Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettallmän-psykiatri
Läst 3822 ggr
kerstinjo
0

När själen skenar.......

Jag har dragit mig tillbaka från umgänget med människor, trots att det aldrig var min avsikt.

A Sick Person 65X54 huile sur toile 2006

Jag har spärrat in mig själv och gjort mig själv till fånge, och nu kan jag inte hitta nyckeln till fängelseporten.

Nathaniel Hawthorne.

Kerstin 

kerstinjo
0

Det är svårt att bekämpa en fiende som har baser i ens eget huvud.

Sally Kempton.

vänta..

Psykisk ohälsa är något som kan drabba oss alla någon gång i livet. Det kan vara en tillfällig (yttre depression) kris i livet eller en psykisk sjukdom (inre depression).

vard_518967w.jpg

Psykiska besvär är inget vi gärna talar om, men ändå drabbas många av oss någon gång i livet av problem som ångest. depression eller sömnlöshet.

Oro, ångest, sorg och smärta är något som är en del av livet.

Genom vår uppväxt och samlevnad med andra människor har vi lärt oss att på olika sätt ta hand om dessa reaktioner, leva ut dem och gå vidare.

Att vara psykiskt sjuk innebär ofta en stor social belastning. Den sjuke vill gärna isolera sig från andra människor, kan inte arbeta eller på något annat sätt känner sig eller blir utstött ur den "normala" världen.

De negativa sociala konsekvenserna är oftast en del av sjukdomsbilden. Just därför är det viktigt att man i dessa sammanhang, "själens skavsår", har ett socialt nätverk, för att kunna bearbeta de känslor man har och försöka att så småningom hitta ljusa punkter och nya vägar som leder ut ur en för tillfället mycket mörk situation.

Som anhörig eller vän är man till stor hjälp bara genom att lyssna och finns till, ställa upp, engagera sig i den deprimerades problem, ej vara rädd för att söka upp den drabbade, umgås mera och skapa bättre sociala relatioer.

Är man däremot ensam, eller om stöd och hjälp ej finns i omgivningen, så kan det vara svårt att komma ur en yttre depression eller om problemen är mer svårhanterliga, då behövs professionell hjälp.

vänta..

Vid en inre deprssion inträffar många olika förändringar, vilkas orsaker oftast är svåra att finna. Den drabbade har inget att "peka på" för att kunna förstå sin depresson, det finns inga yttre faktorer som har bidraget till ångesten. Denna depression kan komma smygande  utan att man riktigt förstår sammanhanget.

För att fastställa en depression används olika kriterier, t.ex.

• Nedstämdhet

• Svårighet att känna intresse o tillfredsställelse.

• Förändrad aptit.

• Sömnsvårigheter eller ökat sömnbehov.

• Rastlöshet eller orörlighet.

• Trötthet, nedsatt energi.

• Känslor av värdelöshet, skuldkänslor.

• Koncentrationssvårigheter, obeslutsamhet.

• Tankar på döden.

Den här listan med symtom är gjord som ett hjälpmedel för att ställa en diagnos. Men det finns fler symtom som är vanliga. Depressiva tillstånd kan ha väldigt olika symtombilder och förlopp.

vänta..

Kerstin