Trött på att vara trött
Jag är så oerhört less på att alltid vara trött, och ändå inte kunna somna. Spelar ingen roll om jag dubblar dosen sömntabletter, sover ändå inte.
Var på sömnutredning, fick låna hem utrustning som skulle mäta om jag hade sömnapné (andningsuppehåll under sömnen), och det hade jag inte. Hade jag haft det hade det funnits en fysisk förklaring till varför jag alltid är trött.
Känns som allt som finns är provat på mig, men jag är ändå lika trött. Fick faktiskt rådet att vända på dygnet, eftersom jag verkade sova bättre på dagen, men tji, inte ens det fungerade.
Vet inte om det är oro som spökar? Eller att ständigt gå omkring med ångest? Vet bara att jag är så oerhört trött på att vara trött.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Ja, du David. Vi är med i samma klubb förstår jag. Jag har fått trycka i mig massor av olika tabletter för att kanske sova ett par timmar på morgonen. För min det så tror jag på ångest och oro som bov i dramat.
Usch, det är tråkigt. Jag hoppas det blir bättre för oss snart David
Vi kan byta ett tag, David. Jag skulle kunna sova dygnet runt snart. Fattar inte varför men så är det.. Trött så jag blir nästan medvetslös.. Ögonen svider, tårarna rinner och sen bara.. sömn. Finns inget som skulle kunna hålla mig vaken när jag blir så trött. Och det är varje dag.. Nog för att höst/vinter brukar vara en sovperiod för mig i och med fibron men detta börjar bli löjligt.. zzzzzzz
Ångest och oro är otroligt trötande. Tyvärr är det inte så tröttande att man kan sova, för ångesten och oron finns där ändå.
Jag hoppas att ni piggnar till lite snart och jag kan trösta er med att 21 december (tror jag) är vintersolståndet och sedan går vi mot ljusare tider. Förhoppningsvis för er också!
Skruttis, vi byter gärna. Inte det att jag inte är trött, för jag är så trött att jag tror att huvudet ska sprängas. Bara det att så fort jag lägger mig ner så fixar jag det inte.
Ikväll ska jag slå mig med en stekpanna tills jag somnar. Eller iofs, det känns redan som jag slagit mig med en stekpanna *ont i huvudet*
// David
Usch vad jobbigt. Varför fixar du inte det när du lägger dig? Är du bara klarvaken? Blir rastlös? Tankar som snurrar i huvudet? Har själv haft svårt i perioder då jag sovit 3-4 timmar och då endast varannan natt. Nu senast när jag bodde hos mina föräldrar i två veckor sov jag endast två gånger i min säng. Annars sov jag på en hård, liten, obekväm skinnsoffa. Bara för att den var i vardagsrum/köket där det alltid var folk eller tv som distraherade mig. Gick jag och la mig i mitt tysta rum blev jag alldeles för rastlös. Kroppen var trött, men huvudet piggt.
_No way! Yes way!
Egentligen borde jag sova jättegott, köpte nya sängar i mars, som är kanonsköna. Och katterna håller mig sällskap, men det är något när jag lägger mig, som om ångesten stiger till 100 och det bara snurrar runt en massa tankar och orosmoln.
Lägger jag mig ner så börjar jag tvivla på allt och alla. Kanske har jag blivit rädd för att sova?
Kan om jag har tur sova någon halvtimme i soffan framför tv-n mitt på dagen.
// David
Är det för att du grubblar på någonting eller tror du att det är någonting fysiskt som gör det?
Njä, nä, något fysiskt tror jag inte det är… utan mer grubblande.
// David
Sysslar du någonsin med mental träning? 
På min skola har vi det på schemat 
Nu vet inte jag hur allvarligt det är det här med din sömn men någonting som har hjälpt mig när det har varit mycket och jag inte kan tänka på annat är andningsövningen vi gör.
Man andas in i fyra sekunder och under åtta sekunder andas man ut. allt man gör under den här tiden är att anstränga sig för att klara av att göra "sekunderna" längre. Räkna etttvåtrefyra är inte samma sak som
ett två tre fyra
(Svårt att skriva hur jag menar)
Fast det är klart, är det ett riktigt allvarligt problem med allvarliga orsaker (vet inte hur jag ska uttrycka mig) så kanske det inte fungerar…
Grubblerier är jobbigt. Jag kan inte sova om jag inte har något distraherande. Brukar sätta på en film, och har jag tur lyckas jag somna innan den tar slut. Om inte annat får man iaf en stunds kroppslig vila.
