Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketter: allmän-psykologitänkvärtstresstips
Läst 194 ggr
Lona
7

Fira en egen jul!

Det är knappt en månad kvar till jul, vår mest uppmärksammade högtid - och förmodligen även den som väcker flest känslor.
Många ser fram emot den, att träffa nära och kära, äta gott, byta julklappar och följa sina speciella traditioner.
Men julen är sannolikt också den högtid som ställer störst krav på oss. Det är så mycket man borde. Man borde julstäda, handla julklappar, laga massa mat, bjuda in tjocka släkten och, inte minst, tindra med ögonen som…just det, ett barn på julafton.
Krav, konflikter, ensamhet och inte minst missbruk är bidragande orsaker till att julen är jobbig för många.

I år blir julen dessutom speciell på andra sätt. Vi får anpassa oss efter pandemin, för både vår egen och andras skull.
Försök att se det som en möjlighet istället för ett hinder!

Om du ska fira jul ensam - hur vill du fira den?
Man måste inte göra "som man alltid gör".
Varför inte göra ett hemmaspa och pyssla om dig lite extra, ät något riktigt gott, beställ hem en bra bok eller se ut en lovande film som du kan slå dig ner med på eftermiddagen?
Eller ta en heldag i sängen, en långpromenad, fixa det där du tänkt göra länge - gör helt enkelt vad som känns bäst!
Och du, det blir jul vare sig du har städat eller inte och oavsett om du gör allt det där du borde.

Ge dig en alldeles egen dag, det är en julklapp du kommer att njuta av länge.❤

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Herveaux
4

#0: Underbar text! 💖

Jag är nyseparerad och ser verkligen fram emot att fira jul ensam.
Planen just nu är stalljobb på morgon/förmiddag sen hem och duscha, dra på mig pyjamas och bara vara. 😊 Äta gott (och onyttigt), se film(er), spela spel, hänga på iFokus, lyssna på julmusik, kanske baka pepparkakor.
Hög mysfaktor med andra ord.

Edit. Nu pratar jag i nattmössan. Jag är ju för sjutton ledig på torsdagar. Så det blir pyjamas non-stop den dagen. 😄

// Harley

• Redigerat 2020-11-26 22:17 av Herveaux
Sindri
2

Då blir det här den perfekta julklappen till dig själv 😊
https://www.jultrojbutiken.se/products/rod-julpyjamas-dam

En pyjamas så mjuk att det känns som att du inte har på dig något som helst. Det kanske låter för bra för att vara sant men det är faktiskt så det känns att ha på sig en av våra julpyjamasar. Tack vare vår supermjuka och delikata bomullsmix, med 95% bomull och 5% elastan, känns de extremt mjuka mot huden. Och den är in
Soligajag1
2

#1:
Wow !! En sån Julafton skulle jag med vilja ha . 😊
Men nu ska vi ta hand om min svägerska , hennes man gick bort i stroke nyss .
Så det blir knytis , vi fixar Julen så får min svägerska koppla av! 😊❤️

HH 🙂

Herveaux
1

#2: Åh, såg riktigt mysig ut! 😄

#3 Knytis kan vara riktigt mysigt, hoppas ni kan få en del skratt och glädje trots sorgen efter hennes man. Fint av er att bjuda in henne.

// Harley

Lona
1

#1: Är du säker på att du pratar i nattmössan och inte i tomteluvan? :-D

Jag vet inte varför men det är något speciellt med att vara i stallet på julaftonsmorgonen. Ljudet av hästar som nöjt mumsar frukosthö - finns det något mer avstressande? <3

Lona
0

#2: Åh, vilken mysig! Fast numera behöver jag inte pyjamas, så skönt att inte bo i ett snorkallt, fuktigt hus!

Lona
0

#3: Så fint, det är som sagt tungt när de kära saknas på en högtid som är så förknippad med just familj och traditioner.

Herveaux
2

#5: Haha, jag får köra en helgardering och ta båda två! Kan säkert klämma dit en dumstrut också när jag ändå är i farten. 😆
Oh ja, det är något extra med julaftonsmorgon i stallet. Våra äter sin frukost ute i hagen så det blir inte det där mysiga stall-mumsandet men det är bra mysigt iaf. 🥰

// Harley

Maria
0

Jag har firat flera julaftonsmornar i brorsans stall. Jättemysigt med glögg och julmusik på lagom nivå.

/Maria

Lona
1

Åh, jag ska nog erbjuda mig att ta stallet på julaftons morgon!
Stallsysslor, picknick med hundarna (insåg precis att det inte blir någon långpromenad med tanke på att jag går på kryckor) och sen hem till mamma för lite lagom julfirande.

Vi tänkte bulla upp med lite gottigheter och slå oss ner framför Utvandrarna och Invandrarna som gick på TV för ett tag sedan. Klassiker som är väl värda att se många gånger!