Del 4: Stress – varför vi får det
Stress är något alla upplever, men vad är det egentligen som händer i kroppen?
Från början är stress en överlevnadsfunktion. När vi uppfattar ett hot aktiveras kroppens system för att göra oss redo att agera – ofta kallat kamp-eller-flykt.
Pulsen ökar, andningen blir snabbare och kroppen fokuserar på att hantera situationen. Det här kan vara hjälpsamt i korta stunder.
Problemet är att vår hjärna inte alltid skiljer på verkliga hot och vardagliga situationer.
Ett mejl, en deadline eller social press kan trigga samma reaktion.
När stressen blir långvarig får kroppen aldrig riktigt återhämta sig, vilket kan påverka både mående och energi.
Att förstå vad som triggar ens egen stress är ett första steg mot att hantera den bättre.
Det kan också hjälpa att stanna upp och fråga sig:
"Är det här ett verkligt hot – eller något min hjärna tolkar som ett hot?"
💬 Fråga:
Vad brukar stressa dig mest i din vardag?
Du hittar information om temaserie här:
https://psykologi.ifokus.se/discussion/1638380/temaserie-om-psykologi---hur-vi-tanker-kanner-och-paverkas
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2026-04-17 18:12 av Pyttelite
Jag stressar väldigt lite men visst har det funnits med i yrken tex men också dom åren min mor var sjuk i demens där var det mycket stresspåslag för hela familjen både henne och oss andra.
Jag hade också en period av stress för många år sedan genom ett yrke jag hade då men det där sa jag upp till sist och in kom lugnet men många i den yrkeskåren drabbas av stress det är ett sånt yrke.
Visst kan jag ibland känna en stress men då är den till nytta och kan driva på positivt att få saker gjorda snabbt och inget jag far illa av istället får jag en härlig adrenalinkick när saker tar fart.