Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettdepression
Läst 49 ggr
Pyttelite
2

Rör på dig så slipper du depressioner

– Det finns en mångfald metastudier speciellt från de senaste tio åren som visar en överväldigande evidens för att fysisk aktivitet är effektivt vid mild till måttlig depression.

Behandlingstiden i studierna har här vanligtvis varit mellan 8–12 veckor och oftast tränar man tre gånger per vecka, styrketräning oftast i 60 min/tillfälle och konditionsträning mellan 30–45 (upp till 60 min) min per tillfälle. Dessutom finns det robust evidens för att det förebygger depression och minskar risken för recidiv.

Det finns även data på att fysisk aktivitet kan ha en omedelbar effekt på depressiva symtom.

Bara man sätter sig på en motionscykel och trampar i 30 minuter så självskattar man efteråt att ens depressiva symtom minskat av den träningen, oavsett tempo.

Läs mer här:

https://janusinfo.se/nyheter/tidningenevidens/nr342022temapsykiskohalsa/3/fysiskaktivitetkanvaralikaverksamtsomlakemedelochsamtal.5.7fc87cd9184b916ed355d485.html

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2023-12-03 12:50 av Pyttelite
Pyttelite
2

Fysisk aktivitet har en preventiv och akut effekt på depression och ångestsyndrom.

Effekten av enbart fysisk aktivitet under 8–12 veckor är likvärdig med behandling i form av samtalsterapi eller läkemedel vid lindrig till måttlig depression.

En kombination av fysisk aktivitet och samtalsterapi har större antidepressiv effekt än enbart samtalsterapi.

Vid ångestsyndrom har fysisk aktivitet under 10–12 veckor bättre effekt än ingen behandling.

Positiva fysiologiska och psykologiska mekanismer vid fysisk aktivitet beskrivs.

Läs mer här;

https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/artiklar-1/temaartikel/2022/09/fysisk-aktivitet-kan-ha-omedelbar-effekt-pa-depression-och-angest/

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Fysisk aktivitet som behandlingsåtgärd minskar depressiva symtom i lika hög grad som behandling med antidepressiva läkemedel eller samtalsterapi vid lindrig till måttlig depression. Vid svår depression är fysisk aktivitet motiverat i kombination med psykoterapi eller läkemedel.