Kom och tänka på ett tips min manuslärare gav mig. Jag hade en period av total skrivkramp pga alla tankar som flög runt. Han sa åt mig att skriva av mig. Bara ord, lösa tankar. Strunta helt i vad som skrivs, inte läsa igenom, inte tänka på hur det formuleras eller om ens meningarna går ihop. Skippa punkter och stycken. För att rensa ut huvudet från allt skräp som ligger och pyr. Kanske kan det hjälpa?
Försöker du att sova i soffan om nätterna? Det kan ju vara värt att testa annars.
_No way! Yes way!
Tack. Ska testa det. Ta fram ett jätteblock och skriva ner allt jag grubblar över. Skulle vara skönt om man fick ett svar på allt också, sen kanske man kunde sova? :)
Jodå, har provat att sova i soffan framför tv-n också. Fungerar ibland. Och ibland inte. Finns vissa DVD-filmer jag tar till som jag kan utantill, men som är "snälla", så jag kan somna en stund.
Tar man upp något sånt här med läkarna så blir det bara ännu mer tabletter, och visst, första nätterna kanske man sover, men på dagarna känner man sig som en sombi, och efter några nätter avtar effekten…
// David
Har du möjligtvis nåt ljud i öronen liknande tinnitus. Det kan störa när man ska somna för då hörs det som bäst.
När du sover i sängen. Har du det tyst då, om du har det prova att ha radion påslagen och det hela natten så du inte ligger och väntar på att den ska slå av efter nån timme. Ljudet ska bara var så pass att du hör vad som sägs.
När det gäller att sova vid tv. Ha inte en film på för undermedvetet så endera väntar du på att den ska ta slut eller så hör du ju när den är slut. Ha istället en kanal på som det går program på hela natten oavsett vad det är för program. Ljudet ska vara på gränsen precis så mycket att du hör vad som sägs utan att anstränga dig.
Sätt dig (inte ligga) bekvämt med en liten kudde bak i nackgropen och fötterna upplagda på en pall av nåt slag och nån mjuk lätt filt över benen och sjunk ner avslappnat och slötitta på tv. Sen när sömnen kommer smygande bara slut ögonen och låt den komma. Troligen får du kanske bara sova en eller ett par timmar innan du vaknar men det är i alla fall en början.
Sömn problem är hyfsat svårt att lösa faktiskt, och ofta kräver det att man måste koncentera sig för att sova.. Jag hade sömna problem förut när jag spelade mycket, vilket jag löste sen genom att fokusera så pass mycket på en svart vägg och inte glida iväg i tankarna att hjärnan blev trött och somnade..
DavidE kom på ett par grejer efter jag lagt mig imorse.
Det att du inte kan somna har nog blivit en ond cirkel för dig att när du lägger dig redan omedvetet? tänker att jag kommer i alla fall inte få sova.
Den andra grejen jag kom på. Dina katter. Du älskar dina katter och dom finns i din säng tillsammans med dig. Kanske så att du omedvetet? är rädd för att lägga dig över nån av dom när du ska vända dig i sömnen. Visst jag vet att katter brukar flytta på sig och det vet du också, men inte alla gånger det man vet slår igenom även i det undermedvetna.
Så dom gånger du kan somna och vaknar efter en halvtimme så kanske det är precis när du ska till och vända på dig och då vaknar du för du inte vill lägga dig över nån katt.
Eller har du ont nånstans som du inte märker så mycket av när du är vaken/uppe, men just i vändningsögonblicket gör ont. Du kan ju prova det genom att ligga vaken en stund i den ställning du brukar sova och sen efter en halvtimme försöka vända på dig. Då känner du om nåt tar emot i kroppen.
Vilket fall om det är för katterna eller om nåt gör ont. Prova att sätta dig och sova. Men inte med inställning att nu ska jag sova. Utan ha inställning att jag ska sitta och låta kroppen få slappna av.
När det gäller det med ljud som jag skrev. Glömde ju skriva en orsak till varför du ska ha ljud. (förutom dränka ev öronljud) om du har ljud på så får hjärnan arbeta på ett annat sätt än när det är tyst. Och det kan då göra att dina tankar inte snurrar runt på samma sätt oavsett om du är vaken eller sover.
Hej. Jag är också trött på att jämt vara trött. Men det är av andra anledningar. Jag har en obotlig sjukdom med kroniska smärtor, och man är jämt trött!!
Hoppas ni alla med sömnproblem får sova ordentligt snart! Det är svårt att komma med råd till er, som ni säkert inte har hört förut.! Jag önskar jag kunde komma på något som gjorde att ni kunde sova. Man brukar redan ha provat allt som finns. Kan bara säga de här vanliga sakerna som: svalt i sovrummet, långa promenader, inte äta innan läggdags, inget kaffe ( eller koffein ) innan läggdags osv.
