Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 3222 ggr
Salladshataren
0

Utvecklingsstörd...

Ja… fick den domen när jag var liten. Jag var utvecklingsstörd. Den domen gavs av en psykolog som hade studerat mig i en halvtimme. Hon tyckte jag skulle gå på särskola.

Mamma blev vannsinig och krävde att få en ny psykolog. Vad som var fel på mig kunde ingen säga. Hade stora problem med motoriken och talet. Fick såna vredesutbrott när ingen förstod mig.

Skulle gärna träffa den psykologen som gav mig diagnosen utvecklingsstörd. Skulle vara kul och höra vad hon säger om mig nu Flört Som fyller snart 19 år, har klarat av grundskolan och gymnasiet med godkänd i alla ämnen och ska snart köra upp.

Finns det flera som har fått fel diagnos av en psykolog?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

kerstinjo
0

Så tragiskt att sådant fortfarande händer, men det gör det. Tyvärr!!

Psykiatrin är full av feldiagnoser. Det finns så otroligt många kriterier som måste falla på rätt plats och det tar tid att ställa en rätt diagnos. Och kompetent personal.

Kör nu inte på den psykologen när du kör upp bara!Flört

Kerstin 

Yuki
0

Nej… inte direkt.

David
0

Var det inte ett reportage på Uppdrag Granskning för något år sedan om just en sån här situation?? Tror att personen det handlade om också var i din ålder. Var det "mode" då tro att sätta sådana diagnoser på barn??

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

David
0

Kan ju förresten svara på din fråga också… Jag vet inte om jag har fått "fel" diagnos, men jag får olika diagnoser, fast de ligger intill varandra, så kriterierna är ungefär samma.

För att sätta en riktig diagnos krävs mycket av läkaren. Ingen röntgen i världen kan visa var "problemet" sitter. Inga blodprov, inget ultraljud osv…

// David

Salladshataren
0

#3 Har ingen aning om det var mode då… Men jag skulle inte kunna se mig själv som utvecklingsstörd. Jag har en kusin som är utvecklingsstörd och det är en stor skillnad mellan henne och mig.

Så jag kan inte fatta hur den där psykologen kunde sätta sån stämpel på en "frisk" person Obestämd

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Karmatarerskanise
0

Vad hemskt att få den diagnosen när man inte är det!!!

Cat
0

Jag har varit med om något liknande. Fick dock ingen diagnos med blev satt i särklass av en pedagog jag träffat en gång.

Jag är mer än normalbegåvad men har dyslexi och de är för dryt och för jobbigt för många skolor att bry sig om. När jag gick i 8:e klass i min lilla särgrupp men andra missanpassade ungdommar fick jag en uppgift.

Ett papper med stora fina bilder. På en bild va de en cykel. Läraren läste högt och frågade mig vad man använder en cykel till? Fick tre altenativ…

Äter man den?

Cylkar man med den?

Ritar man med den?

Jag har aldrig kännt mig så kränkt i hela mitt liv!!!! Hon fick faktiskt en smäll.

Blir så glad att höra att du klarade skolan trots den kränkning du blivit utsatt förGlad

Senixus
0

Cat … gillar ditt sätt att beskriva… ***Jag har aldrig kännt mig så kränkt i hela mitt liv!!!! Hon fick faktiskt en smäll.*** Hon såååå förtjämade det. Applåder till Cat 2

Cat
0

Nu ska man väl inte uppmuntra till att slåss, men jag ångrar de inte en sekundTungan ute

Senixus
0

Att man (i normala fall) inte ska uppmuntra till att slåss håller jag fullständigt med om :nod: 

Men detta var kappast normalt fall eller (enligt mig) att *slåss*. Det var mer en reaktion på hennes otroligt dumma idiotförklaring av er. Och därmed så applåderar jag din spontana reaktion 2

David
0

Måste instämma med ovanstående talare. En sådan komplett idiotförklaring förtjänar verkligen en snyting.

Och bara för man har dyslexi är man ju inte sämre begåvad på något sätt.

// David