Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettpersonliga-berättelser
Läst 2904 ggr
Hawknestgrove
0

Det här pratar man inte om......

Tänk dig, att du knappt vågar gå till tandläkaren, inte för att du är rädd för tandläkaren. Att du knappt vågar gå och handla, för du klarar inte av att eventuellt stå i köer. Eller åka kommunalt, eller ha med dig folk  i bilen. Eller så blir ditt sexliv raserat rätt ofta på grund av det, då du måste planera.

Du tackar nej till att gå på fest. Du är jävligt trött på, att folk klappar dig på magen och frågar när det är dags, trots att du slutat menstruerat för många år sedan.

Du väljer att frivilligt sova på soffan, med hänsyn till din partner.

Allt detta händer allt som oftast och utan särskild anledning. Det räcker, att du äter.

Ni som läst detta och känner igen er, ni vet vad jag pratar om. Just det. IBS, ballongmage.

Gaser, som är fruktansvärt smärtsamma och dessutom helt okontrollerbara och som luktar död och gröna djävlar.

Ingen pratar om det. Ändå, så lider, vad jag hört 25% av Sveriges befolkning av det, mest kvinnor. Jag är en av dem.

Än så länge odiagnosticerat, det var p g a dessa problem jag gjorde datortomografin. Har inte fått svar ännu.

Man blir alltså till slut totalt asocial. JAg är annars en väldigt öppen och glad människa, som har lätt att umgås med folk. Men detta börjar gå över styr.

det var en artikel i Expresseni torsdags, men jag tog och Googlade på just ordet ballongmage. Hur är det? Känner ni någon, som har just dessa prikära problem?

Nån mer, som vågar snacka om det? För det är ju inte precis det man pratar om över en kopp kaffe med kompisarna……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

PillanN
1

Hej!Har en bekant(kvinna)som har just samma problem.Hon har aldrig visat att hon skäms för det fastän det är jobbigt.Hon kan dundra in o direkt tala om att gaserna minsann inte luktar hallontårta idag!Det kanske är så att man ska ta det över den koppen kaffe o tala om hur jobbigt det är?Är man i sociala sammanhang kan du alltid låtsas att det är någon annan som skickade iväg den "gröna djävulen",ingen vet att det är du.Du bör nog gå till en dietist som kan lära dej vad som är bra/dålig mat för din mage.Det är vad jag fått höra av "hallontårtan".Hoppas du får hjälp

Hawknestgrove
0

Jo, jag vet på ett ungefär, vad som är bra och inte bra att äta. Problemet är, att jag är väldigt glad i just dessa saker, som är värst, dvs allt sånt som är nyttigt……Brukar säga, att skulle jag leva på McDonaldsdiet, så hade jag mått bra, emn fått skörbjugg på kuppen…

OCh som sagt, ibland så räcker det med att äta överhuvudtaget…..Och det är Ok, att gå och handla, bara jag kan springa ifrån de med gröna baskrar på sig. Men blir man ståendes i en kö, så är det omöjligt. För att inte tala om, hur trist det är, när man vill gå och lägga sig och läsa och tapeterna nästan krullar sig. För att,som de som inte förstår, säger, det är väl bara att gå på dass och släppa ut dem där, det funkar inte!

[aspie]
0

Gunilla!

Jag har ingen diagnos, men har exakt dessa problem själv. Kanske det är därför jag  har blivit så osocialFörvånad

Jag ska iväg ikväll till några bekanta. Då ska det bjudas ppå det ena och det andra och avslutas med kakor, tårta.. you name it!

Vad häder då? Jo, byxor eller kjol måste knäppas upp. Eller så tänker man." Åhhhh.varför tog jag inte den stora bylsiga tröja eller stroskjortan.

Sen kan man inte sitta still för man kämpar med att KNIIIIPA igen. Att springa på toa hela tiden för att släppa de gröna demonerna när man är gäst är ju inte heller braRynkar på näsan

Bäst att stanna hemma eller inte äta alls då. Stackars mina hundar när det är som värst. De rynkarpå nosen och nyser, sen flyttar de sig till ett bättre ställe.

