Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketttänkvärt
Läst 1877 ggr
Hawknestgrove
0

Trodde inte detta fanns....

Men det finns… OCh kan ju vara en orsak till att så många mår uselt!

Kristallsjukan!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

kerstinjo
0

"Kristallsjukan" beror på att en del av otolitstenarna ("kristallerna") lossnat från sin ordinarie plats i balansorganet och hamnat i en av båggångarna.

På sin ordinarie plats ska kristallerna hjälpa till att känna av lägeändringar. Finns kristallerna däremot i en båggång framkallas i stället karusellyrsel vid lägeändring.

Kristallsjukan kan komma efter hjärnskakning och ibland efter "virus på balansnerven".

Det vanligaste är dock att man inte kan finna någon förklaring till varför en patient drabbas. Sjukdomen är vanligare hos kvinnor.

Kerstin 

flikkan77
0

Jag hade virus på balansnerven en gång och det var fruktansvärt! Kunde inte ens läsa utan att bli åksjuk, satt jag vid datorn kunde jag ramla av stolen när jag skrollade i en text.

Som tur var så gick mitt över på en vecka, att ha kristallsjuka måste vara riktigt, riktigt hemskt!

"You just have to belive…"

Strumpan
0

Hade det under påsken, Inget jag rekommenderar….Obestämd

Mvh Jenny

Hawknestgrove
0

Den jag pratade med idag får gå till sjukgymnasten och få det lindrat/ fixat.

Strumpan
0

Jag fick åksjuketabletter utskrivet. De funkade ok

Mvh Jenny

isa
0

Usch! jag hade en bekant som fick det där, men hon fick penicillin och det hjälpte. Men varje gång hon är förkyld efter detta, så sätter det sig igen på balanssinnet. Läskigt.

Hawknestgrove
0

ja virus på balnasnerven , det är ju bekant. MEn detta var för mig nytt

isa
0

#7 ok, har läst ordentligt nu. Det min bekant hade är mycket riktigt virus på balansnerven, det här var inte riktigt samma sak.Skäms

Anders 50
0

Hade väldiga problem med kristallsjukan/lägesyrsel för några år sedan. Öronläkaren kopplade upp mig till sin dator? och framkallade ett anfall och såg att jag hade högersidig lägesyrsel.

Sedan "flyttade" han kristallerna genom att lägga huvudet i olika lägen, och jag blev genast mycket bättre. Jag fick även beskrivning med bilder hur man gör detta själv.

Attackerna kom sedan mer sällan, och inte så starka, och nu är det länge sedan jag kände av något.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!