Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettbehandling
Läst 2783 ggr
David
0

Medicinkombination

Lusläste Bipolärboken i natt, och till min fasa står det stora varningstexter på många ställen att i vissa lägen ska man inte kombinera antidepressivt och stämningsstabiliserande.

Och mitt extremt dåliga mående började ju nästan precis när jag började med Lamotriginet, och fick behålla Fluoxetinet.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
0

Oj, tänk om det är där felet liggerFörvånad

David
0

Började också fundera i de banorna. Och om du läst mitt inlägg på medis-sidan så har jag just nu noll förtroende för min läkare också… Obestämd

// David

kerstinjo
0

Hoppsan! Det är superviktigt att det tas hänsyn till alla mediciner man äter, eftersom vissa är helt olämpliga att kombinera.

Tänk om det är så illa att du mår dåligt pga kombinationen? Släng dig på telefonen och ring!!

Kerstin 

David
0

Det är samma läkare som skrivit ut båda så han borde tänkt på det…. Frågade till och med om jag skulle fortsätta med Fluoxetin, och, ja, jag fick ett nytt recept. Men, mitt förtroende för honom är lite kantstött. Så funderar på att ringa till min backup och höra.

För jag ser ju ett sånt tydligt samband.

// David

kerstinjo
0

Klart du ska ringa. Läkare är inga experter på mediciner och om han inte läst på om kombinationen så kan han ha missat det.

Kerstin 

[aspie]
0

Tråkigt David. Kolla med din backup läkare så det inte blir ännu värre.

Du kan ju även ringa medicinrådgivningen. Kanske bättre att kolla från många håll.

Saga85
0

Precis som aspie skriver är det bäst att kolla på olika håll. Ring sjukvårdsupplysningen eller något. Hör dig för och ta upp vad du hört med din läkare.

Min mor berättade om sin kusins barn som går på samma antidepressiva som mig. Hennes läkare sa att hon kunde dricka alkohol någon gång då och då, så länge det var måttligt och hon drack "försiktigt". När hon efter en halvlugn kväll ute hamnade medvetslös på akuten sa personalen där att man ABSOLUT inte ska blanda den medicinen med alkohol. Även läkare kan ha mindre rätt, även om de inte borde ha det.

[aspie]
0

#7 Vad var det för medicin hon tog?

David
0

Enligt Fass så är det inget kemiskt som gör att Lamotrigin och Fluoxetin inte fungerar ihop. Men vissa "diagnoser" gör att symtomen blir värre. Så för att fatta det hela måste man veta hur jag är, och vad jag upplever som problem.

// David

[aspie]
0

Aha, det är så invecklat. Ja, då är det nog bättre att ta det med din förra läkare.

Förresten, med tanke på felmedicinering. Jag var på min första utredningsdag i tisdags och det gick bra. Det var tillräckligt mkt konstiheter för att få fortsatt utredning i varje fall.

Sköterskan ska höra av sig om tid om ca 3 veckorFlört

David
0

Oj. "Skoj" att det äntligen händer något. Hur länge fick du vänta innan det blev din tur.

Du får gärna berätta hur det går, och vad för tester du får göra.

// David

[aspie]
0

Det tog ca 7-8 månader innan jag fick komma, sen tar det ca 4-6 månader hela utredningen om jag fattat allt rätt.

Fick fylla i en massa frågor, typ aspiequiz och sköterskan ställde kompletterande frågor och skrev.

Fick fylla i sammanlagt två pärmar och ett ensamt papper dör jag skulle beskriva mig själv som person. Blä! Jag hatar sånt, inte kan jag beskriva mig självSkrikandes

Hon sa att jag har en extremt dålig självkänslaGråter

Saga85
0

#8 Citalopram, om min mor inte fått det hela om bakfoten. Min läkare har dock rått mig till att undvika alkohol, men att vara försiktig om jag väljer att dricka ibland. Men efter att ha hört detta känns det som en bra idé att undvika det helt :/

[aspie]
0

Usch ja, det där lät ju inget vidare. Sånt där är jag livrädd förRynkar på näsan

Saga85
0

#14 Mm. Visserligen har jag tre vänner som också gått på Citalopram och kombinerat med lite alkohol utan större problem. Men om en av fyra av de jag hört om i min krets råkat illa ut vill inte jag bli en av dem som det inte funkar för. Ibland får man vara förnuftig ^^

David
0

Många mediciners styrka blir väldigt mycket högre i samband med alkohol. Allafall mina mediciner, så vet man att man ska dricka, gäller det att dricka måttligt, och inte riktigt ta de starkaste doserna.

// David

Cat
0

Jag har fått både de ena och de andra blandat som man alsolut inte under några omständigheter ska blanda. Oftast beror de på okunskap eller ren lathet att inte läsa igenom den medicin dom skriver ut.

I vissa fall bryr dom sig inte. Fick en medicin man inte fick dricka alkohol med men läkaren tyckte inte de va så farligt. Men han tyckte inte de va så farligt att magsårmedicinen inte fick blandas med den medicinen eller att den medicinen slog ut mina hormontabletter heller.

David
0

Efter att ha läst ännu mer om Bipolär V, som jag tycker passar extremt på mig, så tog jag ett eget beslut att inte ta Fluoxetin idag. Nu har den lååång halveringstid, så jag har fortfarande kvar det i kroppen, men om några dagar lär jag ju märka om det var rätt beslut eller inte.

// David

David
0

Kan ju berätta att efter att ha pratat med en helt annan läkare idag, som inte kände till mig alls, eller ens arbetade på psykiatrin (medicinläkare) så äter jag inte Fluoxetin mer.

Är man som jag från början känslomässigt sårbar blir kombinationen Lamotrigin + Fluoxetin att man totalt tappar alla murar mot omvärlden. Och reagerar negativt på allt.

När jag träffar min läkare nästa torsdag ska jag ta med mig ett vedträd ska han få pisk. Och så tar jag med bipolärboken, där det står i klartext Skrikandes

// David

kerstinjo
0

# 19

Vad bra, då kanske du kan börja att må lite bättre. Jag håller alla tummarna för dig!

Kerstin