Psykologi iFokus

Psykologi

Läst 404 ggr
yolanda1
0

Förvirrad av pojkvän

Jag kan inte riktigt förstå min pojkvän och det gör mig förvirrad. Han säger ena stunden att han har väldigt dåligt självförtroende och klankar ner på sig själv. Sen några dagar senare har han ett extremt högt självförtroende och om han ser något som nån har gjort bra så säger han att han kan göra det 100 gånger bättre. Sen säger han t.ex. att han inte vill göra mig svartsjuk för att nästa dag göra mig svartsjuk. Känner mig förvirrad för jag inte vet var jag har honom..

Loris M
2

Hur är han i övrigt mot dig? Lägger han gärna skulden på dig och anklagar dig att du inte förstår? Säger dumma ord?

Det är aldrig ett gott tecken när ens pojkvän försöker medveten förvirra en och ändrar sitt beteende eller åsikt så snabbt och från gång till gång.

"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi

johan
2

Att säga att man kan göra allt bättre än annan är väl ett rätt säkert tecken på taskig självkänsla.

Mvh // Johan

yolanda1
1

#1: han kan vara elak när jag inte förstår.. kan även säga elaka saker..
Ne jag förstår inte varför han gör det..

yolanda1
1

#2: är de? Jag tycker inte att jag har bra självkänsla och då skulle jag aldrig säga att jag kan göra något bättre än någon annan..

johan
1

#4: Det är nog snarare så att någon med bra självkänsla inte skulle behöva uttrycka sig som att man är bättre än andra.

Behöver ju inte utesluta att någon med dålig självkänsla inte heller gör det.

Mvh // Johan

Loris M
7

#3: Anledningen att jag frågar är just för att jag misstänkte att han kan vara taskig mot dig. Det brukar vara ett mönster som män som misshandlar sin partner (psykiskt eller fysiskt) ofta visar.

De förvirrar, säger motsägelsefulla saker, ändrar sig från dag till dag, agerar inte på samma sätt som de påstår att de gör…. det är klart att du blir förvirrad. Och kanske börjar ifrågasätta dig själv och undra om det inte är dig det är fel. Det är det inte så klart, men män som agerar så, är duktiga på att få dig/andra att tro det.

Att han klankar ner på sig själv och säger att han har dåligt självförtroende är också ett typiskt beteende för sådana män. Han vill få dig att tycka synd om honom. De män som misshandlar (säger inte att din pojkvän gör det, men han verkar ha samma beteende) använder sitt mående som ett medel för att få dig fast och för att få dig stanna kvar. Typ, "Jag kan inte leva utan dig. Om du lämnar mig så är mitt liv slut".

Jag tänker inte säga, lämna honom för det är så lätt att säga det, men jag tycker att hans beteende är oroande.

yolanda1
1

#6 ok ja han har varit väldigt hårdhänt några gånger men säger att han inte vill göra mig illa.
Ja när jag har sagt att jag vill att det ska vara slut så säger han att han vill ta livet av sig och då blir jag livrädd och går tillbaka till honom. Tänk om han faktiskt är extremt deprimerad och inte vill leva längre och att det då är jag som får honom att ta sitt liv, det skulle jag inte kunna leva med.
Samtidigt har jag som jag skrev i början väldigt svårt att förstå hur han mår..

Lona
6

#7: Det där är INTE ett ok beteende från honom! Då syftar jag även på att han är "hårdhänt" men främst att han hotar att ta livet av sig om du lämnar honom. Det är ett sätt för honom att binda dig än hårdare till sig och även få dig att må dåligt.

Vi kan givetvis inte veta hur stort allvar som ligger bakom hans hot men om det verkar finnas en reell risk så försök få honom att söka hjälp.

Det är rätt stora varningssignaler här, inte att han ska göra sig själv något utan att du ska råka illa ut. Försök att göra slut eller ta avstånd från honom. Jag vill inte måla f*n på väggen men ta gärna hjälp av en kompis eller se till att befinna dig på en offentlig plats om du pratar med honom. Om du klarar att bryta med honom, byt lås hemma om han har nyckel hem till dig.

