Psykologi iFokus

Psykologi

Etiketthumor
Läst 3827 ggr
[aspie]
0

OT/ respektera de äldre igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var så vänlig att tala till mig på ett hövligt och äslkvärt sätt utan att höja rösten och utan att på något sätt irritera mig.

Hos människor i min ålder kan invändningar, motsägelser och annat taktlöst prat framkalla ökat blodtryck och för mycket magsyra. Då kan jag lätt bli otrevlig

[aspie]
0

Nu funkar det bättre va? Förvånad

Veyla
0

Det är nog inte unikt för äldre;) Det blir lätt så hos de flesta.

[aspie]
0

Jo, så är det nog mer eller mindre Veyla, speciellt om man har något npf Flört

Veyla
0

Jepp;) Allra hälst ska ju andra bara sitta där tysta och lyssna på vad man vill säja och om dem måste säja något så får det vara en snäll trevlig bekräftelsefras:P

Så är det för mig ofta iaf tyvärr:$

[aspie]
0

#4 Jepp, håller med dig Veyla Flört

isa
0

Ja, det funkar bättre nu.

Aspie: Vad är npf? och TPL? (tpl , i en annan tråd. )

David
0

isa, NPF tror jag är neuropsykologiskt funktionshinder, som ADHD, autism och andra bokstavsdiagnoser.

TPL… hmm, lite osäker där.

// David

Ett hem utan katt är bara ett hus...

[aspie]
0

TPL brukade/brukar en del läkare skriva i journalerna om sina patienter och det betyder "Tomtar På Loftet". Dvs du i huvudet eller nåt sånt.

Men i detta fallet kanske det är något annat, vet ju inte i vilket sammanhang du läst TPL.

Och ja, NPF är en förkortning på det David skrev eller möjligen Neuropsykiatriskt  funktionshinder. Vet inte riktigt varför man säger psykiatriskt ibland och psykologiskt andra gånger. Någonting på psyk står i varje fall P för.

isa
0

#7 och #8 Tack.

ps. Aspie, det var du som hade skrivit att du trodde att läkarna skriver TPL om dig i dina journaler. Vet ej exakt, vilken tråd, och orkar inte leta upp den nu. Kanske var det den gamla "Borderlinetråden", men jag vet att det var min tvillingsjäl som skrivit det.Flört

isa
0

Aspie! + #9 Har hittat nu - trots feber och vidrig sommarvärme - ja jag skriver vidrig-för mig är allt över 20 grader alldeles för varmt!

Det var #15 i "dumma ångest" tråden.

Jag använde "sök på sajten" och den hittade rätt.

Och jag är övertygad om att du inte har några tomtar på loftet! Det är nog läkarna själva som har det i såna fall.

KRAM!

hus-musen
0

Eh fattar inte inlägget.. Om nån äldre än mig har en åsikt som är helt åt pipsvängen eller uppför sig dumt, ska jag då vara älskvärd och aldrig höja rösten?Obestämd Skulle inte tro det va.. Respekt får den som respekt förtjänar..

Qui dormit, non peccat

Veyla
0

Du har rätt husmusen. Respekt är inget man får, det är något man får bevisa sig vara värdig till!

Men med gott självförtroende så anser man sig vara värdig respekten;) Jag tex kan när jag är på ett visst humör bli väldigt arg om någon säjer emot mig. För jag anser att den personen ska avguda mig så pass mycket att den ska kunna svälja att jag får tycka och säja men inte han själv.

Som Aspie sa: "Jo, så är det nog mer eller mindre Veyla, speciellt om man har något npf" Ja, inte innebär det att detta utalande är rätt, eller ens borde finnas. Men det är så jag och Aspie, med väldigt många andra, fungerar.

Däremot så gäller ju inte samma sak mig;) Jag anser mig alltid ha rätt att säja vad jag tycker.

Ingen logik, det bara är så!

[aspie]
0

#10 Tack Isa tvillingsjäl Glad Undra om de fortfarande skriver TPL i journalerna och vad har de för andra förkortningar som kan vara kränkande för patienterna?

[aspie]
0

Alltså inlägget är ett SKÄMT och inget allvarligt menat. Förstår inte varför en del blir upprörda.

Alla ska givietvis ha respekt från andra människor, vilken ålder, vilket kön, och vilken kultur eller vilket funktionshinder eller handikapp man än har.

