Psykologi iFokus

Psykologi

Etikettallmän-psykiatri
Läst 5094 ggr
Mitralis
0

Högkostnadsskydd psykolog?

Jag undrar om man kan använda högkostandsskyddet om man går till en privat psykolog/kurator?

Jag är inte så sugen på att ringa vårdcentralen utan vill hellre ha en privat psykolog/kurator.

Sedan undrar jag hur man vet vilken typ av "proffesionell samtalspartner" som man bör gå till?

Jag vaknar ca två ggr på nätterna och ältar. En gång vid 1-2 tiden och en gång vid 4-5 tiden.

Jag är ledsen nästan hela tiden och ibland vill jag gråta fast jag gör roliga saker.

Har börjat få ont i hjärtat och tänker att det kanske blir bättre om jag får sova och inte är orolig hela tiden.
Jag har förvisso hjärtproblem med ett snudd på stort läckage i en klaff och ett 8mm stort/litet hål mellan förmaken. Det kollades upp för ca 3-4 månader sedan och då var det ingen överhängande fara med det.
Men nu när jag mår sämre i själen så märks det mer på hjärtat tycker jag. Misstänker att det är Psykosomatiskt.

Är orolig för hur det ska gå för mej och känner hopplöshet inför framtiden.

Alla mina vänner har barn och eller är gravida och jag känner en sorg över att vi inte enns är i startgroparna.

Är orolig över ekomomin

osv

Några tips om vart jag bör vända mej?

David
0

Vi kan börja mitt svar med det "praktiska" i din fråga.

Du får använda högkostnadsskyddet om den psykolog/kurator du tänker gå till har avtal med ditt landsting. (många privata har det, men kolla upp det först).

Sedan, rent otroligt generaliserat så kanske en psykolog som är duktig på depressionssymtom kan vara det bästa, eller en bra början för dig. Många vårdcentraler har idag psykologer. Det här med att du har fysiska bekymmer också, misstänker att du går på någon hjärt- lungmottagning? Det har också kuratorer och psykologer knytna till sig. Jag skulle nog börja där, och sedan få tips av dem vart du ska vända dig, om de inte kan hjälpa till med allt där.

Lycka till!

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...