Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 2232 ggr
Citronmeliss
0

Öronakupunktur

Jag har börjat på öronakupunktur som ett komplement till övrig medicinering.

Någon mer än jag som får eller har prövat på det mot sitt dåliga (psykiska) mående?

För mig är det främst ett försök att motverka höstdepression och medföljande ångest, men även sömnsvårigheter och mani..

Tycker att jag känner mig något mer avslappnad samma dag jag får behandlingen. Är vansinnnigt trött men sover än så länge inte bättre på natten än tidigare..

Ska hålla på med detta fram tills jul så det är bara att hålla tummarna att behandlingen ger önskat resultat!

Kram, Citronmeliss!Glad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

paronskrutten
0

Jag är lite skeptisk till akupunktur.. tror inte på nåt förrän jag ser det med egna ögon, liksom :P

Helena

Citronmeliss
0

Jag har fått akupunktur mot smärta i höften tidigare och det var mycket effektivt på mig så jag tror på det!

Talade just med min behandlare om "effekten" sist jag var där och enligt henne är det så att (ca) 1 person av 5 ej svarar på behandlingen, varför vet man inte!

Men som hon också sa..  så är det ju individuellt hur man svarar även på annan typ av behandling, tex mediciner verkar ju med varierande effekt på olika personer! Glad

Karmatarerskanise
0

På mamma fungerar det inte. Och jag är nålrädd ;)

Citronmeliss
0

Så tråkigt Hera, var det mot smärta eller psykisk ohälsa din mamma fick det?

Nålarna känns knappt som tur är, men är man rädd så kanske det inte känns så lockande förstås..Obestämd

Karmatarerskanise
0

Smärta. Både mot migrän och mot värk i benet och ryggen.

kerstinjo
0

Jag fick öronakupunktur i en månads tid och tyckte att jag kände mig som en idiot där jag låg med nålar i öronen. Fick även en nål mitt i huvudet, men minns inte vad den skulle påverka.

Men tydligen så blev jag avslappnad för jag lyckades somna på en tunn madrass på golvet. Något som absolut inte är likt mig.

Kerstin 

Citronmeliss
0

Så synd att hon inte blev hjälpt HeraRynkar på näsan

Jag sitter upp i en skön fåtölj och får nålar i öronen, på huvudet, mellan ögonen (det ser dumt ut!) och i lillfingrarna.

Undertiden nålarna sitter på plats dricker jag grönt te och lyssnar på musik..Glad

Ja, Kerstin! Lyckades du somna på en tunn madrass på golvet så funkade det nog, i alla fall vad gällde avslappningseffekten..Flört

Kram

kerstinjo
0

# 7

Så sant, för jag är den personen som måste ligga nedbäddad i en säng för att sova.

Men där låg jag på en tunn och obekväm dyna och so så gott. Så någon effekt hade det nog.Glad

Kerstin 

Karmatarerskanise
0

På mamma lyckades som böja en av nålarna då dom satte nålar i huvudet.. ajj

Citronmeliss
0

Jag skulle heller aldrig kunna somna på en tunn madrass om jag inte blev "påverkad" av någon behandling misstänker jag..!Skäms

Åhh, bevare mig väl..Förvånad

AJ aj aj..Skrikandes

Zaphix
0

Jag tror absolut på akupunktur. Men eftersom jag är nålrädd föredrar jag akupressur och shiatsu.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

kerstinjo
0

# 10

Men jag skulle heller aldrig kunna somna på en tunn madass. Hur går det ihop då??Obestämd

Ingen kudde, ingen filt och ligga på rygg? Nä, det ska bara inte vara möjligt! Å till råga på allt, en massa nålar i öronen och en nålantenn i huvudet. *fnys* Omöjligt Skäms

Kerstin 

flikkan77
0

Skulle vilja testa akupunktur men jag är så otroligt nålrädd att jag får ångest av att bara läsa om det. Har dragit mig rätt länge innan jag vågade in i denna tråden… men tänka sig, jag överlevde att läsa.Flört

"You just have to belive…"

Zaphix
0

#13 Testa akupressur istället, inga nålar.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Citronmeliss
0

Tyvärr kom jag aldrig iväg denna veckan då jag varit dålig i magen av nån "elak bacill" förmodar jag..Obestämd

Tråkigt för er som är nålräddaRynkar på näsan

Även om akupressur är ett bra alternativ så är det nog inte så vanligt att det erbjuds inom primärvåden eller psykiatrin utan det är öronakupunktur som finns att få!

Ett alternativ är ju att gå privat men det kostar tyvärr helt andra summor än de 60 kronor man betalar som behandlingsavgift annars!

Saga85
0

Har aldrig hört om akupunktur mot depression, men måste medge att det låter väldigt intressant!

Har en vän som lidit av kronisk huvudvärk/migrän sedan barnsben. Gått på massa olika starka mediciner, men hon säger själv att det är just akupunktur som hjälper bäst.

Citronmeliss
0

Fy, idag gjorde nålarna riktigt ont..Skrikandes

Antagligen för att jag gått dit i kylan så de var väl kalla, får inbilla mig det åtminstonde.Obestämd

Hade det varit mitt första besök idag så hade jag antagligen tänkt mig för både en och två gånger innan jag gick dit igen..Flört

Men nu fortsätter jag allt som bestämtGlad

#16 Jodå, förutom det mer traditionella som man kanske tänker på i första hand (olika värk) är psykisk ohälsa ett område, beroenden ett annat, sömnsvårigheter, magbesvär och olika typer av huvudvärk tex migrän som du nämner.

Såg dessutom på TV i veckan att man på två ställen i Sverige (Gbg & Stenungsund) börjat ge spädbarn akupunktur mot kolik, med god framgång!

Tänk om det alternativet funnits när jag hade småbarn med kolik, har haft 4 kolikbarn och det tar på allas krafter.

Det kunde kanske ha besparat främst barnen men även mig onödigt lidande.

Kram!