Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettsömnproblem
Läst 3651 ggr
David
0

Hur sover du?

Yuki skrev 2008-09-14, 09:10

Det senaste jag brukar vakna är vid halv åtta. Spelar ingen roll när jag lägger mig.

Vad är jag för en tonåring, kan man undra. Tungan ute

Tatsja skrev 2008-09-14, 09:33

tonåringar brukar inte vakna förrän sent på dagen, men det finns undantag.

Yuki skrev 2008-09-14, 10:02

Min storasyster kan lägga sig fem på morgonen och inte vakna först fyra på eftermiddagen… så där mycket skulle jag inte ens kunna sova på flera dagar! Jag sover bara några få timmar per natt.

DavidE skrev 2008-09-14, 10:06

Jag är en sån person som gärna vill sova läääänge. Fast nu sista veckorna har jag somnat tidigt på kvällen, och vaknat tidigt. Men normalt så kanske jag somnar runt 1-2 tiden på natten och sover tills runt 12. När jag får och kan såklart. Glad

Tatsja skrev 2008-09-14, 11:09

Jag brukar somna runt ett-två på natten och sover högst fyra timmar. Ibland blir det mindre. Vanans makt.

DavidE skrev 2008-09-14, 11:12

4 timmar?? Jag skulle överhuvudtaget aldrig komma upp om jag bara fått sova 4 timmar. Jag måste sova minst 8 timmar, annars orkar jag inte ens gå upp ur sängen.

Sov runt 9 timmar i natt, och sitter här och gäspar för fullt.

Tatsja skrev 2008-09-14, 11:17

Har sovit högst 4 timmar i nästan 50 år. Så jag är van. Även fast jag äter både sömntabletter och insomningstablett. Kroppen är van att inte sova så mycket. När jag jobbade så blev det ofta 48 timmars jobb, 4 timmars sömn och 48 timmars jobb igen.

DavidE skrev 2008-09-14, 11:28

Alldelles när Netto var nya i Sverige och jag jobbade där så blev det 70-80 timmars veckor, kom hem runt 22-tiden och skulle vara på jobbet igen runt 6. Efter att man ätit och vilat lite så blev det inte mycket sömn. Det fungerade ett tag, sen sa kroppen ifrån. Kom inte upp ur sängen, var alldeles yr jämt, mådde fruktansvärt illa. Utmattningsdepression blev det då.

Tatsja skrev 2008-09-14, 11:31

#110 Då har jag tur som klarat mig då. Men sedan jag var liten har jag inte sovit så mycket. Kvällspigg och morgonpigg.

Nu dags för promenad med tatsja

Mysan59 skrev 2008-09-14, 13:47

Sooover jättelänge om jag får! Idag gick jag upp 11.00 Embarassed Och jag är ju inte nån tonåring Flört Då sov jag säkert till 12-13… hehe

Men Tatsja hur kan du klara dig med 4 timmar? Jag sover MINST 8 timmar!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

Yuki
0

Hoppsan… Skrattande

Mysan59
0

Ojdå David, du håller koll på våra sovvanor… *skrattar* Du och jag verkar också rätt lika, båda gillar kaksmet och sover lääänge på mornarna! *fniss*

Cat
0

Jag började men rohypnol som 13 åring, va den första sömntablett jag fick utskriven. Gick över till stillnoct imorvan efter men blev beroende. Sen har jag testat propavan, aterax och teralen. Va ju ingenting för mig. Fick tillslut lergigan som faktiskt fungerar, jag sover nästan varje natt. Helt underbartGlad

[aspie]
0

Sover inte alls bra trots en massa piller. Vaknar flera gånger varje natt och vaknar tidigt i ottan.

Brukar ta två atarax men då är jag klarvaken efter två timmar bara.

Har nyss kommit på att det går bättre som jag förutom atarax tar en sobril.

Men det funkar bara i bland. Mår jag jätte dålig av ångesten eller/och har extrem smärta så blir det värre.Rynkar på näsan

Kanske skulle be en narkosläkare om hjälp ibland Skrattande

paronskrutten
0

Jag sover gärna länge.. men är en nattmänniska, så jag sover ofta bort stora mängder av dagen på heöger och lov.. :P Om jag inte har vovven hemma förstås, som nu :)

Helena

Mysan59
0

#5 Min ena hund är lika morrontrött som jag! Flört

Emelie-E
0

Jag kan sova hur mycket som helst.. brukar bli minst 9 timmar om natten och sen är det inte alls omöjligt att jag sover någon timme på dagen..
Det är inte ofta jag går upp innan kl 11 på morgonen och lägger mig inte förrän vid 00-01.
En gång då jag hade pityriasis rosea och åt atarax för klådan, så sov jag 15 timmar på en natt. Fast var ändå trött när jag vaknade:P

Mysan59
0

#7 Ja det spelar ingen roll hur mycket jag sover (eller lite eller "lagom") lika trött för det!

