Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 1118 ggr
Cat
0

Efter ny medicin

Började med ny medicin för ett tag sen och den verkar faktiskt funka rätt bra. Känner mig mer tillfrids med mig själv och uppskattar min omgivning mer. Har stora planer att göra om mitt akvarium helt, köpte två nya fiskar idag. De är så kul att ha nånting att se framimot, de va länge sen.

Visst jag mår fortfarande inte bra men de går åt rätt håll och de är de jag vill dela med mig av så de inte bara blir negativtGlad

kerstinjo
0

Härligt att du känner att du har fått en medicin som fungerar för dig!Glad Det är inte alltid lätt att få rätt läkemedel eftersom det finns en uppsjö utav dem. Men börjar du att tycka att det är skoj med akvariet igen, så är du på rätt väg.

Kerstin 

Emelie-E
0

Det är härligt när medicinen funkar.. Allt blir så mycket enklare då=)
Hoppas att det fortsätter att gå åt rätt håll=)

[aspie]
0

Vad är det för medicin du fått som funkar så bra? och mot vilken diagnos verkar medicinen? Du behöver ji inte svara om du inte vill. Tänkte bara att det kanske kunde vara nåt för mig. Inga av mina depp och ångest piller hjälper mig tyvärr så det känns helt onödigt att proppa i sig dessa.

Har förresten börjat trappa ner medicinen på eget bevåg, men inga tecken på varken försämring eller förbättring, mer än att jag känner mig klararei huvudetObestämd

Cat
0

#3 Bytt från lithium till orifil och cipralex. Har ätit cipralex förut utan resultat men den här blandningen verkar funka bra. Äter oxascand och lergigan sen tidigare. Medicin är ju en djungel. Har provat de mesta nu.

Har diagnosen bipolär, insomnia, dystemi och ångest sen några år tillbaka. Tidigare har jag bara haft diagnosen depresiv, ångest men träffat nya läkare som verkar mer kunniga nu.

Kan vara att du har en feldiagnos eftersom din medicin inte hjälper. antideprisiva kan förvärrar mycke om man är bipolär tex. Sen är de väldigt individuellt med medicin.

Men ge inte upp, kräv hjälp och prova allt en gång så hoppas jag att du oxå kan hitta något som passar digGlad

Cat
0

Hmm den heter orfiril inte orifil

[aspie]
0

Ja, jag tror att jag äter fel medicin. Får se vad alla utredningar kommer fram till hos min psykolog och de på neuropsykObestämd jag har ju fått diagnosen GAD och depression och ev PTSD och ätit flera olika deppmediciner i några år utan att det hjälper. Får bara en positiv topp i 1-3 dagar när jag börjar med en ny medicin, sen är jag nere på botten igenRynkar på näsan

Cat
0

måste fråga vad neuropsyk är?

[aspie]
0

Neuropsykiatri. Det är där man hamnar om man ska utredas för Aspergers, AD(H)D, m.m.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Neuropsykiatriska_funktionshinder

Cat
0

aha ok då vet jag, själv tillhör jag affektiva men ska jag vara ärlig har jag aldrig tagit reda på vad de innebär heller haha

[aspie]
0

Affektiva?Skäms

Cat
0
[aspie]
0

Hmmmm.. Kommer bara till en tom sidaFörvånad

David
0

aspie, nu fungerar det. Var in och trollade lite…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
0

Det kom upp en ruta om att jag inte var uppkopplad på internetFörvånad Får väl försöka senare igen.

[aspie]
0

Nu funkade detGlad Då tillhör ju jag oxå sen affektiva gruppenFlört

Tack David att du trollade lite!Glad

David
0

(ibland blir det något knas när man gör länkar… får man inte upp den här boxen med pil så är det troligtvis knas)

Kommer en artikel om det här snart, inte om knaset, men vad de olika grupperna kallas på sjukhusspråk.

// David

Cat
0

Alla pratar om utredningar. Jag har aldrig gjort en utredning, jag får fylla i ett A4 papper med ja och nej frågor.. lite som fjortis tidningar så är de klart sen. De kallar inte jag utredning.

Diagnosen bipolär fick jag efter jag själv ställt diagnosen och talade om för läkaren att jag trodde jag va de. Då kom snabbt papperet för just bipolär fram och hon räknade hur många ja och nej svar de va. Sen sa hon bara ja du är bipolär. Tog väl 15 min från början till slut men hade gått mycke snabbare om jag inte va dyslektiker.

