Psykologi iFokus

Psykologi

Etikett: akuta-situationer
Läst 1688 ggr
riskaka
0

Varför gör han som han gör, egentligen?

Det är såhär. Jag har tränat min sport i x antal år nu och de senaste åren i Å. I Å har jag de bästa tränarna i världen men ibland går det lite över styr.

Det kommer och går, men vår ena tränare, S kan blir riktigt, riktigt sur på oss och gorma ut elaka komentarer. Det är vanligt att han säger att någon är "dum i huvudet" eller liknande och det är bara lamt jämnfört med vad som kan hända.
Han skriker på mig med ibland, även om det inte är såå ofta. Men då kan komentarer komma som är väldigt kränkande. Visst blir jag ledsen när han säger dom och tänker "Jävla idiot." typ. Men sedan brukar jag släppa det ganska fort. Intalar mig själv att: "Han menar inte det egentligen. Han vill bara vårt bästa och blir arg när det inte går så bra för oss…"

Idag när jag tränade började han att skälla på A och eftersom A's pappa var där så rykte dom ihop lite. Var som en överraskning eftersom dom aldrig har gjort det förrut. Antagligen har A's pappa fått nog nu. De var gansa barnsliga det var de, jag och de andra stod mest tysta och ville sjunka in i golvet och försvinna. De skrek och gormade.

Jag förstår båda på olika sätt. Och vet inte vem som har rätt och vem som har fel.

Hur ska jag göra med S som håller på att kränker oss på träningarna?
Grejen är att han mellan dom, är så underbar att det är helt sjukt. Han vill helt enkelt för mycket ibland.

isa
0

Säg åt honom de tankar du skriver här. Prata med honom ensam, före eller efter träningen och säg att du känner det kränkande när han skriker och gormar.

En tränare ska inte göra personliga påhopp, det blir ingen bättre eller duktigare av. Det är säkert fler än du som tycker så här, prata med de andra ( om du inte redan har gjort det ) och säg till tränaren att det är fler än du som inte tycker om det här.

Säg också till tränaren hur mycket du tycker om honom, att du tycker han är helt underbar annars, men att det här skrikandet och kalla folk för att vara dumma i huvudet är inte ok! Om det inte blir någon ändring efter att du/ni pratat med honom så gå till hans överordnande.

Jag tror inte att han får hålla på sådär "i tjänsten" som tränare.

Om du inte vågar tala med honom ensam, så ta med dig en kompis.

mvh isa

Aviendha
0

Jag tycker att tränaren gör fel, jag har sett bra tränare med (ursäkta) urusla elever som ändå inte ropat ut ett enda skällsord, utan bara puschat på och berömt framstegen och gett råd till förbättring. Det är det man lär sig av.

En människa ska aldrig kränkas! Nej, S borde ha en stor spark därbak. Tycker du ska prata med honom, alt. lämna in ett brev till styrelsen/hans överordnade så de kan lösa problemet. Han kan ställa till med mycket stor skada om han får hålla på som han gör, om han inte gjort det redan vill säga.

hus-musen
0

Gå ihop med andra som tycker samma sak och be om att få prata ut med tränaren ordentligt. Sådant beteende är inte okej, även om han är trevlig emellanåt!

Qui dormit, non peccat