Men när min panikångest och depression var som värst så funkade inget av de där vanliga råden , som jag just nämnde. Som tur är , så har den värsta "paniken" och depressionen försvunnit nu och jag hoppas att den aldrig mer kommer tillbaka, för då funkade ingenting! Jag kunde varken äta eller sova.
hejdå
Ett bra sätt kan vara attlyssna på en ljudbok det skingrar tankarna eller att ha radion på
Bland et viktigaste är att man är ute i ljuset på dagarna och på det sättet får i sig tillräkligt med melatonin för annars blir man väldigt trött
Även kraftiga blodsockersvängningar gör att man känner sig väldigt trött
Så det finns en mängd orsaker till trötthet och det är väldigt jobbigt att känna sig trött
Och David akta stekpannan den kan gå sönder och då kan du ju inte lada maten
Efter att inte sovit igår natt undrar jag hur du känner dig David, utan sömn i flera dagar (veckor?/månader?
)
Igår kunde inte jag somna. Det har inte hänt på flera år ( inte sedan jag hade konstant växtvärk innan 12årsåldern)
Jag låg i någon form av dvala i sängen. Jag sov inte men jag var inte vaken och hela dagen har varit helt kass.
Usch vad jobbigt du måste ha det 
Man känner sig inte riktigt i toppform. Dagarna blir som någon slags dvala också. Tror det är först när man upplevt ett par sömnlösa nätter som man inser hur extremt det är.
Börjar få lite bättre sömn nu, kan bli ett par timmar åt gången, och det betyder mycket, men att komma ner i djupsömnen, som är den "viktigaste" sömnen, det gör jag inte. Och har inte gjort på flera år, och det är därför jag alltid känner mig trött. Går på sömnutredning för det, eftersom det inte hjälper hur mycket piller de skriver ut åt mig.
Tilläggas ska att jag sover rätt bra när jag inte är ensam. Är övertygad om att min sömn har med trygghet att göra. Har PTSD (posttraumatiskt stressyndrom). Men det är väl lika bra att Sahlgrenskas sömnlab får konstatera det, då får jag ju det på papper! 
// David
#20 denna djupsömn var det länge sedan jag hade. Sover aldrig mer än 4 timmar, men oftast blir det 2-3 timmar. Man känner sig alltid dov i huvudet och kroppen, men på något sätt så fungerar man ändå.
Hoppas du får sova bättre,
Kramiz
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
Javisst har sömnen med trygghet att göra.
#22. Tror du man kan få trygghet utskrivet på recept? Man kan ju få så mycket numer utskrivet… :S
// David
#23 Har du kontrolerat om det inte finns trygghet ¨på burk som kan tas fram vid behov
Det skullekunna vara en storsäljare
#23 fniss, ja tänk om det gick.
man kan ju få motion på recept, då borde man ju kunna få sömnkamrat på recept också?
eller som SvenA säger, trygghet på burk 
När det gäller sömn (ni vet det säkert alla redan) så går den i cykler. Djupsömnen brukar komma efter ca 1 tim och håller på 20-30 min. Det är därför som när man tar en tupplur aldrig ska sova runt 1 tim för då vaknar man precis när man gått ner i djupsömn och är lika trött om inte värre.
Visst det finns lite skillnader hos alla men en sömncykel ligger på
ca 1 ½ tim. Sen börjar den om.
Nu kommer jag inte ihåg vad men det finns flera andra orsaker till att man inte kommer ner i djupsömn men har för mig att en orsak är tex sömnapne att man har andningsuppehåll som gör att man hela tiden avbryter sin sömncykel.
Så man kan prova med att sätta klockan på ringning så att man vaknar före innan man ska ner i djupsömnen för det är bättre.
Det med trygghet känner jag igen. Jag känner mig aldrig så utvilad som när jag sovit med JP. Han gör mig lugn.
jag har upptäckt att även om jag har kraftiga sömnapnér normalt så sover jag bättre i sällskap. Tror ni att tryggheten kan påverka även det? kanske man slappnar av på något vis så apnérna minskar? eller är jag helt ute och surrar i det blå nu? 
Programmet Dr Åsa som gick ikväll handlade om sömn. Kolla på det. Det går i repris flera gånger i svt SVT2 21/11, SVT2 22/11 och SVT24 24/11 går även att se på nätet på svts svt play där gå på fakta och fritid så finns Dr Åsa där man kan se. Går även att bara klicka på den där gröna kameran som finns vid programmet i tablån.
Man brukar ju ofta få höra att man ska dricka ett glas varm mjölk men det ska man inte utan ska man dricka så ska man dricka nåt kallt för det man vill är att få ned kroppstemperaturen.