Om någon behandlar mig respektlöst går jag bara därifrån, kanske jag säger något oxå.

Men att börja skrika och gapa och vräka ur mig en massa ilskna fula ord, som givetvis är kränkande för den som var"dum" från början är inte heller rätt. för då har jag ju själv sjunkit lika lågt och burit mig lika illa åt som den som började.

Alla har rätt till egna åsikter utan att det ska behöva uppstå bråk. Önskar i varje fall att det vore så, men det verkar endast vara en hägring här på vår jord som blir mer och mer egotrippad för varje år som går.

isa
0

Jag förstod att det var ett skämt. Jag tycker det var roligt.

"att tala till mig på ett hövligt och älskvärt sätt och inte höja rösten och inte irritera mig" , tror jag menas i skämtet som att många människor pratar jättehögt och nästan bokstaverar när de talar till gamla - för att de tror att de gamla hör dåligt.

många äldre hör jättebra och blir irriterade (på riktigt) när de blir tilltalade som om de vore barn eller dumma .

[aspie]
0

#15 Den tanken hade jag aldrig en tanke på Isa men den är helt klart något att tänka på. Klart man vill bli behandlad som alla andra med respekt och värdighet. Vi blir ju inte dumma i huvudet bara fär att vi blir äldre.

Veyla
0

Undra varför många gamla ändrar sitt sätt att prata på? Inte alla men ganska många. Lite tyngre och vajigare.

David
0

Lite kul, läste precis i tidningen att åldern numer finns med i diskrimineringslagstiften :)

// David

isa
0

#16 , så sant. Med åldern blir man klok och vis, sägs det ju.

#18 Jasså, det finns med i diskrimineringslagen också.

"Det var värst."

[aspie]
0

#17 Veyla, hur menar du? Att de äldre darrar på rösten eller nåt sånt?

#17 #18 Japp, det är många äldre som diskrimineras så det tycker jag är helt rätt.

Veyla
0

aspie! Det är fler yngre som diskrimeneras än vad det är äldre;) och lagen måste ju funka åt båda hållen. Det var bra att veta David! :D

#20 Jag menar att många ändrar hela sitt sätt att prata på. Jag kan tyvärr inte förklara bättre, får inte fram något bra ord i huvudet. Men gå till närmta ålderdomshem och lyssna:P

(förmodligen beror det på dålig kondition eller andningsvårigheter. något sådant! Men hade varit intresant att veta om mina aningar stämmer)

David
0

#21. Du har så rätt så. Ålderdiskrimering finns både uppåt och neråt. Även om det är vanligare med uppåt-diskrimeringen.

// David

[aspie]
0

Jo, Veyla, diskriminering finns överallt. Det är många som behöver hjälp. Diskrimineringslagen gällde väl redan innan för barn och ungdomar, eller? Då är det ju konstigt om inte gamla oxå ska få stå med där menar jag.

När det gäller annorlunda röst på gamla så beror det säkert på att  muskler och stämband blir slappa precis som för ögonmuskeln som gör att gamla får sämre syn. Vi ändrar säkert röst varje dag, vecka, månad, år utan att märka det själva.

Veyla
0

#23 om den redan gällde unga, då kommer den tyvärr inte göra någon något gott. Jag har då alltid blivit bortförklarad pga att jag bara är ett "barn" i mångas ögon. Det var självklart värre förut när jag faktist var ett barn men nu är jag myndig om ett halvår och anses fortfarande inte veta något om någonting pga min unga ålder och få livserfarenheter.

Inte på denna sajten dock;) Mer i "riktiga livet"

[aspie]
0

#24 Ja, sorgligt nog är det så för vissa. Jag har oxå blivit diskriminerad och bortförklarad sen jag var liten och är det ofta fortfarande. Det känns som om man inte har något värde alls.

Lagen finns men få följer den. Det diskrimineras varje dag och värre och värre blir det märker jag.

Är ledsen för din skull Veyla för du förtjänar att ha det bättre.

KRAM

Veyla
0

Tack Aspie! Men det är ju sådana som dig som får min tillvaro att bli mycket lättare.

