Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterpersonliga-berättelserstressjulskriv-av-dig
Läst 103 ggr
Lona
3

Skriv av dig - Jul

Julglädje överallt - eller inte?

Redan när jag växte upp tyckte jag att julen var jobbig. Stressade anhöriga långt innan julafton för att hinna med allt som "måste" göras, en pappa som starkt ogillade julen (vilket jag inte förstod förrän jag som vuxen själv valde att inte fira med familjen) och alla de där kraven att julen skall vara perfekt på alla sätt och vis - vilket var dömt att misslyckas just därför.

När jag var 14 hade jag en djup depression som kulminerade på julafton. Dagen därpå blev jag inlagd på Bup.
Det underlättade inte kommande julaftnar som blev än mer krampartade men nu dessutom smått hysteriska - hur mår Lona? Är hon glad? Hon är väl glad???

Numera är julen okej men det tog mig halva livet att hitta en balans och att våga vägra vara med mina anhöriga. De hade väldigt svårt för att förstå det där, att jag valde bort dem, men jag mådde garanterat sämre av att fira jul än vad de gjorde av att fira utan mig. Alternativet hade förmodligen varit att det inte fanns någon Lona alls, vare sig med dem eller någon annanstans.

Behöver du skriva av dig om att julen inte är så perfekt som den "borde"?
Du är välkommen här i tråden! (Eller i en egen tråd.)
Däremot ber jag er som tycker att julen är helt fantastisk att inte skriva just här, det finns det massa andra alternativ för. ❤

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Undertaker]
0

Jag är inte förtjust i julen då jag kopplar den med massa måsten, stress och annat även om det är många år sedan jag senast firade jul med hela släkten. Jag känner ingen glädje utan främst ångest oavsett hur glad jag försöker vara. Julen och tiden kring nyår har alltid varit hemska i mina ögon då man ska umgås med folk, det är hålligång och sedan raketer.
Mår inte bättre av att personer alltid vill ge mig något. Och att få höra att jag måste vara snäll… Jag orkar inte bli tillsagd att mitt tonläge lät otrevligt konstant bara för att det är jul och jag som autistisk person helt plötsligt är otrevlig? Julen får två år sedan trodde jag till och med skulle bli min sista då jag mådde såpass dåligt dagarna efteråt. Jultiden påminner mig om det och jag är livrädd att självskadandet ska komma tillbaka då mitt mående blir sämre.

Jag hatar inte julen men det är så många aspekter som gör den jobbig för mig och mina minnen hjälper inte…

[Sommarros]
0

Jag har en del positiva minnen från julen som barn.

MEN, överlag är den stressig, krävande och ger mig ångest.

Jag firar inte jul längre sedan några år tillbaka.
För mycket press, krav, långtråkigt, mat som inte är så god, och så för mycket alkohol-drickande runt om… Jag mår dåligt av att vistas runt fulla personer.

Pressen med presenter osv…

Pyttelite
1

Jag tycker inte att julen i sig är jobbig utan allt det för med sig sen gillar jag inte ständig upprepande. Att allting alltid ska vara på ett sätt.

Det jobbiga är de mänskliga relationerna - att inte alla kan dra jämt. Att det ofta finns outtalade saker som riskerar att explodera om man umgås för länge.

Nu känner jag mest en saknad över att det tagit så mycket energi under stora delar av mitt liv som inte hade behövts.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.