Del 1: Varför tänker vi som vi gör?
Har du någon gång märkt att du tolkar en situation negativt direkt – utan att egentligen veta vad som är sant?
Våra tankar, känslor och beteenden hänger starkt ihop. Inom psykologin brukar man säga att det inte alltid är det som händer som avgör hur vi mår – utan hur vi tolkar det.
Exempel:
Du skickar ett meddelande till någon och får inget svar.
- Tanke 1: “De ignorerar mig.” → Känsla: oro eller irritation
- Tanke 2: “De är nog upptagna.” → Känsla: lugn
Samma situation, helt olika reaktioner.
Det här händer eftersom hjärnan hela tiden försöker tolka världen snabbt – ibland för snabbt. Den fyller i luckor, gissar och drar slutsatser, även när vi saknar all information.
Att bli medveten om sina tankar är första steget till att förstå sig själv bättre – och ibland må bättre.
💬 Fråga:
Har du varit med om att dina tankar “drog iväg” och senare visade sig vara fel?
- Du hittar information om temaserie här:
https://psykologi.ifokus.se/discussion/1638380/temaserie-om-psykologi---hur-vi-tanker-kanner-och-paverkas
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-04-12 08:19 av Pyttelite
Det har hänt, men oftast går jag på "Tanke 2"-alternativet.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#1: Det är lätt att sväva ut med katastroftankar men viktigt att veta att det faktiskt går att förändra självt.
#2: Ja, jag mår dåligt av att läsa för mycket nyheter, så jag har fått ransonera hur mycket jag läser. Försöker också att inte se det värsta scenariot utan resonera som så att det blir vad det blir, inget jag kan styra över. Inte helt lätt alltid, men för det mesta funkar det.
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
#3: Klokt tänkt att lyssna på det egna sinnet - bra att ta in omvärlden men man måste orka oxå.
Det här verkar vara vanligare än man tror och nej jag har inte katastroftankar jag är mer direkt och ignorerar någon ja men då är det inget att ha och göra med så jag går vidare med mitt och känner mig lugn med det .
Nyheter kan jag hålla med om man får lov att backa lite det blir för mycket och korvstoppning och som skrivs ovan man kan inte påverka och göra något men så är man nyfiken också så då läser man alltid lite för mycket i alla fall 😳sen är jag väldigt diskussionslysten där blir det svårt att låta bli nyheter för alltid är det något som retar upp och jag får mig en rejäl dos av diskussion 😁