Jag är så trött på att alltid vara trött! Tungan ute

Emelie-E
0

#8 Jo, jag är också alltid trött.. Men mest trött är jag när jag inte har fått sova mina 10 timmar:P

paronskrutten
0

#6 Den här hunden sover när jag sover, men jag tycker ändå att han ska få sin morgonpromenad, som brukar bli så sent som 10, för efter den så får han sin mat (även om han är dålig på att äta den, kräsna jycke :P).

Helena

Mysan59
0

#10 Ja min måste ju också gå upp och helst ut. Men när jag jobbar, går jag upp 8.00-8.30, men hon vill INTE! Glad Ligger kvar under täcket och gömmer sig Flört

David
0

#2. hehe.. Nej då, sån koll håller jag inte, jag klippte ur en del ifrån Mat- och baktråden och startade en egen tråd så det skulle bli lättare att skilja på vad trådarna handlade om.

Vi verkar vara väldigt lika måste jag hålla med om. Våra ugnar är oanvända, vi äter upp all smet innan, och sover gott på morgonen Glad

#7. Vi låter också väldigt lika. Vi skulle garanterat komma överrens. Sova är ju skönt. Och nyttigt. Glad

I samband med att jag flyttade så köpte jag en ny säng, och den är värd varje krona. "Vanliga" människor sover en 1/3 del av livet, jag sover nog en 1/2 del av livet, så då måste jag ju ha en skön säng Flört

// David

Anders 50
0

Jag är trots allt ganska nöjd med min sömn.

Jag vaknar i regel vid 3-4 tiden på morgonen, sover därefter

oroligt fram tills det är dags att stiga upp. Varannan vecka går jag

upp 4-4.30 och varannan har jag sovmorgon. Men vaknar ändå

lika tidigt. Tror inte jag sovit 6 timmar i sträck på 25 år. Däremot

somnar jag direkt när huvudet når kudden när jag lägger mig på

kvällen. Ligger jag för länge så får jag bara ont i kroppen, har

problem med leder och rygg.

Något som jag praktiserar på jobbet är micropauser, blundar

och slappnar av en kort stund, det gör susen och skärper till

hjärnan.

Kan tillägga att jag är en riktig kvällsmänniska. Ofta sent i säng.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Mysan59
0

OJ, 890-3, jag skulle ALDRIG klara att gå upp 4-4.30, då skulle jag bli sjuk… Men jag känner igen det där med lederna, vaknar ofta till lite då och då under natten av att det värker nånstans, men somnar om lika fort igen.

Vaknar bara typ en microsekund eller så Flört

Yuki
0

Det är vargtimme då.

[aspie]
0

När jag jobbade brukade jag gå upp kl 04.30. Nu vaknar jag tidigt ändå fast jag går hemma, vaknar mellan 02.00- 06.00. Ofta går jag upp 03.00 för att jag inte kan somna om. Är trots detta uppe ganska längeFlört

Mysan59
0

Jag brukar inte vakna så där tidigt, hade bara en period för några år sen, när jag var såååå stressad i livet och vaknade vid 4-tiden.

Däremot kan jag ha svårt att somna och får gå upp och kissa, röka, äta, vid 2-3-tiden. Ibland inträffar det vid fulllmåne, ibland är det förmodligen när jag är stressad (väldigt stressad) över nåt, som nu med huset….

[aspie]
0

Stress kan ställa till det så. Enligt läkaren så ligger jag på en mycket hög stressnivå, så det kanske inte är så konstigtObestämd

Mysan59
0

Usch ja! Och så snart jag och exet pratar om huset så blir det världskrig här hemma!

Jag är så jädrans trött på det! (Råkade komma in på det nu, bara för att vi började bråka nu igen!) Sorry!

[aspie]
0

Åhh, inte alls kul, förstår att du har det mycket jobbigt nu. Är ledsen för dig skull och glad att jag själv inte sitter i samma klister som du. 

*Kram kram kram*

Mysan59
0

Tack gumsan! Du verkar ju själv ha det jobbigt… Så vi kan ha det jobbigt tillsammans!

Fast min situation går ju över, även om det kan ta tid. Jag vet inte riktigt varför du har det jobbigt… men hoppas att det också går över snart.

:hug:

(dom kramas)

Anders 50
0

Jag har turen att sällan bli stressad och lärt mig med åren att det 

inte tjänar något till att stressa i jobbet, för då tar både människan
och maskinen stryk och prestationen minskar.

