Annons:
Etiketterallmän-psykologiallmän-psykiatripsykoser
Läst 140 ggr
[snowy_]
9/21/22, 11:05 PM

Byte av medicin

Har nyss bytt psykosmedicin (som exempelvis dämpar och hjälper mot symptom som röster och liknande). Den nya har knappt några biverkningar jämfört med den gamla som hade många (som viktuppgång, trötthet, mm, mm). Men har sedan dess haft dessa vad man nu kallar det, tankar som inte är som tankar. Mer som ett avlägset fenomen, bilder på folks reaktioner, ljud i form av röster som ibland låter väldigt likt riktiga ljud (men de är ju bara i mitt huvud så klart). Är inte i något psykostillstånd, och ignorerar dessa "ljudfenomen"…men själva ignorerandet gör mig något spänd och tar energi.

Kan denna förändring bero på medicinbytet? Den nya ska vara mildare och fungera på ett annat sätt. Men i övrigt mår jag bra mycket bättre med den nya. Antar att det nog tar ett tag att vänja sig med den också.

Tänkte om någon är kunnig på mediciner, eller har erfarenheten själv.

Annons:
Syntium
9/22/22, 10:55 AM
#1

Hur nyss bytte du? Om det inte är jättejobbigt så skulle jag nog avvakta lite. All medicin påverkar på olika sätt, frågan är hur jobbiga biverkningarna är jämfört med nyttan. Det kan vara så att kroppen behöver vänja sig och att detta kommer lägga sig/minska men är du orolig så prata med din läkare.


"I'm too old for this shit."


[snowy_]
9/22/22, 11:11 AM
#2

Det var ca 15 dagar sedan. De har sagt att det tar 14 dagar för kroppen att vänja sig. I början (de första dagarna typ) var det nästan ett h*lvete för att säga så. Kändes som en ständig psykos. Men blev bättre och bättre, och nu efter 15 dagar är det i stort som vanligt och till och med bättre än innan bytet. Förutom dessa lite störande "ljudfenomen". Men kanske de lägger sig också som du säger. Blev nästan lite bättre bara av att skriva inlägget #0 igår😊 men blir det för mycket så tar jag upp det med psykiatrin.

Syntium
9/22/22, 1:47 PM
#3

Om man vet vad saker beror på så underlättar det ju hanteringen av det. Blir inte lika jobbigt då. Och det kan ta flera veckor innan det stabiliserar sig så ha lite tålamod om du kan. 😊


"I'm too old for this shit."


[snowy_]
9/22/22, 2:32 PM
#4

#3:

Ja det ska nog gå bra 😊

Tarotstollan
9/22/22, 6:34 PM
#5

Har du läst om biverkningarna och står det med på Bipacksedeln?
Står det inte med så hade jag tagit upp det med läkaren i vilket fall som helst.

Ibland kan man bli lugnad (eller mer stressad) beroende på hur man reagerar på allt som står på det pappret.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[snowy_]
9/22/22, 7:29 PM
#6

#5: Just ja, man kan ju läsa i bipacksedeln, ska göra det. Men det jag hör i huvudet skulle jag egentligen inte tro är direkta biverkningar av läkemedlet. Mer kanske så att eftersom läkemedlet är mildare och fungerar på ett annat sätt så kanske "rösterna" osv inte är lika "nedtystade" som med förra medicinen som var starkare. Jag har ju ändå psykossjukdom, och det är ju ett symptom med sådant som "ljudfenomen" som bara är i huvudet. Vet inte vad som skulle hända helt utan medicinen, men säkert skulle jag hamna i psykoser i tid och otid, och sådant som röster och värre inbillningar skulle öka mycket. Svårt att säga hur pass mycket då jag ätit medicin för det i tio år. Men jag vill inte ta reda på det 🙄 sjukdomen/diagnosen har liknats med diabetes då man behöver läkemedel för att fungera som man ska. Slutar man med läkemedlet blir man också sjuk och får symptom. Men där slutar väl likheterna.

  • Redigerat 9/22/22, 7:30 PM av [snowy_]
Annons:
Draken
9/23/22, 11:10 AM
#7

#0: De flesta mediciner behöver en viss "inställningstid". Just psykofarmaka har, oftast, en inställningstid på 3-4 veckor. Så ,om du står ut, avvakta och låt medicinen få tid på sig att börja verka riktigt 🙂

Mvh./ Draken

VENI VIDI VICI

[snowy_]
9/23/22, 12:45 PM
#8

#7: Ja, jag ska göra så. Får gå några veckor till. Hoppas andra orkar stå ut också 😆😊

Calcifer
9/30/22, 7:52 AM
#9

Och är du orolig kan du alltid ringa 1177 och fråga om symptom x eller y är normalt. Visst de kan såklart inte skriva ut recept eller bestämma något men de kanske är familjära med just den medicinen och kan känna igen direkt de symptom du nämner och vet att de är ofarliga.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[snowy_]
9/30/22, 10:16 AM
#10

#9: Det kan man ju också göra. Faktiskt så är dessa "ljudfenomen" i huvudet nästan borta nu. I alla fall mycket mindre. Så kanske har jag börjat vänja mig med medicinen nu.😊

Upp till toppen
Annons: