Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterom-sajtenom-ifokus
Läst 996 ggr
UlrikaG
0

Sajtens syfte?

Undrar lite över sajtens syfte då det redan finns Ångestsjukdomar te x. Skall även denna sajt behandla depression och liknande?

När jag såg att denna sajt kom, trodde jag att inriktningen skulle bli mer åt själva ämnes-hållet.

Har jag missuppfattat sajtens syfte?

kerstinjo
0

Psykologi är ett mycket stort ämne. Psykologin försöker att undersöka vårt psyke - den inre världen där våra tankar, minnen och känslor finns.

Psykologi är en vetenskap som försöker beskriva och förklara inre skeenden.

Psykologin undersöker hur vi tänker och känner och varför vi gör det på ett visst sätt. Försök görs också att svara på frågan varför vi beter oss på det sätt vi gör, att finna orsaken bakom våra handlingar.

Just därför brukar psykologin även kalas en beteendevetenskap.

Psykiatrin, dit ångestsjukdomar etc hör, tar däremot hand om det "sjuka".

Som du förstår så går många gånger psykologi och psykiatri hand i hand.

Ämnet är stort och vi kommer att ha ett bredare "sortiment" än ÅiF och det kommer säkert att finnas plats åt båda sajterna.

Mvh

Kerstin

PS. Läs gärna Citronmelissens "Vad är psykologi"

http://psykologi.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=2f685274-f948-437f-b2f0-346ced05921e&GroupId=5c9b114e-90b1-4ce2-b774-face365482a8&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup

Kerstin 

Cat
0

Jag har uppfattat sajten syfte att du kan ta del och dela med dig av allt som gäller psykologi.

Vad är de du eftersöker?

David
0

Tänkte formulera ett bra svar, men Kerstin fick med allt på ett väldigt bra sätt. Sajtens syfte är brett, att ha en plats där man kan ta upp både hur, varför, och måendet just nu.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...