Bok om psykologi
Undrar bara om någon vet en relativt lättläst bok som rör allmän psykologi? Har sökt på biblioteket men det ser mest ut att finnas kurslitteratur, och det känns lite för avancerat för mig🙂
Tycker mest att ämnet är intressant, också kanske man kan lära sig något nyttigt på köpet från en bok.
- Redigerat 2023-12-30 06:48 av snowy00
Det är svårt att ge förslag på övergripande litteratur eftersom området är så brett och inte alltid väl definierat.
Jag tycker att detta online-lexikon är bra men ska leta vidare för att se om det finns något annat.
Är det något specifikt du är intresserad av?
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1:
Tack för lexikonet!
Egentligen är det inget specifikt inom psykologin jag är intresserad av. Mer en vilja att förstå mig på sinnets mekanismer (tankar, känslor, det medvetna/o-medvetna). Kanske en mer djupgående förståelse som man ändå kan ha nytta av i vardagen🤔
Men du blir kanske inte klokare av min luddiga förklaring.
Kanske Anders Hansens böcker vore något? Han har skrivit flera som brukar vara omtyckta.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#3:
Just det, honom gillar jag att lyssna på i radio. Såg en bok av honom som kan vara intressant.😊
Annars hittade jag denna spellista på youtube som jag börjat kolla på:
Primalskriket (1970) av den världsberömda amerikanska psykologen och psykoterapeuten Arthur Janov (1924-2017) Grundare av primalterapin och enligt Janov grundade sig psykisk ohälsa av borttränningar av upplevelser i barndomen.
#5:
Låter intressant, tack för tipset🙂