[aspie]
0

#22 Jag stressar heller inte.. Den stressen som ställer till det för mig är en inre stress som jag inte kan hantera själv tyvärr.

Den yttre stressen kan jag däremot hantera ganska bra och det är jag stolt överFlört

[aspie]
0

Glömde… Tack MysanSkrattande 

Kram tebaxFlört

Hawknestgrove
0

HAr en lite fyrbnt herre här, som ser till, att jag alltid får gå upp vid tre-tiden och vid sju- tiden på morgonen. Herr Arne utan penningar. Han ska ju ha specialkost, som inte Esther får ät, så då får jag ha hans mat gömd. Så han äter sin sista nattamat vid 12 på natten, sen ska han ta nattkissen på toan, med mig som sällskap(Han är mörkrädd)Sen ska det ätas kl 3 och klockan 7. så jag får inte sova sammanhängande länge…. Men ok, sover sällan längre än till 8-9.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Victoria-Pancakes]
0

Jag vaknar gärna tidigt på morgonen. Men när jag är extra trött så händer det väl att jag ligger kvar i sängen till 11-tiden.

Jag tar aldrig sovmorgon, när vi får chansen att göra det då morgonens första lektion i skolan är inställd. Jag  tycker inte om sovmorgnar. Blir inte piggare av det liksom. Så jag åker till skolan direkt istället och pluggar eller läser en bok.

Mysan59
0

890-3 och aspie: Jo jag menade också mest den inre stressen, alla jädrans tankar som maler i huvudet. Oroar mig över det mesta. bara är sån! Flört

Anders 50
0

Jo, jag kanske uttryckte mig lite oklart, menade även inre stress.

Sen har jag alltid intalat mig själv och har som devis : 

"Det ordnar sig alltid!" Och i regel så har det gjort det.

Hawknestgrove
0

890-3, du har så rätt. Man måste tänka så. Världen går faktiskt inte under för att tråkiga saker händer. Hur hemskt det än låter! Så se ut genom fönstret och se att där ute väntar en värld på dig! OCh när det gäller att ha sömnproblem, tänk på en sak… Det finns ingen, som har dött av, att ha sovit dåligt. sedan, så sover vi alltid mer, än vad vi själva tror. Jag gjorde en sån där sömnundersökning två gånger och då pratade jag väldigt med personalen där. ALLA patieneter som kommer till sömnlabbet, säger alltid, att de inte kan sova. OCh jag ska säga, det är inte lätt! Du kommer dit, får inte röka, får inte äta, får inte läsa.Inte helelr får du ta några sömntabletter. Du kopplas upp med en massa sladdar och jox, och oavsett om det är sommar och ljust, eller vinter, så är det godnatt klockan 21.00. så väcks du klockan 06.00. Även om du inte har sovit en blund tror du, så har de i 99,9 % av fallen, fått ihop de 4 timmar de behöver, för att göra en undersöknig på….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mysan59
0

NU ska jag rasta vovven och sen hoppa i säng. Ska upp och jobba imorrn… Usch, vill inte gå upp kl. 8.00, fast jag vill till jobbet. Glad

Sov gott!

Tatsja
0

Jag är en sån som när jag vaknar så är jag klarvaken. Hej världen, vad händer idag då? Har alltid varit sådan. Vilket ibland kan reta gallfeber på den som jag då var tillsammans med. Kan inte ligga och dra mig utan går upp direkt. Riktigt avundsjuk ibland på de som kan det. Men nu är jag så van så det går av bara farten.

Tur vi människor är så olika, annars vore det inget roligt.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

David
0

Det tar alltid en stund för mig efter att jag vaknat till att jag vaknat ordentligt.

Mysan, du får packa en väska så får du bo här en stund så du kommer ifrån gubben. Vi kan dela på en bunke kaksmet Glad

Jag har väldigt låg stresströskel. Blir stressad för det allra lilla minsta. Och så oroar jag mig i förväg, vilket påverkar min sömn mycket.

// David

Tatsja
0

# 32 Tur jag inte jagar upp mig för mycket då. Har hög stresströskel. Ju mer man stressar, desto längre tid tar saker och ting. Så jag gör saker och ting i min takt istället.

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

David!

Precis som du har jag mycket låg stresstrsöskel (den inre) Men det beror ju på våra diagnoser. Det får man på köpet vare sig man vill eller inteRynkar på näsan

När det gäller den yttre stressen så tänker jag som Gunilla och 890-3. "Ja ja, det ordnar sig"

Mysan59
0

David och aspie! Samma här, låt stresströskel. Och jaaaa, David jag packar nu på en gång! Flört Fixar du kaksmeten under tiden, så den är klar när jag kommer? Laughing

flikkan77
0

Med propavan och zolpidem så sover jag 8-10 timmar per natt. Om jag inte vaknar klockan tre för då kan jag inte somna om hur mycket jag är försöker. Vaknar jag fyra eller två så kan jag somna om hur lätt som helst. Konstigt!

