OT. Hur syns NI?
Eftersom jag är både bilförare och hundägare så måste jag bara påpeka vikten av att synas. Många gånger när man är ute och kör så har folk mörka kläder på sig. Syns nästan inte alls. Speciellt om det inte finns gatlampor. Som hundägare och även om jag bara är ute och går när det börjar skymma, så försöker jag göra allt för att synas.
Har extra reflexer på rollatorn. Reflexväst eller reflexjacka. Min hund har reflex på kopplet. Allt för att jag vill bilförare ska se mig och Tatsja.
Tyvärr är det många som tror att det räcker med gatbelysningen, men det är svårt då också.
Så snälla. För er egen skull och mitt. Sätt på er reflexer.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Detta behövs även om man bor i stan. Gatbelysning är inte alltid tillfredsställande för att jag som bilförare ska se den gående.
Väl mött, Tatsja
Håller fullständigt med dig Tatsja.
På med reflexer alla ni som tror att ni syns i mörkret! När man kör bil så ser man varken er eller era djur förrän det är försent ibland.
Jag har reflexer till både mig själv och mina hundar.
Man märker direkt att bilarna sänker farten när man har reflexer på.
#2 Som grannen sa: Jag blir bländad, du syns på jättelångt håll. Många slarvar med reflexer i stan. Men man syns på mycket längre håll. Finns så många bra reflexer. Även för barnvagn. Såg inne på barn. Kolla gärna där.
Väl mött, Tatsja
Bra att du påminner om detta :)
De va en intressant reflexkanpanj för många är sen där bilförare fick åka en strecka på ca en mil i mörker. Undertiden skulle man vara observant på de brevid vägen och vi andra i bilken hade papper att skriva upp de på.
De va väl lätt tyckte vi och alla andra men väl framme vid fikat visade de sig att nästan alla hade missat något.
Tänk då att de va ett test och vi va uppmärksammade på vad vi skulle kolla efter. Ändå såg man inte allt
Jag är jättedålig på att synas själv, men jag predikar för andra hur viktigt det är med reflexer. Har ett antal reflexvästar här hemma så det är inte bristen på reflexer som gör att jag inte tar på mig dem. Kanske lathet?
Fast jag är inte ute så mycket gående när det är mörkt. Sitter mest bakom ratten.
Har allafall en reflexväst i bilen utifall att jag skulle få punka eller något, så jag syns då.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

Jag blir arg när man ser någon utan reflexer när det är mörkt.. Jag kör själv aldrig bil, utan sitter bredvid. Och det är ofta jag inte ser människorna som går på vägen. Jag tittar och tittar, men ser dem inte förrän de är väldigt nära bilen, eller när pojkvännen börjar väja för dem..
Sen när man står och väntar på bussen. Måånga har inte reflex, bussen måste tvärbromsa för att hinna stanna intill hållplatsen och det är ju inte heller vidare bra.. Bussen kan vara full så folk skadar sig..
Jag tycker nästan som så att står man vid en hållplats och inte har reflex, så tycker jag att bussen bara ska åka förbi.. Finns egentligen ingen mening med att tvärbromsa så och riskera att det blir olyckor..
En kort period i livet har jag kört buss. Och på kvällen (eller det räcker efter 18-tiden på hösten och mycket tidigare på vintern) så är det jättesvårt att se om det står någon vid busshållplatsen. När det är halt är det jättesvårt att tvärbromsa också.
Många kanske tycker att reflexer är "töntiga" och använder dem inte därför, men det finns många snygga reflexer nu, allt ifrån mjuka med olika motiv, hårda med motiv, runda, "pensionärsklips", reflexvästar, blinkade reflexer, slap-wraps. Speciella reflexer för katter/hundar/hästar.
Jag kanske ska försöka skärpa mig lite…
// David
Jag har inga reflexer.
Tyvärr tror de flesta att om jag bara står under lyktstolpen så syns jag. En del resonerar som så att jag har ju ljusa kläder på mig. De skulle själva sätta sig bakom en ratt och kolla skillnaden.
Väl mött, Tatsja
#8 Eller skrivet. *Skratt*

Jag har reflexer på mig när det börjar bli höst och under vintern, även hunden har det. Vet hur viktigt det är. När jag vänter på bussen och ser att den kommer snurrar jag alltid reflexen så att det ska synas, har gjort så sen jag bodde på landet utan gatlyse.
//Zmulan
Medarbetare på http://smyckestillverkning.ifokus.se/
#13. Det vet jag att busschaufförerna tycker väldigt mycket om. Då vet de med säkerhet att de ska stanna! 
// David
Nando har reflexsele, jag har en reflex i form av en ödla.. mest för att jag tycker den är söt. Som David sa tidigare i trpden finns det ascoola reflexer these days^^
Helena
Tycker det är bra att alla använder reflex. Även om det är en liten, så kan den rädda liv och det är ju det som är det viktiga
Väl mött, Tatsja