Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketterdepressionångest
Läst 20718 ggr
Rocktjejen
8

fysisk smärta vid depression

Hej! är det någon som har erfarenhet av att ha fysisk smärta vid depression?

Jag har haft det en längre tid nu det började lite smått för ett halv år sen.. men trodde först att det berodde på min övervikt som jag har.men det här är något annat känner jag.

Eva

flikkan77
6

Jag kan få ont i kroppen när jag är nere. Diffus muskelvärk och ont i huden på något sätt. När någon rör mig så känns det som om de tar på mig med sandpapper. Kläder kan också skava. Det kan hålla i sig någon månad på mig, tills jag fått ordentlig hjälp av något slag.

"You just have to belive…"

[aspie]
1

Det finns ju oxå dom som utvecklar fibromyalgi vid t.ex långvarig depression/ångest.

Jag är ett exempel på det självRynkar på näsan

Muuu
4

Jag får ont i kroppens muskler och i fingrarnas leder när jag är nere. Det är jobbigt för det drar ner mig ännumer så att säga.

kerstinjo
5

Muskelvärk när man mår psykiskt dåligt är vanligt. Späningar i kroppen kan orsaka värk på många, många ställen i kroppen.

Kerstin 

Rocktjejen
0

Tack för eran responsGlad

hade något liknande för många år sedan då domnade hela högra handen och jag hade fantom smärtor in i nerverna på handen..grinande på nätterna för att jag hade så ont o inte kunde sova..läkaren trodde det var skrivkramp men sen fick jag det till mig att det berodde på mitt mående ist. och så försvann det sen när jag hade bekräftat vad det var..

men nu sitter det ju i hela kroppen + att på sidan utav armbågen upp mot armvecket är hårt och svullet och att jag inte kan gripa något med den handen..så man börjar ju att undra förstås..

Usch fibro hade jag i tankarna..men peppar peppar

Zaphix
1

Jag får alltid spänningar i kroppen, vilket gör att jag får väldigt ont. I många fall kan jag inte sova för att dt gör för ont. Riktigt irriterande.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Rocktjejen
0

Hittade en sida om hur symptomen på fibromylagi kan se ut..intressant tycker jag då det mesta stämde in på hur jag haft/har det nu med min smärta eller värk i kroppen.Ska kontakta min läkare på VC på måndag och be han ta lite prover igen för att kolla upp ifall det är något annat

http://www.anneliehof.se/olin%20schenkmanis.htm

Önskar er en trevlig helg förresten!

Kram Eva

[aspie]
0

Japp, det är fibro i ett nötskal det Rynkar på näsan

Ijin
0

Om Fibro är det som står där så är det någonting som man kan lösa med sitt eget undermedvetna…

Cat
0

Jag mår mer ont i magen än vanligt. Äter magsårsmedicin i förebyggande syfte för att jag har kronisk magkatarr. Blir också yr, matt i kroppen och får muskel/ledvärk. Mår jag riktigt dåligt får jag ont i bröstet.

Debattia
0

Det är heller inte fel  kolla upp vad man har för tandlagningsmaterial. Tungmetallförgiftning kan ge liknande symtom. Finns de som  fått diagnosen fibromyalgi och sedan blivit av med den efter en adekvat tandsanering.

Debattia

Den skygga kattens hemsida!

Rocktjejen
1

jaha här har smärtan kommit och gått och trodde ett tag att det berodde på den antidepp medicinen jag åt men nu när den är borta så undrar jag allt..jag får feber känslor och tror att jag är påväg att bli sjuk,bara för att nästa dag vakna upp som om ingenting har hänt,molande värk i olika delar och ställen på kroppen,detta blev värre efter min senaste kollaps jag hade pga stress. nu har jag haft ont vid armbågen i 3 veckor och har vad jag tror är tennisarmbåge..men stönig som man är så ska vi inte gå till doktorn nej nej det läker nog..fick ta en värktablett i förra veckan pga den moalnde värken i kroppen och sen lägga mig en stund..det gjorde ju susen..sen så känns det som att man har bly i bena kankse hade underlättat om hade varit lite mindre och inte så kraftig som jag är..Tyvärr stämmer alla symtom in på fibromyalgi..men hoppas in i det sista naturligtvis att det är något annat mindre smärtsamt..

