Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: förlåta
Läst 141 ggr
Pyttelite
2

Släpp och gå vidare!

Alla människor har någon händelse där man känt sig kränkt – för många hänger det kvar länge.

Barbro Holm-Ivarsson är psykolog och har skrivit en bok om att förlåta sig själv och andra för att kunna gå vidare. "Släpp det!", är Barbros uppmaning.

Lyssna mer här:

https://sverigesradio.se/artikel/slapp-det-psykologen-om-att-forlata-och-ga-vidare

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Alla människor har någon händelse där man känt sig kränkt – för många hänger det kvar länge.Barbro Holm-Ivarsson är psykolog och har skrivit en bok om ...
Tarotstollan
0

Låter som en bra bok för många människor.
Skall kolla upp hennes böcker.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
0

Lite mer om Barbro:

https://www.barbroivarsson.se

Författare och psykolog Barbro Holm Ivarsson har skrivit flertal böcker om motiverande samtal, tobaksavvänjning & förlåtelse. Psykologmottagning i Kolmården.
Lona
1

Det där med att förlåta tycker jag är oerhört viktigt, inte minst att förlåta sig själv. Jag tror att det är alldeles för många som går och "gnager på sig själva" utan att kunna förlåta, släppa och gå vidare från något de sagt eller gjort - något som många gånger är en ren bagatell.

Däremot så ska man nog inte förlåta allt! Nu har jag inte lyssnat på intervjun så jag menar rent allmänt men allt går inte att förlåta - och bör kanske inte förlåtas heller. Däremot, om det ligger och skaver någonstans så kan man behöva hjälp med att acceptera och gå vidare.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Tarotstollan
3

Att förlåta är ju att glömma men ibland går det bara inte. Vad som hänt har hänt och det påverkar ju ens hela liv.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Pyttelite
0

I länken i inlägg #2 finns lite bakgrundsmaterial avseende metoder för förlåtelse - har inte titta på dom i detalj.

Pyttelite
0

Jag ser inte att förlåtelse nödvändigt behöver vara att glömma - snarare sätta punkt och reflektera.

Ta till sig erfarenheter av det som hänt oavsett på vilken sida man står och sedan gå vidare med de insikter man fått.

Inget som är gjort eller sagt går att göra ogjort men var och en kan skaffa sig ett förhållningssätt till det som hänt så att smärtan inte alltid är aktiv.

• Redigerat 2023-07-23 11:31 av Pyttelite
Rickard77
0

Ett bra sätt att hantera oförrätter, motgångar, kriser och kränkthet är att tänka mer att problemet ligger hos den/ dem som gjorde det.

Vi har en tendens att ta åt oss av vad folk säger som ofta egentligen inte vet någonting om oss eller om hur våra liv har sett ut, särskilt vanligt har det väl blivit med diskussioner på internet.

En människa som säger något taskigt, nedvärderande eller kränkande mot dig har ofta ingen annan avsikt än att försöka trycka ner dig, få dig att känna dig som en sämre människa. Detta för att personer som är elaka ofta har problem med sig själva och behöver få utlopp för sina inre frustrationer, besvikelser och ilska, och då tar de ut det på någon som är känslig.

Jag har själv haft stora problem med att ta åt mig av vad folk säger (har väl en släng av det som kallas HSP - Highly sensitive personality), men har mer och mer börjat lära mig att försöka slå det ifrån mig, och tänka att problemet ligger hos dem.

Och det har fått mig att successivt må bättre och trivas mer med mig själv.