Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketter: om-sajtenom-ifokus
Läst 1453 ggr
isa
0

önskemål om nytt ämne

Hej. Jag har ett önskemål: Kan vi inte ha ett ämne som heter "smärta". ?

Jag och många med mig har kroniska smärtor och jag tycker psykologin spelar en stor roll med smärtorna. Som en biverkning och följd av sina kroniska smärtor får många ( b.l.a jag själv ) ångest, panikångest, deppressioner och andra problem som är psykiska i samband med sina /mina fysiska smärtor.

mvh isa.

David
0

Vad kan en sådan grupp heta? "Smärtpåverkad psykiatri"? Dålig fantasi just nu…

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[Norum]
0

Varför inte bara "Kronisk smärta"?

isa
0

Jag vet inte riktigt: psykologi i samband med smärta eller smärta i samband med psykologi? Eller smärta/psykologi ???

mvh isa

isa
0

#2 Kronisk smärta är bra tycker jag. Sen tror jag dem som gör inlägg i det ämnet, förstår nog att det har mycket med psykologi att göra faktiskt.

mvh isa

David
0

Det fick bli "Kronisk smärta". Gruppen finns under nummer 15…

// David

isa
0

#5 Åh vad snällt . Tack så jättemycket. Nu blir jag glad!!Glad

David
0

Isa, och då blir jag glad, att jag lyckats göra någon annan glad! Glad

// David

[aspie]
0

Psykosomatisk smärta kanske är mer rätt eller?

David
0

Aspie! Tack, det förslaget gillade jag, är kopplat till sajten och till smärtan. Är ändrat nu. Fast gruppen ligger fortfarande under 15. Glad

// David

[aspie]
0

Du är en duktig pojke David SkrattandeTungan ute Kul att du gillade förslaget Glad

isa
0

#7 bra att vi blir glada.

Men namnet på ämnet : psykosomatiskt smärta . Det håller jag inte med om. Kronisk smärta är bättre tycker jag. Psykosomatisk smärta är väl psyket själv som utvecklar smärtan från början.

Det är inte riktigt så jag menar. Jag menar vad kronisk, "riktig" , fysisk smärta gör med våra sinnen. Hur det efter långvarig värk påverkar människans psyke och  psykologin i längden.

Exempel: Jag har aldrig haft ångest och panikångest förut i mitt liv. Men efter jag fått kroniska smärtor, så cirka efter 1 års sjukdom så har jag fått ångest och framförallt panikångesten som i grunden beror på att jag , när jag har jätteont, blivit rädd för att göra vissa saker, då det har hänt läskiga saker när jag varit ute och helt plötsligt ramlat ihop av smärtor.

Förstår ni vad jag menar?

mvh isa

David
0

Använd du grupp nr 15, så får vi se vad det slutliga namnet blir. Men en namnändring påverkar inte innehållet i gruppen så… Glad

// David

isa
0

#12 bra bra! huvudsaken är ju att det nya ämnet om smärta finns. Såg att den just nu heter "kronisk smärta påverkar själen" Det var ju ännu bättre! Glad