Oh bevare mig väl om det ringer på dörrenFörvånad Ja inte sjutton vågar jag öppna då Rynkar på näsan

IBS är "skit piss vademecum" som man sa förr. när jag var ungSkäms

*Kramar om dig, ballongmage*Flört

Mysan59
0

Jag har IBS, men jag pratar om det. OK inte till alla och hur som helst, men jag hymlar inte med det heller. Glad

Fast jag har vant mig nu, haft det ca 15-20 år, kommer inte ihåg…

Karmatarerskanise
0

Jag har också IBS. Det har gjort att jag avskyr att gå på toaletter utanför hemmet och att jag alltid har med mig en spray i väskan ;)

Det hindrar mig faktiskt i min vardag.

Mysan59
0

Jag har jättesvårt att gå på toan utanför hemmet också! Det låser sig på nåt sätt…Obestämd

Däremot ofta när jag är ute med hundarna, då jäklar sätter magen igång och vad som har hänt då, det är en annan story Very Happy

heliotropes
0

Min ena son hade väldiga bekymmer med magen ett längre tag med just uppblåshet och gaser,men så började han med låglaktosiga varor och han blev bra direkt. För han gick det bra då vi själva kom på var felet var,laktosintolerant. Det finns ju många liknande symtomer på olika problem. Min Mor tålde inte Gurkskal,åt hon det fick hon jätteknip. Själv dras jag med magkatarr då och då och även fått magsår,*peppar peppar ta i trä*det var länge sedan jag hade känningar av katarren. :)

Eva // medarbetare på Perser

Senixus
0

Oj Kan det vara någe sådant min vännina hade som barn *fundersam* Hon släppte värsta pruttarna som luktade gammla ruttna ägg (fast ännu värre). Hon var ofta gasig i magen & hade ont p.g.a detta. Usch, minns ju hur hon hade det & önskar inte enns min värsta fiende något sådant.

Till er alla som lider av detta helvete. Hoppas ni finner något som lindrar besvären   :hug:

Rocktjejen
0

Min dotter är både laktos känslig och har ibs så jag som mamma vet ju hur jobbigt det är för henne och sen att bara kunna bli akut nödig då det inte går att hålla sig det är jobbigt för henne.Själv har jag haft problem med min mage sen jag var barn med uppblåst  och gasig mage så nog har det sett ut som man har väntat barn många ggr.

[aspie]
0

Finns det ingen medicin eller annat att göra när man har IBS?

Rocktjejen
0

Att leva med IBS/Kolon irritabile

Colon IrritabileMånga människor lever med sjukdomen kolon irritabile, känslig tarm eller IBS (Irritable Bowel Syndrome) som den även kallas.
Sjukdomen kan med fog räknas som en av de stora folksjukdomarna och olika undersökningar pekar på att mer än tio procent av den vuxna befolkningen har IBS/kolon irritabile. Det är en medicinskt sett, godartad sjukdom men den kan vara besvärlig att leva med och i vissa fall invalidiserande.

Hur yttrar sig IBS/kolon irritabile?
Det finns många symptom som är typiska för IBS/kolon irritabile:
· Gaser och "uppkördhet" i magen.
· Magsmärta som ofta ökar efter måltid men lättar efter det att man tömt tarmen.
· Ändrade avföringsvanor.
· Förändrad konsistens på avföringen.
· Slem och gaser i avföringen.
Dessa symptom kan alla känna av nu och då. Tillfällig förstoppning, diarré eller gaser i magen innebär inte att man har någon sjukdom. Men om besvären inte går över efter två-tre månader bör man söka läkare.

Vad är IBS/kolon irritabile?
IBS/kolon irritabile är en så kallad funktionell mag- och tarmstörning. Det innebär att störningen inte kan visas med prover eller undersökningar då det är tarmens funktioner som är rubbade. Mätningar visar att till exempel hela mag-tarmkanalen det vill säga matstrupe, magsäck, tunntarm, tjock- och ändtarm, har en ökad känslighet. Även utsöndringen av tarmsaft och själva matsmältningen kan vara rubbad vid IBS/kolon irritabile.

Vad beror sjukdomen på?
Orsaken till sjukdomen är okänd. Förmodligen är det flera faktorer som påverkar. Det finns olika teorier om detta; att det är en ärftlig sjukdom, att den beror på störningar i tarmens nervsystem eller muskler, eller att den beror på någon form av intolerans eller överkänslighet för olika födoämnen. Debut efter tarminfektioner är vanligt.

