vill erkänna att skriva det här för jag glömde bort ord hela tiden och var tvungen att tänka jättelänge. Vill som sagt bara få sova. Vad ska jag göra?

MonicaLagerquist
0

Har du testat att lyssna på en bok eller lugn musik?

Stolt ägare till tre La permer

Glassljus
0

#1 Ja, både testat att lyssna på och läsa en bok. Inget funkade.

Lona
3

Har du testat att motionera ordentligt innan, gärna ute så att du får frisk luft? Så att kroppen är trött, då kan det vara lättare att somna. En "ritual" där man förbereder sig för sänggåendet och varvar ner på kvällen, absolut inget surfande eller TV-tittande. En kopp varmt te (koffeinfritt!) kan också vara bra. Sen gäller det att träffa rätt tidpunkt att somna på. Missar man den så kan det vara hopplöst att somna sen så det gäller att passa på. Man kan förstås testa ett naturläkemedel som tex Valeriana, det är milt rogivande. Finns på apotek och hälsokostaffärer. Tar du några läkemedel? En del kan ge sömnsvårigheter. Men. Jag misstänker att det ligger lite annat bakom. Man behöver ju inte ha klockren ångest för att ha sömnsvårigheter av "djupare karaktär". Du behöver givetvis inte svara men har du någon kontakt inom psyk eller dylikt? Annars kan det nog vara bra att slå en pling till Vårdcentralen om du inte får ordning på detta snabbt. Beroende på bakgrund och förutsättningar så kan sömnbrist bryta ner en ganska fort, det är ingen bagatell även om det kanske känns lite "fånigt" att inte kunna sova. Ta hand om dig! ❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sabah
0

Om du inte redan gjort det, kan Magnesium vara värt att prova. För lite magnesium i kroppen gör musklerna spända och man får då svårt att somna när det inte går att slappna av. Hoppas att det löser sig oavsett! Det är viktigt att få den vila man behöver!

💖🧡💛💚💙💜

Glassljus
0

#3 Både varit på långpromenad och varit ute och sprungit men kände mer att jag blev pigg av det istället för trött. Har prövat några gånger att stänga av alla skärmar två-tre timmar innan jag gått och lagt mig men funkar inte heller tyvärr. Har prövat allt detta både nu och när jag haft sömnproblem tidigare och då har det funkat men inte nu och jag fattar verkligen inte varför. Nej, tar inga läkemedel. Jag håller med om att det brukar ligga något bakom och det är så det varit de tidigare gångerna men grejen är att jag just nu (om man räknar bort dessa sömnproblem då) mår bättre än vad jag gjort på mycket länge. Har kontakt inom psyk och har kontaktat dem om detta problem men har tyvärr min nästa tid 17/09. #4 Lustigt att du säger det för köpte magnesium idag utan att veta om det där

Lona
0

#5, Man ska naturligtvis inte måla f*n på väggen men det kan komma en sån period innan en dipp. Du har inte möjlighet att få en tidigare tid?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Glassljus
1

#6 Jag ska försöka men eftersom både hon jag brukar gå hos och en läkare ska vara med på mötet så kanske de har lite svårt att hitta en tid då båda kan. Men ska försöka ringa dit nu och se vad jag kan göra.

Toriagus
0

Jag kan inte heller sova någon gång. Jag upplever märkliga fenomen, som att jag börjar andas häftigt, och då blir det svårt att sova.

Idag ringde dessutom någon mig klockan fyra. Det var först ett hemligt nummer och sedan ett annat, personligt nummer (#). Det tyckte jag var mycket obehagligt. Jag kände inte alls den personen, och jag undrar varför den ska ringa mitt i natten för. Jag har bråkat med en väldigt intelligent person, och jag undrar om det kunde ha ett samband. I alla fall, det var skrämmande, nästan som om den personen förstod att jag var vaken.

Redigerat inlägget och tagit bort telefonnumret.

• Redigerat 2022-08-28 05:54 av Pyttelite