"Sikta mot stjärnorna..."
"Sikta mot stjärnorna så når du trädtopparna!" Eller…?
Det är ett talesätt som de flesta av oss hört ett antal gånger.
Stämmer det?
Jag tänker snarare tvärtom, "Sikta mot stjärnorna så kommer du ingen vart alls!" Målet blir alldeles för svårt att nå vilket gör att man inte tar itu med det alls - och även om du faktiskt når trädtopparna så har du ändå misslyckats. Du nådde ju inte stjärnorna…
Man måste inte sikta på OS om man vill kunna springa motionsslingan på 2 km, det går alldeles utmärkt att satsa på 2 km direkt. Eller varför inte börja med 500 m, nå delmålet snabbt och få självförtroende för att fortsätta?
Nä, min devis blir "Sikta mot trädtopparna så når du dem!". Betydligt mer pedagogiskt. Eller till och med "Sikta mot skogsbrynet så når du trädtopparna!"
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2021-11-20 16:48 av Lona
Håller med dig!
För att nå stjärnorna så måste man nog ha ett väldigt bra självförtroende och när man mår dåligt brukar ju självförtroendet vara i bottnen, inte lätt att nå stjärnorna då!
Delmål är bra, orkar man inte ens då dem, då är stjärnorna ännu längre bort.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#0: Jag tänker nog snarare att "att sikta mot stjärnorna" är en vision. En riktning och något att visualisera mot men nödvändigtvis inte lyckas uppfyllas men i och med att man har en vision går man i rätt riktig.
Delmålen är hur man kan ta sig dit och ska vara konkreta.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.