Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketttänkvärt
Läst 5810 ggr
kerstinjo
0

Vänskap.

Vänskap kan man inte se, bara känna.

Det är något som ska kännas bra. Tryggt och skönt.

Man vet att man inte är alldeles ensam. Det finns någon att gå till, någon att lita på, någon som alltid finns. I medgångar som motgångar. I rikedom som fattigdom.

I vänskap spelar pengar, social ställning, utseende m.m. ingen roll.

Så vad är vänskap egentligen?

Kanske att helt kunna lita på någon annan, att ha någon att känna sig fri och trygg med.

Vänskap

är ingenting man får

den blir till som en gåva

att vårda som ett smycke

ovärderligt.

Vänskap

är trygghet,

omtanke när dagen blir svår

ger ro i oro,

Tänder ljus i mörker.

Vänskap

kräver inte

den ges frivilligt

utan baktankar

giv din vänskap som gåva

Och du finner glädjen.

© Ann-Marie Abrahamsson

Ändå missbrukas denna sällsynta gåva man får. Vänskapen missbrukas. Man använder en vän för att själv få fördelar.

Detta kallas svek!

Ändå är en del människor beredda att offra denna sällsynta gåva för egen vinnings skull.

Detta kallas svek!

Vänskap är ett ansvar inte en möjlighet.

Om vänskap inte fanns skulle livet vara ensamt och tomt. Man skulle inte vara någon. För man blir alltid någon i relation till en annan människa. Jag är din vän. Du är min vän. Det ska vi vara rädda om.

Det är stor skillnad på vänskap basread på nytta och vänskap baserad på uppriktighet.

Bara det sista förtjänar namnet sann vänskap. 

Aristoteles (384 f.Kr-322 f.Kr)

Var rädda om varandra!

Och ett riktigt Gott Nytt År!

//Kerstin

Kerstin 

flikkan77
0

Nu fick du till sådana där kloka ord igen!

"You just have to belive…"

kerstinjo
0

*fniss* o tack!

Kerstin 

anna42
0

Mycket bra! å alldeles sant!

Tatsja
0

Vänskap förstänas, kan aldrig köpas för pengar. Så sant så

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[aspie]
0

Så helt rätt Kerstin. Bra skrivet ånnu en gång.

Villkorslös vänskap! Det är riktigt vänskap det Flört 

Hemskt att så många kan utnuttja detta för egen vinnings skull.Rynkar på näsan

isa
0

Mycket fint skrivet och väldigt sant! Tack ännu en gång för en klok och bra skrift!

V-lang
0

Så sant Kerstin, och man ska också veta att oftast tar det mycket lång tid och många prövningar innan man vet att det är en sann vän.

kerstinjo
0

Jag har faktiskt bara en riktigt god vän. Hon var den första människan som lyckades banka hål på min skyddsmur, men det tog många år.

Numera träffas vi aldrig, men vi har fortfarande telefonkontakt. Trots att vi aldrig träffas så har vi alltid massor att prata om. Aldrig någon jobbig tystnad.

Kerstin 

V-lang
0

Det här känns hemskt att säga eller snarare ledsamt… jag har ingen riktigt god vän. Jag har umgåtts med sånna som i slutenden visat sig inte vara den jag trodde dom var.

Innan jag fick min diagnos så var det inga problem med mina "vänner" för när jag var i mina maniska perioder så ställde jag upp med allt dom ringde om och jag kunde hålla på i både dagar och nätter för att hjälpa dom.

Men nu efter att jag ätit min medecin och lärt mig mitt mående så har jag även börja säga ifrån för orken finns inte där längre, och vips så försvann även några av dom.

Tatsja
0

VÄNSKAP

Vad vore livet utan Er
Vad är meningen med allt
Vad skulle jag då se
I en värld så kall

Utan Er, kan jag ej andas
Utan Er är allt så dött
Ni gör så att vägen sandas
Ni Alla, som jag mött

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

kerstinjo
0

*puttar*

Kerstin 

kerstinjo
0

Folk är i regel livrädda när de stöter på en bekant med en psykiarisk diagnos. Men jag tror att det bottnar i ren och skär osäkerhet.

Jag tänker på min kompis, som jag skrev om i # 8. Hon fick för många år sedan diagnosen manodepressiv. Hon blev jätteglad för att hon äntligen fick en diagnos och att man kunde medicinera henne rätt.

Vad jag tänkte? Inget, för hon var ju min kompis, med eller utan diagnos. Hon var samma gamla Lilian, antingen hon stekta köttbullar till ett helt regemente eller bara satt i soffan och gjorde inget.

Det var de tjejen jag lärde mig tycka om och det manodepressiva var en del av henne.

Kerstin 

V-lang
0

Hon har tur som har dig och du har ju tur som har henne….vänner ska man vara rädd om och en sann vän hittar man inte så lätt.

flikkan77
0

Jag har kvar två vänner som fortfarande "står ut" med mig. Dem kan jag lita på i vått och tort och båda kom och hälsade på mig när jag var inlagd. Helt underbart att veta även om jag inte minns så mycket av det.

"You just have to belive…"

[aspie]
0

Jag har heller inga riktiga vänner att lita på. De flesta har gång på gång visat sig vara svikare och pratat bakom ryggen. Därför har jag klippt banden med de flesta, utan att för den skull blivit ovän med någon, men jag klarar inte av svek och lögner. Bättre då att vara för sig själv. Jag blir allt mer och mer som en eremit.

Människor som tränger sig på och gör allt för att visa sin vänlighet mot mig blir jag genast misstänksam mot och i slutänden visar det sig att jag brukar oftast ha rätt. Häpp!Flört

isa
0

Min allra bästa vän är min katt! Innan jag hade min katt hade jag en hund i 15 år och då var han min allra bästa vän! Djur sviker en aldrig!

[aspie]
0

Håller med dig fullständigt. Mina hundar är mina bästa vänner och faktiskt min fina goa dotter och hennes djur oxåSkrattande

V-lang
0

Jag håller med er, tack gode gud för barnen och min trogna hund Skrattande