Hur ställer man diagnos?
Det finns inte några laboratorietester som visar att man har sjukdomen och det syns heller inte några förändringar på eller i tarmen. Diagnosen ställs på symptom. En eventuell utredning syftar till att utesluta vissa andra sjukdomar som orsak till symptomen. Detta kan ske genom olika undersökningar, som rektoskopi eller koloskopi. Vid rektoskopi för man in ett smalt rör i ändtarmen. Genom röret kan man se hur tarmen ser ut och ta vävnadsprov som visar om tarmen är inflammerad. När man gör en koloskopi för man in en tunn slang, ca 150 cm lång, genom vilken man kan se och fotografera hela tjocktarmen och nedre delen av tunntarmen samt ta vävnadsprover.

Hur behandlar man IBS/kolon irritabile?
En viktig del av behandlingen är att man får diagnosen förklarad, att man kännner sig trygg med den. Det finns ingen medicin som botar IBS/kolon irritabile, däremot kan vissa symptom lindras. Det betyder att man måste lära sig att leva med sin sjukdom och ta hänsyn till den i vardagslivet. Kosten kan ha stor betydelse för hur man mår. Hur man reagerar på olika livsmedel är individuellt och man måste pröva sig fram. En dietist kan vara till stor hjälp för att ge råd om kost och kostvanor. Exempelvis är fiberrik kost bra vid förstoppning, vid gasbesvär skall kolsyrade drycker och gasbildande livsmedel undvikas. De flesta mag-tarmsjukdomar påverkas av stress. Det är därför viktigt att se över sin vardag och se till att det finns tid för vila och avkoppling. Möjligeheterna till läkemedelsbehandling vid IBS/kolon irritabile är, som tidigare nämnts, begränsade. Det pågår dock intensiv forskning inom IBS-fältet, till exempel inom läkemedelsindustrin, och nya behandlingsprinciper är under utveckling.

OBS! Vid blod i avföringen, viktnedgång, eller många diarréer - särskilt när de förekommer på natten, bör du söka läkare omedelbart.

Rocktjejen
0
Mysan59
0

Jag var med i en test för många år sen. Vi skulle testa en medicin, hmmm Jag slutade ta den efter 2-3 dar och senare fick jag veta att den hade totalförbjudits eftersom en del blev så förstoppade att dom fick opereras.

Efter det har jag inte hört om nån medicin, men det kanske finns ändå.

Hawknestgrove
0

när jag goooglade, så såg jag något som hette Zelmac. Ska ta och kolla.

Kollade, verka som om det medlet inte blev godkänt i Sverige. Nu ska jag til kirurge på torsdag, som i sin tur får remitttera mig vidare till mag och tarmspec. JAg ger mig inte. Ska et vara så himla svårt, att få tag i något, som gör, att jag kan äta någotsånär som andra? eller ska jag leva uteslutnde på rent kött, som är kokt utan kryddor? För det är ungefär så det är. Har kollat. Ingen glutenallergi heller.

heliotropes
0

#14 Jag känner allt för väl igen det där att inte få hjälpen som man VET finns! Jag hoppas du får din "maggis" i ro så du slapp eländet.

Eva // medarbetare på Perser

Citronmeliss
0

För mig har det försvunnit så gott som helt sedan jag började med LCHF kost. Skrattande

Har annars dragits med det så länge jag kan minnas och inget har fått mig bättre tidigare..trots många, många läKarbesökObestämd

Kram!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
0

Vad var LCHF nu igen?Obestämd Kanske man skulle testa det!

Citronmeliss
0

Gå in och kolla på Kolhydrater ifokus där finns massor att läsa!

Kram från Melissen!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
0

Tack MelissenGlad

Hawknestgrove
0

Jo, haft mina tankar om just den dieten. Men är lite rädd, att det inte är bra….Är inte glad i mycket fett… Älskar ju grönsaker…..

David
0

En diet med mycket fett? Det måste jag kolla på direkt. Ingår kaksmet? Flört

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Hawknestgrove
0

Nix David. LC står för låg kolhydrat. Så där sk***er sig kakorna……