Detta forum över lag är väldigt diskrimineringsfritt och det är jätteskönt. Mer än vad man kan säja om vissa andra iFokus sajter;)

[aspie]
0

#26 Glad över att var en som kan få din tillvaro lättare Skrattande

Håller med dig, på många andra sajter diskrimineras det för fullt varje dag, tyvärr. Just av den anledningen håller jag mig endast här och hos bokstavsfolk och ångest

kerstinjo
0

Neuropsykiatriska funktionshinder, neuropsykiatriska diagnoser, är den korrekta benämningen på NPF.

Lite förtydligande.Glad

Kerstin 

patti2
0

Jag tycker det är rätt befriande att man inte vet åldern på många av de som skriver här. Jag har valt att inte uppge min ålder för att jag tycker det är skönt att slippa de förväntningar som kommer med den åldersgrupp man tillhör. Glad

LenaR
0

#27 Fast om du skulle bli nyfiken på att jobba med lera är du välkommen in på keramik…!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Veyla
0

#29 det är ganska smart. Själv har jag gjort tvärt om. Jag har gått ut med min ålder enbart för att ändra på uppfattningen om unga. Vi kan också vara smarta(och har gott självförtroende). Flört

I början var jag inte speciellt accepterad här (innan psykologi fanns). Och den målgrupp jag blev mest utstött av var helt ärligt den äldre generationen. Så där måste jag tyvärr göra en tvärvändning. Jag har till och med sett ett mönster på att mnga får en "trotsålder" när dem är runt 50, precis som många ungdomar får runt 13!
Idag bemöts jag otroligt bra, tycker jag, av dem flesta på iFokus. Och det trots att jag "bara" är 17Skrattande

[aspie]
0

jag tänker aldrig på vilken ålder de har som jag skriver med. men om jag skulle ta reda på det, vilket jag gjort ibland så blir jag förvånad över att se att jag funkar bättre med yngre än jag själv med vissa få undantag.

Tack för inbjudan. Tyckte det var roligt att dreja när jag var ung men fick inte till det precis så jag tappade tålamodet, he he

Veyla, du är bara 17 år, men betydligt klokare än många vuxna. Jag gillar dig skarpt. Undrar ofta vad det ska bli av dig med en så klok hjärna. Professor kanske?Flört

kerstinjo
0

Jag är heller inte speciellt intresserad av ålder, för mig är det ointressant om någon är 19 eller 49 år.

Det är vad personen förmedlar som är det intressanta. Däremot så kan jag ha mer överseende för en ung person, än för en av den äldre generationen som trotsigt stångar sig själv blodig.

Kerstin 

Veyla
0

#32 Jaa du, om jag blir frisk någon gång så har jag tillräkligt gott självförtroende att anse mig kunna bli det jag vill ;)

Tyvärr är jag en sådan människa som hälre avgår än att jobba på ett ställe som stör mig. Det kan vara bra men också väldigt väldigt dåligt. Så jag kanske blir egenföretagere då? Har haft mina tankar genom livet:D

Och Aspie, det finns vuxna kloka också;) Det är ju inte för inte som David vill ha dig som Medarbetare! Min upplevelse är att du är väldigt sympatiskt smart, och det trots dina diagnoser. En förmåga som jag uppenbarligen saknar och önskar att jag hadde.

David
0

#34. Jag är också av den "sorten" att hamnar jag på en arbetsplats som går emot mina värderingar, oavsett vad det gäller, så kommer min avskedsansökan rätt snabbt efter att jag märkt av det.

Trivs utmärkt med eget, ingen direkt chef, och jag skapar mina egna rutiner. Dock kan man väl påstå att kunderna är min chef, eller åtminstone ställer krav som en chef, ibland högre också.  Kanske skulle satsa på skogshuggare? Flört

Tänkte på det här med åldern och respekt. Jag går väldigt sällan ut med min ålder, tycker det är rätt oväsentligt hur gammal jag är. Om man sedan hårddrar, så upplever jag att den största respekt jag får är ifrån personer 50+. Kanske för att jag i min tur ger dem väldig respekt också. Kan också bero så att de flesta företagsledare bland både mina kunder och samarbetspartner är i den åldern.

// David

Veyla
0

#35 jag trivs som med"arbetare" här på psykologi ;)

[aspie]
0

#34 Veyla, det kanske har lugnat ner sig med det värsta när du kommer upp i min dotters ålder (21). Hon mår beydligt bättre nu än när hon var i din ålder då hom mådde lika dåligt som du göre nu. Visst, en del svackor kommer, men de kommer mer och mer sällan.

