Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettoff-topic
Läst 4231 ggr
[aspie]
1

Intensiv klåda

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har nästan alltid klåda på hela kroppen vilket retar gallfeber på mig och är oerhört stressande.

Igår tog jag en dusch som jag försökte undvika eftersom jag vet att jag får skitjobbig klåda. vilket rsulterade i en så intensiv kläda att jag kände för att skinnflå mig själv. Tur att jag bor ensam annars hade nog någon fått på käften.

Jag springer som en hottentott och kliar och kliar, river med handdukar och naglar. Blev superstressad och svetten rann.

Slängde i mig en Xanor och efter ca 45 min började klådan stilla sig och jag lugna ner mig.

Det räcker att jag bara tvättar mig under armarna så kommer den intensiva klådan där vattnet rört min hud.

Är jag överkänslig mot vatten? Eller kanske det beror på min inre stress?

Min hudläkare sa att jag har extremt överkänslig hud, men va fanken, Det är ju bara vattenFörvånad

Just nu kliar det vansinnigt och jag har inte varit i vatten, det skulle jag inte våga med tanke på vad som hände igår.

Är det någon som har samma problem?

Det hjälper inte med oljor eller salvor på recept. Fattar inte vad jag ska göra ?

Det verkar som det mesta irriterar min hud. För att inte snacka om etiketter och vissa synteter och vissa sömmar.

Tror jag blir tokig snart Skrikandes

Tatsja
0

Be läkaren att få kolla upp om det är vattnet. Vissa ställen jag bott på, så fick jag klåda av vattnet.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

kerstinjo
0

Stackare, det finns inget värre än när det kliar så sanslöst.

Men ta kontakt med läkare, för det kan vara något som kommer inifrån kroppen också.

Har du fått pröva Attarax?

Kerstin 

Tatsja
0

Sen ett prov på vattnet till kommunen för kollning vad det innehåller.

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

#1 Har haft samma problem med klåda vart jag än bott i Sverige

#2 Tror faktiskt att det kan komma inifrån, kanske t.o.m psykiskt, eller både fysiskt och psykiskt, vet inte.

Och jag mitt dumma nöt glömde fråga om detta när jag var på hud och fick medicin för andra kliande utslag som är stressrelaterade.

Jag ska kontakta hud igen på måndag för jag behöver mer medicin, då ska jag försöka få tid ang detta oxå.

Visst jag har atarax som jag tar varje kväll. Fick t.o.m högre styrka sist jag var hos läkare.

Tatsja
0

Ring hud. Poängtera verkligen ditt problem, gärna mer än det är, annars brukar de inte tro en. Hoppas du får något för det.

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

Jag ska fråga på hud. Frågan är bara om det finns något att göra som lindrar besvären Obestämd

Tatsja
0

Be att de kollar vattnets innehåll och kemikalierna i dig. Det kan ha ett sammanband

Väl mött, Tatsja

[aspie]
0

Bra idé. det kanske  de gör automatiskt vid såna här fall Obestämd

Tatsja
0

Nej, du får säga till om det. Du kan ha vissa kemikaliker i kroppen som i samband med vatten ger klåda.

Väl mött, Tatsja

[GunillaF]
0

Aspie. Jag vet vilket h…ete du har. Det är som om det inte slutar klia förrän man kar rivit så hårt att blodet rinner.

Jag gick igenom samma sak ifjol vinter. Det hade varit ett extremt jobbigt år, psykiskt och jag tror att det i kombination med den väldigt torra luften på vintern gjorde att det blev så mycket mer klåda än det brukar vara annars. För mig gick det inte över förrän jag i Maj var på semester. Efter 3 dagar i solen och en massa olja, försvann utslagen och klådan. Jag har funderat på om det kanske skulle kunna gå lika bra att ligga i solarium några gånger för man har ju inte råd att åka iväg utomlands efter varje sån här "klådaperiod".

Har du det som jag att det bara är under vinterhalvåret det är besvärligt?

[aspie]
0

Okidoki Tatsja, jag ska ta upp detta med hud. TackGlad

[aspie]
0

Gumman08, så skönt att det finns fler som förstår detta helvete. 

Det är precis så, man vill klia sig igenom huden. Vet inte hur många gånger jag rivit så blodet kommit fram.

Jo, under vinterhalvåret blir det blir det alltid värre. Så eftersom jag är superstressad i mitt inre och att det är bra mycket kallare nu så kanske det inte är så konstigt.

Jag kanske kan få solkort på recept Skrattande Tror jag ska prova det.

Ett tag gick jag på ljusbehandlig, men det hjälpte inte så jag tröttnade. Annars tycker man ju att det skulle torka ut ännu mer genom att solaObestämd

Har du varit hos läkare med din klåda? i så fall, vad fick du för svar?

