Utbildad psykolog här inne?
Hej!
Jag går ut gymnasiet nu i juni och tänkte plugga vidare efter jul (tar alltså "ledigt" ett halvår) och funderar på någon psykologutbildning eller liknande. Finns någon här inne som vet en bra högskola eller kanske är psykolog eller liknande (typ kurator)? Nu är då problemet att man måste ha ett års jobberfarenhet för att kunna gå psykologutbildningen, vet inte om det är så för alla utbildningar men tror det. Det är ju nästan omöjligt att få jobb nu!
Så jag funderar lite på beteendevetare eller liknande, har inte kollat runt så mycket än… (Eller kanske lärare).
Är det någon som har gått en bra utbildning inom psykologin (eller hur man ska säga)?
Visste inte riktigt vilken grupp inlägget skulle vara i, ni får ändra om ni vill.
Nu kanske mitt svar blir fel, men jag utgår från ditt "eller liknande" ;)
Jag gick första terminen på socionomutbildningen i Östersund vid Mittuniversitetet. Då kan man bla. bli kurator. Skolområdet är stort och mycket fräscht. Mycket bra lärare dessutom. Lite lättare att komma in iom placeringen, många söker ju neröver, men det stora pluset som utbildningen har just i Östersund är att det är det enda ställe i Sverige som erbjuder två praktikperioder istället för den enda sedvanliga. Det är något som uppskattas.
Paulina
På Umeå Universitet utbildas många psykologer. Närhet och samarbete med Norrlands Universitetssjukhus gör det lätt med praktikplatser och även extrajobb under studietiden.
Även kuratorer, socionomer, beteendevetare, personalveterare m.m. utbildas i Umeå. Umeå Universitet
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...

#1 Okej, ska kolla lite :) Men är det inte väldigt höga intagningspoäng där? :s Är ett VG-barn så jag ligger väl runt 15 i meritpoäng.
#2 Har faktiskt kollat lite i Umeås katalog, funderar på det :)
#3 Jag kom ju in direkt, men jag vet att en del med lägre (ta inte illa upp, hade 17.35 så 15 är lägre från mig räknat) betyg som kom in, om inte direkt så på reservlistan. En del kom in i Östersund som andrahand efter att ha nekats i ex. Halmstad (?)
Om inte annat kan man hitta generella nivåer osv. på VHS har jag för mig, eller genom att ringa studievägledaren på platsen. Tror socionom är enklare än psykolog, men jag gissar bara. En bekant funderade på at söka, men hon var osäker på betygen och hon har 18.10. Men kolla upp det först innan du ger upp. Högskoleprovet är även en bra sak. Misslyckas du helt så gör det inget, allt annat är bara bonus =)
Paulina

#4 Nejdå, jag ska inte ge upp :) Det är ju bara att söka och hoppas på det bästa. Jag bor i Sundsvall så det kanske finns i Sundsvall eller Härnösand till och med.
Hur är själva utbildningen då (hur många år läser du osv)? Och vad hade du tänkt efteråt? Jag kanske ska kolla lite på socionomutbildningen också, har inte tänkt på det så mycket.
#5 Mittuniversitetet finns i Sundsvall med, men jag vet inte om utbildningen finns där..
Jag hoppade av, för jag kom in i Skara på etologi och djurskydd :P Men annars trivdes jag väldigt bra på socionom! 3,5 år är den på i Östersund, kanske kortare på andra ställen eftersom vi hade 2x15 veckor praktik ist för en, jag vet inte.
Det är en väldigt bred utbildning, du kan jobba som kurator, kriminalvårdare, på migrationsverket, med familjer, barn ja you name it. Du läser lite psykologi, sociala teorier och får en rätt grundläggande förståelse för våra olikheter. Man brukar ofta rikta in sig eftersom det just är så brett men det går ju att skola om sig med. Du kan ju alltid läsa lite mer om det för att bilda din egen uppfattning om det. Socionomer finns på flera ställen i samhället, bara det att vanligt folk ofta inte har koll på det ;) Ex. träffade jag en socionom på BUP som yngre. Hon var underbar!
Paulina

Aha, att det var så brett! Måste kolla lite mer på socionomutbildningar då :) Tack!
Så lite så! =)
Paulina
#3. Umeå är en väldigt trevlig stad, och väldigt många studenter och stort och fint studentområde med många nybyggda studentlägenheter och annat. Medelåldern i staden är rätt låg.
Sedan närheten till NUS påverkar givetvis möjligheterna till praktik och extrajobb.
// David
Nämen, David "lobbar" du för Umeå nu? *ler*
Skämt åsido så tycker jag att Umeå låter som en väldigt attraktiv stad vid studier, utifrån det du berättar!
Att tänka redan från början på möjligheter till praktik och eventuellt extrajobb är också en viktig del vid val av studieort!
Lycka till i ditt sökande efter lämplig utbildning!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
#10. Absolut
. Tänkte att Umeå kommun skulle anställa mig som marknadsförare i framtiden!
.
Väljer du att studera här får du dessutom 3.000 st björkar helt gratis. Läste i tidningen att kommunen har gratis utdelning av björkplantor också till allmänheten nu här i veckan.
// David
Fresta mig inte, är för tillfället lite sugen på att börja läsa något
(är väl hypoman då?)
Men vad ska jag göra av alla björkarna tro?
Och, ja! De kan gott anställa dig som marknadsförare.
Vad sägs om, Umeå iFokus!
Melissen, var så god, Umeå Universitet 
// David
Man tackar!

Haha, vad ska man med 3000 björkar till?! xD Tyckte det var lite komiskt.
¤15.
Lovar att du inte behöver ha dem på balkongen. Staden är kallad för "Björkarnas stad". Var efter någon stor brand som man bestämde sig för att skapa brandgator genom att plantera björkar som "stod i vägen", och det blev 3.000 st.
Och nu som någon tradition delar de ut björkplantor på våren. De björkarna däremot vet jag inte riktigt vart man ska plantera om man inte har någon jätteträdgård eller en herrgård och vill anlägga en allé.
// David

#16 Eller så planterar de björkar själv nånstans och så "äger" man dom 3000 björkarna :P Aja, lite kul iaf :) Om det står mellan Umeå och någon annan stad helt jämt så kanske björkarna gör så att det blir Ume ;D
#17. Säg till i såfall så lovar jag att bjuda på välkomstfika, och guida dig runt lite. (okej, kanske inte världens bästa guide som bara bott i stan tre månader, men jag har en gps och en turistbroschyr!
)
// David
Min syster funderade ett tag på att läsa vidare till psykolog, men har ändrat sig då hon tror inte att hon fixar den mentala stressen/pressen som blir. Min mamma har sökt in till någon slags socionom utbildning på högskolan i Skövde, kan berätta om hon kommer in vad hon tycker!
Lutar åt att även jag kommer att flytta upp till Umeå och studera till läkare där, tror att det är ganska "lätt" att kommma in där.
Ska bara ta mig igenom gymnasiet först…
Med vänliga hälsningar
Chess

#18 Vad bra! Har bara åkt förbi Umeå så jag hittar ingenstans där ^^ Lite läskigt om man ska flytta till en helt ny stad, men som tur är så funderar pojkvännen på att plugga där också :)
#19 Ja, du får gärna berätta vad din mamma tycker :)
Men visst borde det vara så att om jag skulle gå socionomutbildningen och sedan jobba ett tag och sen plugga till psykolog. Det borde väl funka?