Samma sak med diagnosen depresiv, insomnia och dystymi fast olika papper då.

David
0

Visst är deras checka frågeformulär roliga? Allvarliga tester är det… Flört. Sedan sitter de och kliar sig i huvudet och slår upp vad svaret betyder, och sätter en diagnos…

Nä, någon direkt utredning i den bemärkelsen tycker jag inte att det är. Har mest också haft frågeformulärsutredningar och eventuellt några samtal.

// David

Cat
0

Oj jag trodde bara de va jag som hade fått en sån fin "utredning" så de är alltså så dom gör seriöst på flera ställen. De är ju skandal!!!

David
0

Javisst, det var jätteseriöst innan jag kom på "utredningen". Fick hem papper med hur det skulle gå till osv. Gissa om jag blev besviken sedan. Första gången så ställde "utredaren" ett antal frågor ifrån ett formulär som hon fyllde i. Andra gången fick jag själv fylla i ett formulär, och tredje gången pratade vi lite allmänt. Gång fyra var utredning klar Obestämd

Började en annan utredning förut som jag aldrig hann bli klar med, och jag hittar inte i den journalen var det egentligen var för utredning. Fick lägga en massa isärklippta serierutor i den ordning jag tyckte de passade. Det kändes också oerhört seriöst.

// David

[aspie]
0

Oj, jag har aldrig fått bara ett frågeformulär att fylla i Förvånad Jag har gjort en massa utredningar ni i ca 2-3 år, men vi verkr inte komma nån vart. Ska bli spännande att se vad neuropsyk kommer fram till..

Cat
0

#21 haha får bli ett A4 till dig med då så kanske dom kommer på nåTungan ute

[aspie]
0

Njaee, på neuropsyk tar det ca 3-5 månader innan utredningarna är klaraFlört

David
0

aspie, kanske de isärklippta serierutorna skulle vara bra för dig? Det måste varit något slags neuropsykologiskt test tror jag…

Utredning på 3-5 månader, nästan så jag blir lite avundsjuk. Skulle också vilja ha en riktig utredning.

// David

[aspie]
0

Oj David! Finns det såna test?Förvånad Tror det skulle saknas många teknade rutor dåObestämd

Det tog minst tre månader för min dotter att uttedas. Tror det är en ganska svår grej att ställa diagnos på, Speciellt eftersom symtomen kan stämma in på så många andra diagnoser. dessutom så har man ju ofta mer än en diagnos om man har aspergers eller/och ADHD

David
0

De som jobbar på neuropsyk är säkert mer kunniga i att sätta svåra diagnoser än vanliga.

Det testet jag gjorde, ja, det var… speciellt. Såg ut som något de tillverkat själva genom att klippa sönder olika serier, och sedan sprida ut delarna, så fick man pussla ihop i vilken ordning man tyckte de hörde… Lagom seriöst sådär. Vetesjutton vad det skulle blivit för resultat, är lite ledsen att jag inte hann följfölja det. Undra vad jag skulle fått för diagnos då? Flört

// David

[aspie]
0

David!

Hmmmm.. Det där seriebilds testet låter ju onekligen lite konstigtObestämd Undrar oxå vad du hade fått för diagnos om du hade gjort klart det testetObestämd

Rocktjejen
0

Har också fyllt i såna där ja och nej frågor minns jag..och en liten utredning gjordes på -90 talet mn bra för panikångest och depression..borderline kom väl läkarna fram till efter att jag gått där och pratat ett tag + att en utomstående läkare i psykiatri ställde den diagnosen efter att jag berättat mitt livs historia.min sociala fobi har jag själv kommit fram till at jag har..sen så misstänker jag starkt att jag har dystymi så det ska jag ta upp nu när jag får en tid snart..

[aspie]
0

Varför blir en del människor så himla sjuka och får så många olika jobbiga diagnoserObestämd 

Och varför har jag inte fått hjälp tidigare och fått genomgå en utredning?

Att det ska behöva ta nästan 50 år innan jag blir utreddSkrikandes 

Hade säkerligen sluppit en del diagnoser om jag hade blivit utredd tidigare. Obestämd