[GunillaF]
0

Dom tror att det kan vara psoriasis. Och det är nästan så att jag kan hålla med för psoriasis brukar lindras av UV-strålar. Det finns speciella sollampor(solarium) som har rätta UV-strålarna och jag tror att man måste få remiss till sådana ställen. Det brukar räcka med att vistas ca 1 min/gång i det ljuset.

Har inte din läkare talat med dig om psoriasis så tycker jag att du ska fråga honom/henne.

http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=24161

[aspie]
0

#13 Tror inte det är psoriasis eftersom mina utslag inte alls ser ut som det. Det ser mer ut som en massa sönderkliade finnar. Jag  fick först en pillerkur som kostade 15.000 per förpackning som skulle ta bort "vuxenacne" som de trodde. Fick oxå på recept att sola i ett sånt solarium som du beskrev. Inget av detta hjälpte.

15 år senare säger läkaren på hud att det är stressrelaterat och inte alls vuxenacne. Jag fick då atarax, gasbidor att ha över armarna  samt bomullsvantar över natten för att inte klia mig.

Han gav mig oxå en kortisonsalva med antibiotika i att smörja mig med varje dag. Armarna och benen går ju bra, men ryggen är väldigt svår att smörja. Mina armar och ben och rygg är helt fullpackade av vita små ärr-prickar blandat med en massa röda sår-prickar. Inte kul att ha kortärmat på sig då man ser ut att ha ngt smittsamt.

Men det betyder ju inte att sola solarium inte skulle lindra problemen. Eller kan psoriasis se olika ut?

Tack för länken, ska kolla den NU Flört

[GunillaF]
0

Det finns många olika slags psoriasis och utslagen ser olika ut.

[aspie]
0

Det här stämmer mer in tycker jag, fast ändå inte riktigt Obestämd

http://www.sjukvardsradgivningen.se/fraga_sjukvardsradgivningen/Article.aspx?a=20711

Det fanns oxå en variant av psoriasis som kanske kunde vara problemet, minns bara inte vad den hette Rynkar på näsan

[GunillaF]
0

Jaa, det skulle kunna vara det som beskrivs i länken. I nästa länk jag lägger in kan du läsa om olika slags psoriasis.

http://www.psoriasis.se/

[aspie]
0

När, det stämmer inte riktigt. Tänkte först att det kanske kunde vara  detta:

Guttat psoriasis De som får psoriasis under puberteten har ofta prickar stora som droppar på huden, så kallad guttat psoriasis. Denna form bryter ofta ut i samband med halsfluss och man får ofta utslag över stora delar av kroppen. Efter några månader kan besvären försvinna, men det är nästan lika vanligt att guttat psoriasis övergår i plack-psoriasis.

Men nej, det stämmer inte riktigt och dessutom har jag ju haft det utan avbrott i måååånga år nu.

Tusen tack ändå för dina länktips Glad Jag ska faktikt ta upp detta med psoriaisis när jag får komma till hud. Man vet ju aldrig. Jag har ju även ledvärk (diagnostiserad fibro), samt att jag ofta får vätskefyllda blåsor på fingara och tår. Såg någonstans att man kunde få blåsor.

[GunillaF]
0

Lycka till! Glad

[aspie]
0

#19 Tack Glad

isa
0

Usch vad jobbigt det måste vara med denna hemska , intensiva klåda. Jag har ingen erfarenhet av detta, så jag kan inte hjälpa er så mycket Ni har nog redan provat de flesta "klådstillande" salvor/tabletter som finns.

Det enda jag har som är en liknande sak, är att när min syster blir nervös och stressad så kommer det upp röda prickar som liknar acne som kliar på henne , lite varstans på kroppen. Ganska intensiv klåda är det tydligen.

Men jag tror inte hon använder nån salva eller tablett för det. Mamma köpte bara den här bedövningssalvan som finns på apoteket till henne då när hin var liten. Den heter nånting på Xyl……

Vad hon använder idag, vet jag inte . Jag kan fråga henne.

Det var värre när hon var liten och yngre. Det är mycket bättre idag, när hon har en egen familj och mår bättre psykiskt.

mvh isa

AnneN
0

Jag hade ett tag problem med utslag som kliade, dessa utslag fick jag pga att jag mådde dåligt psykiskt, det läkarna gjorde åt saken vara att ge mig atarax och jag fick komma 1-2 gånger/vecka till vårdcentralen för att få ett specialbad och stå några sekunder i nått specialsolarium. Detta hjälpte tillfälligt, men sedan försvann utslagen och klådan helt efter att jag tagit mig ur ett dåligt förhållande. Faktiskt så försvann de samma kväll som det tog slut mellan mig och min dåvarande pojkvän.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emelie-E
0

