Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: allmän-psykiatri
Läst 2834 ggr
David
0

Psykiatri i dagens samhälle!

Idag är det OMÖJLIGT för personer som till och med vill bli inlagda för en stund att bli det. Och tvångsvård är inte att tänka på ens.

Orsak: platsbrist! Och överbeläggning.

Undra hur många människor som mår skit, och som verkligen skulle behöva ligga inne några nätter, som blir nekade direkt i dörren. Undra hur många liv som skulle kunna räddas om det satsades på att bygga ut psykiatrin, både öppenvårdsmottagningarna och slutenvården.

Tydligen finns det personal för att klara av det, men det är de "fysiska" platserna som fattas på vissa håll i landet. Helt sjukt!

Jag tar bara Borås som exempel, här byggde den en jättepampig entré till sjukhuset á 800 miljoner. Men nu dras det in på vårdplatser istället. Så, de med benbrott, eller de som mår dåligt psykiskt, han sitta och titta på den vackra entrén när de blivit nekade vårdplats…

Sjukt säger jag bara! Sjukt!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

AnneN
0

Inte så konstigt att det är platsbrist då de är så dumma att de lägger ner en massa avdelningar överallt!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

David
0

Här kommer saken som kostade X antal platser:

huvudentré

Snällt att dom ställt bänkar utanför, så vi kan sitta och beundra kostverket!

// David

David
0

Det ska ju vara tjusigt innanför också. Är det ett hotell eller ett sjuhus man kommit till?

Informationsdisk och informationstavla

// David

flikkan77
0

Mmm, det är helt sjukt!

Jag försökte bli inlagd i början av december förra året men det var för fullt. Som tur var så var min man hemma och kunde ta hand om mig. Annars hade jag nog fått flytta hem till mamma ett tag.

"You just have to belive…"

David
0

Men om man har uttalade självmordstankar, och frivilligt går med på att bli inlagd, läkaren tycker det är en bra idé, men sedan 5 minuter efteråt kommer han tillbaka och säger, tyvärr, de har inte ens sängar över i korridorerna. Men sök gärna akut igen om du vill…

Morsning säger jag. Hur många är det då som inte går och faktiskt tar livet av sig?, Detta skriver jag nu som engagerad i SPEC, förningen för suicidprevension och efterlevandes stöd. Men allt är självupplevt.

// David

paronskrutten
0

Men fy, hur kan de bygga ut sjukhuset ch göra det så nymodigt när de inte har plats för att vårda?

Helena

David
0

Det ska se snyggt ut för de som är friska. Men för oss som behöver vård, vi är inte lika viktiga. Men, som sagt, de har satt upp bänkar utanför så vi kan njuta av entrén istället för att ligga och få vård. Det var ju rätt snällt ändå. Vi kunde ju fått stå och beundra det hela.

// David

paronskrutten
0

Jo, man måste ju se det positivt, annars blir man aldrig frisk ;)

Helena

Muuu
0

Hehe, ja ibland undrar man ju hur dom tänker egentligen. Och vem det är som skulle behövas läggas in ett tag så dom får se.

Hawknestgrove
0

Saker och ting har inte förändats sedan min mamma tog livet av sig. Det var likadant då. OCh det var 1977…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Cat
0

Jo de är förjävligt.

Jag forlorade en vän på de sättet. Han sökte flera gånger om att bli inlagd och hade tidigare självmordsförsök bakom sig men dom skickade hela tiden hem honom. Tillslut orkade han inte längre.

Sist morsan va där skickade dom hem henne fast hon hade tagit en överdos tabletter och huggit sig med kniv i magen. Dom undersökte henne inte ens fast jag sa åt dom.

Dom plockar inte ens fram jornalerna på den vårdsökande så jag förstår inte hur dom kan skicka hem människor och ibland tom neka till att komma in på akutpsyk. Vad grundar dom ett sådant beslut på när de kan gälla liv och död?

Sen de otrevliga bemötandet från personal både till den sökande och dom anhöriga. De är inte ovanligt att få höra saker som..

-Jaha vad ska jag göra? De är upp till personen i fråga om han/hon Vill ta livet av sig. De är inte mitt ansvar.

David
0

Nu börjar läkarna protestera också! Känns faktiskt skönt. I dagens tidning var det en helsida. Och på bild var också min backup-läkare som var intervjuad. Läs själv och bilda en uppfattning om att det ÄR en bra läkare! Artikeln på Internet

Men det känns lite sådär eftersom det just handlar om Borås. Och jag är patient i Borås… Rynkar på näsan. Man vet att det finns ingen hjälp att få hur desperat man än är.

// David

kerstinjo
0

Skrämmand läsning, men tyvärr inget nytt. Det är inte bara i Borås det ser ut så här utan hela Sveriges psykvård lever på bristningsgränsen.

"- Det är inte roligt att lägga in en ung osäker flicka på en missbruksavdelning där det finns heroinister eller när en gammal orolig dam med ångest kommer ihop med schizofrena." Så ser verkligheten ut och då förstår man att psykvården är bedrövlig.

Positivt är dock att  sammanlagt 2,7 miljarder kronor ska tillföras psykiatrivården under åren 2009, 2010 och 2011.

Kerstin 

David
0

Absolut. Så här ser det ut i hela Sverige. Men i Borås har det blivit extra uppmärksammat i och med flera självmord inne på vårdavdelningarna.

Som läkarna säger vill de inte vänta, utan vill göra något nu. Jag tycker också det är jättebra att regeringen satsar pengar på att bygga ut den psykiatriska vården, för det behövs verkligen.

// David

Mysan59
0

Det är rent ut sagt förj*vligt!

Inte konstigt att det händer såna saker som hände t.ex. i Stockholm, Gamla stan, där en åkte in i folkmassan med en bil. Och han i Råcksta som slog ihäl en farbror och slog flera stycken med nån planka eller hur det var.

Och han som knivmördade en liten flicka på ett dagis och en massa annat som händer, för att psykiatrin inte fungerar som den ska!