Boktipset om att må dåligt : samlingstråd
Här samlar vi skönlitterära eller självbiografiska böcker om att må dåligt.
Gamla såväl som nya böcker är välkomna.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-06-11 14:35 av Pyttelite
Zandra Lundberg debuterar med bok om att inte hitta sig själv på Bali
I "Konsten att inte hitta sig själv på Bali" skriver Zandra Lundberg öppenhjärtigt om sin vanmakt inför det egna illamåendet, om sina famlande försök att hitta rätt i självhjälpsdjungeln och om det mörker som förde henne till avgrundens brant.
”Det är en klyscha att åka till Bali om man är en kvinna i min ålder” konstaterar Zandra Lundberg när hon för fjärde gången reser till den indonesiska ön för att koppla av och göra upp planer för framtiden.
Femårsplanen bygger på självförverkligande: att resa jorden runt, skriva och yoga. Men ett positivt graviditetstest ställer allt på ända – ett barn ingår definitivt inte i planerna.
"Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva" av Ann Heberlein.
Har precis börjat att läsa den.
https://www.bokus.com/bok/9789189061613/jag-vill-inte-do-jag-vill-bara-inte-leva/
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2022-05-08 01:10 av Tarotstollan
#2: Åh, den såg jag när den sattes upp här i Göteborg, jag minns dock inte vilken teater det var på. Klockren! 👍
Jag har dock inte läst boken.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ett par skönlitterära böcker som gjorde intryck på mig var Musselstranden av Marie Hermanson och Blindgång av Marianne Fredriksson. Blindgång var jag helt tagen av, det kändes som att hon hade krupit in i mig - nästan läskigt faktiskt.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Vad tycker ni stämmer det att skönlitteratur kan hjälpa när man mår psykiskt dåligt?
Läsning och diskussion av skönlitteratur fungerar som terapi för människor som mår psykiskt dåligt. Litteraturen har speciella förutsättningar att fungera som terapi vid psykisk ohälsa.
En av vår tids stora folksjukdomar är psykisk ohälsa. Psykisk ohälsa står för 40 procent av alla sjukskrivningar och köerna växer för att få hjälp och vård. För människor med mindre psykiska besvär är litteraturterapi en för Sverige relativt ny terapiform som kan bidra till att hantera situationen.
Läs mer här: