Försäkringskassans blanketter...
Jaha, efter diverse turer med avslag, förvirrade handläggare och seg läkare är nu rådet att helt enkelt göra en ny ansökan om aktivitetsersättning för min del. Jag fck blanketten i handen, tog hem den för att börja studera den och fylla i och slogs av att jag aldrig kommer klara det, hälften av frågorna är omöjliga att svara på och minst lika många är faktiskt i mina ögon orelevanta.
Att dom vill veta saker om min anställning, eventuella jobb utomlands och hur min arbetsförmåga är nedsatt känns ju logiskt. Bisysslor och kanske i viss mån fritidsintressen också.
Men, om jag bor i villa eller lägenhet och hur många rum? På vilket sätt inverkar det på min arbetsförmåga? Mår folk som bor i en hyrestvåa sämre än dom som bor i en sjurums villa? Är jag friskare om jag har tre rum att plåga mig igenom med städning än om det bara är två?
Vad min make jobbar med? Hur inverkar det på min arbetsförmåga? Jag blir väl inte friskare om han jobbar som rörmokare än advokat? Eller? Det är väl ändå min arbetsförmåga dom ska göra en bedömning av inte min mans?
Undrar om dom någons fyllt i en av sina egna blanketter. jag vet ju knappt vad som räknas som bisyssla. På tre rader ska man för övrigt så utförligt som möjligt beskriva den rehabilitering man genomgått, både medicinsk och arbetslivsinriktad.. Lycka till, för dom flesta med psykiska problem räcker dom tre raderna inte ens till alal mediciner som provats.
Det är nästan så man undrar om man ska skratta eller gråta. Har de gjort om blanketten, eller har den alltid sett ut sådär?
Förstår inte varför de vill veta hur boendemiljön påverkar måendet, eller vad ens respektive jobbar med. Hmm. Visst, är man hemlös kan det påverka måendet, men ja…
Håller med dig, vore "skoj" om den som utformat blanketten själv blev sjuk och skulle fylla i den. Låter som helt orimliga frågor.