Del 3: Grupptryck och påverkan
Har du någon gång hållit med andra, trots att du egentligen tyckte annorlunda?
Människan är en social varelse, och vi påverkas mer av andra än vi ofta vill erkänna. Det kallas grupptryck – och det kan vara både tydligt och väldigt subtilt.
I många situationer anpassar vi oss automatiskt för att passa in. Det kan handla om åsikter, beteenden eller till och med hur vi tolkar saker.
Exempel:
Du är i en grupp där alla verkar tycka samma sak. Även om du är osäker eller tycker annorlunda, är det lätt att följa med – för att undvika att sticka ut.
Det här handlar inte om svaghet, utan om hur våra hjärnor fungerar. Att tillhöra en grupp har varit viktigt för vår överlevnad.
Samtidigt kan det göra att vi ibland går emot oss själva utan att tänka på det.
Att vara medveten om grupptryck gör det lättare att stanna upp och fråga sig:
"Tycker jag faktiskt så här – eller påverkas jag av andra?"
Fråga:
Har du varit med om att du ändrat åsikt för att passa in i en grupp?
TEMASERIEN hittar du här:
https://psykologi.ifokus.se/discussion/1638380/temaserie-om-psykologi---hur-vi-tanker-kanner-och-paverkas
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-04-13 08:28 av Pyttelite
Det här är en intressant fråga och nej så har jag faktiskt aldrig vart jag står på mig och passar det inte gruppen eller en individ så får det antingen bära eller brista jag går min väg och står för mitt vilket jag hoppas att andra också gör för deras egen sinnesfrid och välmående.
Jag har aldrig ägnat mig åt inbördes beundran eller bara hållit med för att passa in eller accepteras det är inte mig grej och jag har aldrig vart så under hela min uppväxt och liv jag är alldeles för självständig för att kunna finna mig i ett grupptryck då lämnar jag avslutar och återvänder aldrig tillbaka.
Däremot om en grupp eller individ säger eller gör något bra som stämmer in med mitt då är jag snabb med orden det där var snyggt och ge beröm det backar jag aldrig i men jag skulle aldrig låtsas bara för att vara en del i en grupp för gör jag så då är jag inte ärlig varken mot mig själv eller dom i gruppen och här måste människor lära sig att sätta sina gränser.
Det här är något vi såg redan som barn att gör si och så eller tyck si och så fick vissa vara med det här blir som ett krav både på barn och vuxna och jag kan för mitt liv inte förstå vad håller människor på med våga vara sig och sitt sök sig till sällskap vi har gemenskap med strunta i andra var oss själva och stå för den vi är i precis allt det kommer vi enormt långt med och det stärker oss som människor och framför allt ger det oss frid inombords att vara uppriktiga både mot oss själva och andra.