Det är fruktansvärt att leva med någon där det finns en suicidrisk - OM det nu verkligen är så att han har seriösa tankar på det och det inte bara är hans sätt att manipulera dig - men det är inte ditt ansvar.
Det är förstås lätt för mig att sitta här och skriva men det är HANS beslut. Däremot, som sagt, försök att få honom att söka hjälp. Det är väl något som varje medmänniska kan göra, men därefter är ansvaret faktiskt hans eget. Suicid är inget man hotar med, snarare tvärtom.

Var rädd om dig!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Loris M
5

#7: Du ser, utan att veta hur det låg till beskrev jag ändå hur din pojkvän gör/säger redan innan du berättade det här. Det beror endast på att män som din pojkvän har alltid samma beteende. Det är alltid samma mönster, samma hot, samma sätt att få dig att känna skuld och få dig att stanna kvar.

Jag håller med Lona i precis allt hon skriver. Speciellt viktigt för dig är att försöka förstå att hans mående och hans depression är INTE ditt ansvar. Även om han skulle ta sitt liv så är det inte ditt ansvar. Men det gör de som regel aldrig. Det är oftast tomma hot. Men som sagt, även om det värsta skulle hända så kan det omöjligt vara ditt fel. Du kan inte stanna kvar för att få honom att må bättre. Det är en omöjlig uppgift. Även om du skulle göra precis allt "rätt", så skulle han fortfarande hitta saker att klaga på och anklaga dig för. Lämna innan det blir värre! Om han redan varit hårdhänt så har har redan gjort dig illa och passerat en gräns för vad som är okej.

Att han säger att han inte vill göra dig illa men ändå gör det borde också får dig att förstå att han inte är ärlig och att hans ord inte betyder något. Det är det han gör som spelar roll mer.

Jag har skrivit en tråd på Lika villkor om just det här och jag tror att du skulle kunna se din situation mycket klarare om du såg den dokumentär som jag länkat till i inlägg 4 i den tråden. https://likavillkor.ifokus.se/discussion/1484577/var-tredje-vecka-dodas-en-kvinna-i-sverige

Där beskriver kvinnor som var i samma situation som du men som stannade kvar, hur de haft det och att det inte började med misshandel. De hade det riktigt bra i början men det slutade riktigt illa.

• Redigerat 2020-10-06 22:48 av Loris M
Loris M
2

TS,
hoppas att du inte tar illa vid dig men jag vill gärna länka till en väldigt bra sida om varningstecken. Det kan ju också finnas någon som är i samma eller liknande situation som du och som läser här på sajten.

http://www.varningstecken.n.nu/

Och en artikel om det i Expressen:

https://www.expressen.se/halsoliv/sex--relationer/7-saker-som-aldrig-ar-okej-i-en-relation/

Hoppas att du hittar styrkan inom dig och lämnar. 💕

yolanda1
2

Jag har nu valt att lämna honom men vet fortfarande inte om det var rätt.. jag älskar honom men hatar att vara förvirrad och blir väldigt ledsen över vissa saker han sa och gjorde. Det kommer bli svårt att gå vidare :(

Loris M
1

#11: Bra och starkt gjort! 💪🏻👏🏻

Jag förstår att du undrar om det var rätt eftersom du fortfarande har känslor för honom och då är det svårt att tänka rationellt. Men det var rätt och du kommer att kunna förstå det längre fram.

Med tanke på allt du skriver här om hur han behandlade dig har jag svårt att se att du skulle må bra i den relationen. Det skulle troligen bara bli värre och värre. Män som han ändrar sällan sitt beteende.

Lona
1

Instämmer med Loris M, bra gjort!

En del beslut känns skitjobbiga och är svåra att komma vidare från fast de var det bästa alternativet.
Jag kan tänka mig att du är nånstans där nu och dessutom undrar om du gjorde rätt. Världen är inte bara svart eller vit, det finns en massa grått också men jag tror helt klart att du tog det beslut som blir bäst i längden.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com