Jag tror på dig Veyla, även om det kanske inte känns så för dig nu Flört

Åhhh, TACK för dessa fina ord om lilla mig SkämsKyssSkrattande KRAM

Citronmeliss
0

Haha, aspie! Denna tråden gav mig flera goa skratt. th_laugh2th_laugh2th_laugh2

Jag uppskattar inte heller att någon höjer på rösten eller bokstaverar till mig!

Jag blir inte så trevlig tillbaka då, du är nog lite snällare än vad jag är aspie!

Kanske är vi "trotsiga" 50+are, du & jag! 

Vad sägs om 50+ iFokus?

Jag ser framför mig hur du och jag sitter där och "pratar" med varandra, med en slääpig, dov samtalston, tack för den Veyla!  *flinar*

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

[aspie]
0

Ja, ha ha ha 50+ iFokus ha ha ha

Melissen, har du redan fått en sån där släääpig dov gammal röst?

Citronmeliss
0

Javisst, har inte du?Förvånad

Hur släpig tror du den är på en skala, speciellt när jag är manisk och talar aningen forcerad, hahahaha..Skäms

Det får du nog fråga Veyla eller David om, själv är jag partisk! Flört

[aspie]
0

Hmm, igår fick jag reda på att jag och min dotter låter precis lika och har samma röster. Det har jag iof hört själv via inspelningar. Så jag antar att jag inte fått den där släpiga dova gamla rösten ännu utan låter fortfarande barnslig, he he he

Veyla
0

Släpig och darrande röst skulle jag nog satsa 70+ på;) (vill vara snäll mot din dotter aspie)

[aspie]
0

Ha ha ha, Veyla, du skulle bara höra henne och mig när vi sätter igång. Och sen tror jag, om jag är som min biologiska släkt att jag inte ens kommer att låta så när jag är 70+. Men jag förstår hur du menarFlört

inisklo
0

Skrattande…va ni är goa allihoppa Flörtkul,att vi är i olika ålden här o,att vi kan hjälpas åt o försöka förstå varandra.Ingen kan säga allafall,att äldre människor är klokare än yngre..

inte alltid o med allt,inte jag allafall…här har man fåt läsa många yngre som har skrivit så bra,att oi oi om man sälv va så klok i den ålden..men som sakt  ålden…plää…Tungan ute

#0 Jag är som du aspie…

[aspie]
0

#44 he he, välkommen i klubben inisklo Skrattande

David
0

Kan då intyga att Melissen inte har någon släpig eller dov röst. Snarare väldigt lugnande röst. Glad Skulle tänka mig att Melissen är en utmärkt uppläsare av ljudböcker som man ska slappna av till.

// David

Citronmeliss
0

Tack David det var snällt sagt!Glad

Men du, annars skulle nog en släpig, dov och lagom monoton röst funka bra att somna till!Flört

[aspie]
0

Har tänkt på hur vi skulle "se" varandra eller uppfatta varandra om vi hörde rösterna på varann. När man ser och hör en annan människa såblir bilden annorlunda på något sätt. Har ni tänkt på det?

Vi har ju känt varandra mer eller mindre anonymt här på forumet ett bra tag och en del av er känns som riktigt bra vänner. Men hur skulle vi reagera om vi träffades på riktigt?

Tycker det är lite skrämmande egentligen på något konstigt sätt Obestämd

David
0

Nja… monotom röst vetesjutton. Hade för länge sedan en arbetskamrat som verkligen pratade med monotom röst. Aldrig en tonhöjning, eller någon annan förändring av rösten för den delen heller. Inte sjutton fick han mig att sova, men såklart, lite småskratt kom det när han skulle ropa ut stationsnamnen. Eller "Välkommen ombord på tåg X mot Sundsvall". Tror det tog ett par minuter, för inte bara det att han pratade monotomt, även väldigt sävligt och släpigt.

Lite elakt men han gick under smeknamnet "Sävrot" bland alla kollegor.

För dovt, då blir det ju lite smått erotiskt nästan. Hmm… Skäms

// David

Citronmeliss
0

Jag har också tänkt på det aspie!
Undra hur bilden av varandra skulle bli då?

Nej, du kanske har rätt David kanske retar man sig på och blir man galen av en sådan röst i stället..

