Försäkringskassans blanketter...
Jaha, efter diverse turer med avslag, förvirrade handläggare och seg läkare är nu rådet att helt enkelt göra en ny ansökan om aktivitetsersättning för min del. Jag fck blanketten i handen, tog hem den för att börja studera den och fylla i och slogs av att jag aldrig kommer klara det, hälften av frågorna är omöjliga att svara på och minst lika många är faktiskt i mina ögon orelevanta.
Att dom vill veta saker om min anställning, eventuella jobb utomlands och hur min arbetsförmåga är nedsatt känns ju logiskt. Bisysslor och kanske i viss mån fritidsintressen också.
Men, om jag bor i villa eller lägenhet och hur många rum? På vilket sätt inverkar det på min arbetsförmåga? Mår folk som bor i en hyrestvåa sämre än dom som bor i en sjurums villa? Är jag friskare om jag har tre rum att plåga mig igenom med städning än om det bara är två?
Vad min make jobbar med? Hur inverkar det på min arbetsförmåga? Jag blir väl inte friskare om han jobbar som rörmokare än advokat? Eller? Det är väl ändå min arbetsförmåga dom ska göra en bedömning av inte min mans?
Undrar om dom någons fyllt i en av sina egna blanketter. jag vet ju knappt vad som räknas som bisyssla. På tre rader ska man för övrigt så utförligt som möjligt beskriva den rehabilitering man genomgått, både medicinsk och arbetslivsinriktad.. Lycka till, för dom flesta med psykiska problem räcker dom tre raderna inte ens till alal mediciner som provats.
Det är nästan så man undrar om man ska skratta eller gråta. Har de gjort om blanketten, eller har den alltid sett ut sådär?
Förstår inte varför de vill veta hur boendemiljön påverkar måendet, eller vad ens respektive jobbar med. Hmm. Visst, är man hemlös kan det påverka måendet, men ja…
Håller med dig, vore "skoj" om den som utformat blanketten själv blev sjuk och skulle fylla i den. Låter som helt orimliga frågor.
Bisyssla, undra om de menar bisyssla man får betalt för, eller en ideell bisyssla som föreningsliv och sådant? Bisyssla kanske kunde vara att man upprätthåller kollektivtrafik och taxiföretagens verksamhet när man åker fram och tillbaka till sjukhuset? Undra om man får avdrag på ersättningen för det? Att man är tillräckligt frisk för att göra sådant? 
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
Var tvungen att titta på åbäket. Konstigt att blanketten för aktivitetsersättning (29 år och neråt) är så oerhört mycket mer komplicerad än den för sjukersättning (30 år och uppåt). Vill de att ungdomar ska fylla i "fel" för att kunna avslå snabbare? 
// David

Har ett vagt minne av att den såg ut ungefär såhär förra omgången jag fyllde i också men det var ett år sen så jag kan inte riktigt komma ihåg.
Kan en bisyssla möjligtvis vara typ att föda upp hamstrar? Eller räcker det med att vara med i en föreningsstyrelse och jobba ideellt?
Jo, att vara hemlös kan ju påverka måendet men som sagt, om det är lägenhet, villa elelr radhus man bor i borde inte påverka?
Tur att jag har tid med mitt personliga ombud på måndag så hon kan hjälpa mig att fylla i blanketten.
Dom är bra roliga på förnedringskassan. Undrar hur många som kastat blanketten och gett upp i trasslet?
Paulina
En bisyssla verkar vara allt du gör förutom att bädda och städa ser det ut som… 
Så både hamsteruppfödning, föreningsliv, eller nästan vad som helst måste räknas som bisyssla.
Skönt att du får hjälp av ett proffs att fylla i blanketten. Är riktigt glad att jag inte behövt ansöka om något själv ifrån den där förnedrande myndigheten. Allt för mig verkar gått direkt från läkare till dem.
// David

hum… Dom vill alltså göra en frisk genom att få allt till en bisyssla och klarar man det klarar man ju att jobba!!
Ja, det känns lite som det. Orkar du dammsuga, då kan du bannemig ta ett städjobb. Fasiken, du orkar hämta posten i din brevlåda - brevbärare direkt!
Skulle inte förvåna mig om det är så någon nitisk handläggare tänker.
// David
INgen som frågat vad du har för färg på pubishåren?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
haha
Jag hatade deras blanketter,under min långtidssjukskrivning.Jag fick fylla i den en gång i månaden, med deras korkade frågor fast läkarintygen sträckte sig längre än en månad, och mina problem var likadana hela tiden - vilket de är nu också , fast jag är inte deprimerad ( som tur är ). Det var Försäkringskassan som tvingade mig att börja jobba, med hot om att annars inte ge mig någon sjukpenning över huvud taget.
De tvingade mig att till slut börja jobba heltid och under hela den "rehabiliteringen" fick jag sitta på förnedrande rehabmöten också, vilket inte var en rehabilitering för mig - utan endast en plåga!
På de mötena satt jag oftast och grät för ingen förstod mig.Husläkaren var snäll i alla fall och han sade ofta åt handläggaren på FK att inte hålla på och tjata och stressa fram en heltid, när jag kämpade på för fullt med halvtidstjänst. Husläkaren sa också åt handläggaren en gång att inte tala så nedlåtande emot mig!
Skönt, tänkte jag, då är det faktiskt inte bara jag som tycker så.
#4 Förnedringskassan - så himla bra namn!!!!!
kikade lite på FK's sida och där står;
Försäkringskassan utreder dina förhållanden
Vi utreder både dina arbetsförhållanden och dina sociala förhållanden. Det innebär att vi ställer frågor om bland annat familjeförhållanden, barnomsorg, hushållsarbete, fritidsaktiviteter, utbildning, bisysslor eller uppdrag som eventuellt kan påverka din rätt till ersättning.
Men ingenstans hittar jag något om HUR ovanstående skulle kunna påverka ett mående och rätten till ersättning.
Fritidsaktiviteter kan jag förstå, likaså bisysslor och uppdrag. Likaså kan jag ha viss förståelse för om de är intresserade av om du sköter en 7-rumsvilla själv, eller om du har en sambo som hjälper till.
Men det här gjorde mig verkligen intresserad, så på måndag ringer jag och hör hur de menar.

Ja jo, om jag dammar städar handlar och lagar mat till en familj på 10 pers och i en villa med 11 rum så kanske man klarar en del… fast det beror ju på, är största problemet grav social fobi så vetefan. Men som sagt, vad min man jobbar med, ur vilken aspekt är det relevant när min arbetsförmåga bedöms, mycket mycket märkligt.
Undrar om jag får bonuspoäng om jag fotograferar min lägenhet och skickar med en ritning så dom vet EXAKT hur den ser ut? Och studieplanen för min man också som vet vilka kurser han ska läsa i höst? Nakenbilder med alla mått på mig? Blodprovssvar?