"You just have to belive…"

Mysan59
0

#36 Ja, vad mysko! Förvånad

Tatsja
0

Propavan och stinoct sover jag mellan 2 - 4 timmar.

Väl mött, Tatsja

flikkan77
0

#37 Ja, jag har inte riktigt förstått mig på det där. Det känns lika konstigt varje gång jag kommer ner i köket och ser att klockan är strax över tre när jag vaknat.

Vi har ingen klocka i sovrummet för då kan jag inte sova.

#38 Usch, vad jobbigt. Jag har varit så i vissa perioder, kan inte sova trots piller, men jag är inte helt vaken heller utan går runt och yrar bara. En gång missade jag dörren och klev rakt in i en vägg och fick en bula i pannan. Såg inte klok ut!

[aspie]
0

#39 TihiSkrattande Förlåt att jag skrattar, men jag kunde inte låta bli när du beskrev hur du gick in i väggen när du missade dörren.

Tänker på något riktigt komiskt, typ John Cleese Skrattande

Men det är helt klart jobigt när man sitter i "Skiten". Hoppas det är bättre för dig nu.

*kram*

flikkan77
0

#40 Det var ganska roligt faktiskt. Flört Har gjort lite mysko saker när jag varit halvsovandes.

Ringde upp en kompis klockan 1 på natten och fråga om jag sov. När hon sa "Ja, det gör du nog." så somnade jag, hon försökte prata med mig men insåg själv att jag nog somnat. Klockan 7 på morgonen vaknade jag med mobilen i handen och hade ingen aning om varför. Fick ringa henne senare på dagen och fråga vad det var jag hade velat henne.

Överhuvudtaget så är jag rätt bra på att skratta åt mina nojjor och mysko biverkningar av mediciner. Lite kul måste man ju ha!Glad

*kram*

David
0

Måste berätta en sak om Stilnoct (som jag också har, och för mig fungerar det). En kille berättade för mig att han blev helt borta av Stilnoct, han kunde gå upp mitt i natten och hälla i en stor förpackning ärtsoppa i en liten skål och sätta igång micron, med resultat att hela köket var full av ärtsoppa! Skrattande

// David

[aspie]
0

Ha ha ha ha, ja det är inte klokt så dumt det kan bli. Min dotter gjorde ofta såna saker med telefon och kompisar, men det var innan hon fick sin medicin, så det måste ha berott på hennes autism eller/och ADHD. Hon kom aldrig ihåg att hon ens hade pratat i telefon.

Oj David, påminn mig om att jag aldrig ska ta Stilnoct, då hamnar jag nog på hispan direktFörvånad

David
0

#43. Eller rättare sagt, se till att du har låst om dig i sovrummet, så du inte tar dig därifrån i sömnen… Glad

Du vet, kombinationen med mitt "jag-klär-av-mig-naken" Lamotrigin och Stilnoct. Det kan bli riktigt spännande Skrattande

// David

[aspie]
0

Jasså David, du tycker det är spännandeSkrattande 

Du ser väl till att låsa om dig så du inte streekar utomhusFlört

heliotropes
0

Jag har en sömn som inte går efter dygnet utan av månen. Visst försöker jag att hålla mej till det "normala" men då fungerar jag dåligt med dålig sömn och med en väldig trötthet som följd.

Kan jag låta min rutin och den egna sömnrutten få gå sin gilla gång sover jag mina ca.9timmar så att säga runt dygnet under ca.en månads tid. Natten är min vaknaste tid kan man säga.

Problem är det ju när man ska göra något redan tidigt på morgonen eller att man är på resande under en dag,det löser jag oftast genom att jag är vaken länge,jag kan lätt vara vaken över 40 timmar i ett sträck,visst jag fungerar ju inte så bra men min värk blir även bort"kollrad" och när jag inte känner min värk blir jag piggare.

Det är så man funderar på om kroppen är beroende av sömnstördhet.Obestämd

Eva // medarbetare på Perser

[Vargnatt-]
0

Jag är väldigt avundsjuk på de som bara lägger huvudet på kudden och sen sover, som min mor kan göra. För mig tar det alltid ett bra tag innan jag lyckas somna.
Ibland har jag perioder då jag sover illa pga mardrömmar, som oftast handlar om att jag blir våldtagen av någon, ibland monster, ibland människor Obestämd