#18 Tänkte bara fråga om det är såna här blåsor du får på fingrarna och tårna? Jag har sånt, och det kommer och går som det vill..
http://huden.nu/dermatologen/patinfo/31-40/37.shtml

AnneN
0

#23 precis så såg mina utslag ut

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Emelie-E
0

#24 där ser man.. Jag var och pratade med en sköterska om mina blåsor, men det enda hon gav mig var tips på en salva. Den sommaren var mina händer fulla av blåsor, och det kliade som satan.
Nu har jag inte lika mycket, utan det kommer och går som det vill. Jag har ingen aning om varför de kommer upp eller varför de försvinner:P

exitingsvillemo
0

Det finns någon leversjukdom som man tydligen kan få intensiv klåda av. Kommer inte ihåg vad det var.

[aspie]
0

Isa, fråga gärna din syster om detta, för det låter ju som mina röda prickar och klåda.

Ja, själv tror att jag har detta p.g.a en syperhög intre stressnivå. Speciellt efter att läkarna gett mig flera stressrealterade diagnoser.

Precis så ser dom blåsor ut jag ibland får på fingrar och tår. Men för min det kommer det som högst 4-5 blåsor. Kliar gör det definitivt. Läste i länken att svår stress kan utlösa detta.

Ja, jag har oxå läst någonstans att någon leversjukdom kan ge sånt här. Men mina levervärlden har alltid varit bra enligt läkarna

Blir inte riktigt klok på detta, men ska ta upp det med hudkliniken

isa
0

#27 Hej aspie! Jag har ringt min syster men fick inget svar. Jag har sms:at till henne.

Smart som hon är så brukar de "bojkotta" telefonerna och datorerna när hon är ledig för att hon inte ska bli "uppstressad." Jag vet inte om hon ska arbeta imorgon, men så fort hon börjar jobba igen efter jul och nyårsledigheten, så vet jag att jag kommer få svar.

Själv så är jag ledig fram t.o.m den 12/1 … :o)

Hawknestgrove
0

Det kan inte vara så, att du pecis som jag får frosteksem? Ibland, när det är kallt ute, så blir det så för mig på vintrarna. Då har jag fåt klådstillande tabletter plus att kräåv, att du får Fenuril utskrivet på recept! Då går det under högkostnadsskydet. Det brukar hjälpa och dra ner på temperaturen lite i duschen. KAn du inskränka ditt duschande till en gång om dage och kanske tom låta bli tvål emellanåt så är det änu bättre nu på vintern.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[aspie]
0

Tack Isa. jag får ge mig till tåls på svaret Flört

isa
0

#27 Nu har min syster svarat.  Hon skrev på sms att hon använder ingen salva, inga tabletter utan "väntar bara ut dem." Så jag antar att hennes klåda är nog inte i närheten av din aspie, men prickarna tycks i alla fall uppkomma av liknande orsak som din.

mvh isa

[aspie]
0

Gunilla!

Nej, det är inte frosteksem för jag har dessa problev året runt fast det blir värre när det är kallt ute.

Jag har klådstillande piller, men de hjälper inte så bra. Då hjälper lugnande bättre.

Jag har receptbelagda salvor som jag smörjer med, det kliade t.o.m av dom igår, precis som om jag fått vatten på mig. Värre än någonsin nu verkar det som. Jag har tagit fram en riktigt stark kortisonkräm som jag börjat smörja med. Får se om det ger resultat snart.

Brukar duscka så kallt som möjligt efter tips, det funkar dessvärre inte alls. Jag duschar aldrig varje dag, det skulle stressa ihjäl mig Skrikandes  Får förresten inte göra det heller för läkaren. Hellre sällan än ofta. Jag får riktigt jobbig ångest av att bara tänka på att gå in i duschen, då jag vet pinan som väntar efteråt Rynkar på näsan

Emelie-E
0

#27 Okej.. För mig är det olika. Ibland kommer det massor, och ibland bara några få på ett finger. Nu har de jag har haft ett tag precis försvunnit, så hoppas de håller sig borta ett tag=)

[aspie]
0

Ähh, så synd att vi inte kom vidare med din systers hjälp. Och som du skrev, det är nog inta samma alls för jag får när det är som värst självmordstankar för att slippa tortyrenRynkar på näsan

Men tusen tack för att du försökte Skrattande

Kram

[aspie]
0

#33 Mmmm, det varinte alls länge sedan jag oxå hade det. Men denna gången rev jag upp huden så jag fick stora sårskorpor Rynkar på näsan

isa
0

#34 Det var så lite så. Jag tycker du är duktig som kämpar på i alla fall!

Kram isa

[aspie]
0

Gulle dig Glad

KRAM

[aspie]
0

Glömde ringa hud igår för det hände så mycket annat. Idag hade de stängt och återkommer på torsdagRynkar på näsan