domningar i händerna glömde jag ju också som kommer o går ibland med ett par månaders melan rum numera..

och jag som inte vill klaga men jag känner mig verkligen eländig=(

Kram Eva

[aspie]
0

Blir det bättre av värktabletter? Jag har inte hittat någon som hjälper mot min fibrovärkRynkar på näsan

Jag tycker att du ska kontakta en läkare hur jobbigt det än känns, det är ju möjligt att det kan vara något annat oxå. Har läst om en massa sjukdomar som har liknande symtom som fibro, MS t.ex

*Kram*

CarolineO
1

Det kan ju också vara en form av somatoform sjukdom, alltså när man har ont, eller symptom som visar på medicinska problem fast att man inte är sjuk. Det är inte helt ovanligt att det följer med depressionen.

kerstinjo
0

Somatoform sjukdom är det samma som psykosomatisk sjukdom.

Liten förklaring bara.Glad

Bra länk; http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=74763

Kerstin 

Rocktjejen
0

Tack för era inläggGlad

Nu idag ringde jag och fick en tid redan på fredag så det får tas lite prover först tänkte jag.

Det finns några saker jag kan relatera till vad det beror på efter att suttit ner o tänkt efter lite.

Men jag får berätta för min familjeläkare och sen hoppas jag att han går till grunden med det och inte avfärdar det hela.

Då ja är dålig på att prata för mig så har jag ju en liten rädsla för att inte få sagt ifrån att det ska tas på allvar.

men ´kommer att skriva en liten lapp om mina symtom och sådant jag kan se som ett mönster bakåt i tiden också.

Varma kramar Eva

Rocktjejen
0

En uppdatering kankse.

Var hos läkaren och tennis arm blev det konstaterat att det är så jag ska få gå på sjukgymnastik för både det och värken i kroppen.

nu tror jag att jag vet varför jag har fått värk  i kroppen och besvär med domningar och stickningar i vänster fot..fast riktigt säker ska man ju aldrig vara förstås..Jag borde ha satsat på att ha blivit läkare ist..=)

Kom ju att tänka på att jag har stress andats i ett par månader också kommer den inre stressen som en ständig ovän o gör sig påmind..fick då tänkt lite och gogglade lite på stress andning och då visar det sig att om man hyperventilerar kroniskt så uppkommer såna här symptom på domningar och stickningar i ben/armar/fötter osv.

Nu har det dessutom varit en hektisk vecka för mig o dottern då vi bakat och donat för dopet som är imorgon/idag Söndag..där satte stressen igång rejält.så när jag ska skynda mig så slår stress knappen på ON..det finns ingen OFF knapp..så här har jag suttit nu 1 timme sen jag tvingade mig ner i stolen för att jag fick ont i bröstet..

Jag tror att jag får flytta långt ifrån civlisationen och allt annat elände för o få lugn o ro i min själ ..när lär man sig egentligen?? trodde det var för länge sedan..

guud jag skulle kunna skriva en roman om detta tror jag bestämt nu..har så mycket att säga känns det som..eller så är jag bara övertrött för jag borde ju sova min törnrosa sömn.för till morgonen börjar kaoset igen…

Kram Eva

[Tassy]
0

Jag tillhör också dem som lider av fibromyalgi. I mitt fall beror det dock lika mycket på fysiska som psykiska faktorer. Men värken ökar helt klart när jag mår dåligt psykiskt.

sighni
0

Jag har också fibromyalgi och depression. Vad som är vad kan vara svårt att veta. Jag är också hörselskadad och har tinnitus.

#9 Vad menar du med ditt inlägg?

isa
0

Jag har en obotlig sjukdom med kroniska smärtor. Och jag har lärt mig vid det här laget att smärta föder depression liksom depression föder smärta. "Kroppen och huvudet" , det fysiska och det psykiska påverkar definitivt varandra.  Hoppas det var till lite hjälp.