Tassy du som har sömnapne borde göra en undersökning så du får sån där andningsapparat (om du inte redan har sån) som också talas om i programmet.
#29. Tack! Ska titta på reprisen! :)
Kan ju berätta att i natt sov jag hela 6 timmar i sträck! Känner mig bra mycket piggare idag. Tror att det var den där felaktiga medicinkombinationen som gjorde att jag var helt ur spel. Ska inte säga att jag mår "skitbra", men det är en klar förbättring sedan jag tog bort den ena.
// David
#30 Det låter som om du är på rätt väg
#31. Ja, det hoppas jag verkligen. Så fort jag får lite mer energi så kommer det jag lovat dig! Så jag har inte glömt bort dig.
// David
Det är ingen fara jag sitter inte i sjön

Vet så väl David hur det är. Hoppas så att det är på väg åt rätt håll för dig så du får sova på riktigt.
Kramar om er alla som har svårt att sova.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Ja bra, David! Sex timar det är ju faktiskt rätt Ok. Om man inte jobbar hårt fysiskt, så behöver man faktiskt inte stort mer.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag har samma problem. Kan det vara stress..? Jag tror jag har kronisk stress och är livrädd jag ska få utmattningssyndrom.
It's nice to be important, but it's more important to be nice!
Visst kan det bero på stress. Det kan ställa till stora problem, vilket det gjort för mig.
Jag kan inte sova just nu, är trött men det går inte. :/
Jag är tvärtom. Piggelin just nu. Min medicin verkar inte hjälpa riktig. Fast en är slut från igår och jag trodde jag hade. Får hämta imorgon. Det är ju min insomningstabett!
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
inte verkar det vara den trötthetssjukdom som jag har iallafall. Den heter "Hypersomni" Trött jämnt o svårt att hålla sig vaken.
Jag tycker detta mer låter som den nya folksjukdommen som mina söner lider av sen flera år. trötta men kan inte sova. min ene son har t.o.m fått prova sömntabletter men inte ens med dem somnar han. skolan hans påverkas eftersom han ligger vaken i timmar innan han somnar o sen är för trött för att gå upp på morgonen.
Jag för min del tror på att man ska gå o lägga sig samma tid varje kväll (obs kväll ej natt) en promenad innan. inget ätande efter kl 18 för magen ska inte jobba nattetid. Lyssna på ngt avslappnande band med ant bokläsn eller musik.
Samma procedur varje kväll och inga förändringar.
Jag har bara oturen i att ha söner som inte tror på mig. vi sökte läkare och de samma sak som jag (hehe)
quinn. Jag måste bara ställa en fråga. Du skriver att din sons skolgång påverkas av att han inte sover. Har du funderat över om det kan vara tvärtom? Han kanske inte kan sova på grund av tex press som man får mycket av skolan.
Press och stress blir allt vanligare och allt har ytterligare högre tempo än innan. Inte konstigt att folk idag inte hinner varva ner då dem är i toppvarv hela tiden. Skulle dem mot förmodlan lyckas kommer dem inte att hinna med allt dagen därpå. Jag tror att mycket sjukskrivningar och framför allt "skolkande" idag beror på utbrändhet framför något annat. Det är i af värt en tanke ;)
Åh, jag tycker inte att han verkar särskillt pressad eller stressad i sin skolgång. har knappt sen röken av en läxa sen han gick i åk 6. han går nu 2 året i gymn. nä, hade det gällt min äldste son hade jag tänkt i de banerna men inte den här. vi har pratat om det där och jag tror på en ond cirkel.
Den yngre sonen går f.n inte i skolan alls och han har haft sina sömnproblem sen han var en 7-8 år. när vi sökte för det skyllde de på att han hade haft jullov och då varit uppe sent blahablaha. Att jag jobbat och de varit på fritids som vanligt från halv sju på morgonen lyssnade man inte till.
de båda bröderna tvingades dela rum och jag tror att den äldre tillslut påverkades av att den andre aldrig kom till ro helt enkelt.
att skolan påverkas för den sonen beror ju på att han inte kommer dit, eller hur?
genom åren har jag sökt hjälp för den yngre sonen många ggr och alltid sagt att kommer man tillrätta med hans sömnproblem kommer man nog tillrätta med mkt annat oxå. kommer ingen vart med det ändå……
Jo, du kan ha rätt quinn. Det var bara en tanke jag fick som intresserade mig. tack för ett vänligt svar :)
jag förstår!!
kommer du på ngt mer så hör gärna av dig!
Det är inte lätt att vara ung i dag. men inte så lätt att vara förälder heller. ingen av oss tas på allvar.