Sävrot..Tyst

Erotiskt, hihi.. har någon ändrat sin dos av lamotrigin igen.. *ler generat*Skäms

kerstinjo
0

# 38 o # 39

Jag har mina funderingar på en 50+ sida. är ni med?

Kerstin 

[aspie]
0

#51 Tja, varför inte, Bara de är snälla 50 +are som kommer dit Obestämd

Citronmeliss
0

Klart vi är med! Glad

Det kan väl vi bestämma själva, att bara de snälla är välkomna, eller hur?Oskyldig

[aspie]
0

Ja OK, då kör vi en sida för SNÄLLA 50+are. Men då kanske det bara blir vi tre Förvånad

Citronmeliss
0

Kanske lika bra det!

[aspie]
0

He he he Tungan ute

Veyla
0

Ja, Jag tror avataren spelar väldigt stor roll. Skulle Veyla verkligen vara Veyla med en bild som avliknar ett hakors? (snälla svara inte ja!) Eller kanske en halvnaken man?:P

David
0

#50. Hur visste du det, är höjt med 100 mg. Men mina nakendrömmar har upphört för länge sedan. Rynkar på näsan

Men dov röst är faktiskt väldigt fint.

// David

Veyla
0

#58 hehe, jag tror jag fick dem av dig David! Har höjt nyligen;)

David
0

#59. Varsågod! Tänkte att det är dålig stil av mig att behålla nakendrömmarna för mig själv! Säg till när du är naken på ett nattöppet apotek Tungan ute. Eller sitter i kassan på någon livsmedelsaffär näck Skrattande

// David

Veyla
0

#60 Räknas det att man kommer på att man inte har några byxor eller kallsonger på sig när man ska stiga ur skolbussen framme vid skolan. Att det inte går någon hem förens vid slutet av dagen och att man ska försöka dölja detta för alla? =D

David
0

*skrattar*. Det borde absolut räknas! Välkommen Veyla till Lamotriginets underbara värld. Aldrig långtråkigt om nätterna! Skrattande

// David

Citronmeliss
0

Långtråkigt på nätterna?Skäms

[aspie]
0

Hmmm, jag hade en "speciell" dröm om Denzel Washington (stavning?) härom nattenSkäms 

Sen blev han helt plötsligt ett monsterFörvånad och jag äter inte lamotroginObestämd

Citronmeliss
0

Men du, var ni fullt påklädda båda två? *fnissar"

[aspie]
0

NäääääSkäms

Citronmeliss
0

Säkert att du inte fått i dig en smula Lamotrigin?

Tungan ute

[aspie]
0

Ja, man börjar ju undra iof Obestämd Det är ingen av er som smugglat in lamotrogin i min mjölk eller kanske i min vattenledning? Förvånad

Citronmeliss
0

Jag tippar på vattnet i mjölken är det nog mest penicillin!Obestämd

inisklo
0

#45 Tack så mycke…hih-hii 50+…Glad

#48 Jag har tänkt ofta det som du skriver,men efter som jag har brev växlat,med så många genom tiden o sen pratat i tel.o sen träffat då vill jag inte mer, försöka göra egen bilt av människor..jag har så många gången blivitFörvånadför det knappast är nåt som stämmer,med bilden som jag har gort.

Sist har jag kollat genom datoren hur dom människor ser ut som pratar i radion..tror du,att jag lyckades göra rätt bild av människor..Skrattandekan hända,att jag har så dåligt fantasin…hih-hih-hii

#51 Jag då?????

Ps…måste man vara snäll 50+…om man är 50+ Räcker det inte,att man är 50+ ??????Tungan ute

Citronmeliss
0

#57 Bevare mig väl det var allt långt ifrån den "fina vargen" som jag tänker på!Förvånad

#58 Misstänkte det bara..Oskyldig

#70 Håller med dig man kan verkligen missta sig ibland.

Fast jag gillar ju ER för dem ni är inte för hur ni ser ut eller beroende på röst! (tror jag åtminstondeSkäms)

#70 Glömde ju, njae 50+ och snäll var nog ett krav eller önskemål, på sin höjd trotsig men absolut inte elak!

50+ neutral kanske också funkar!Tungan ute

inisklo
0

#71 Obestämd…nå…jaa…Glad…vi säger så om 50+ typ allt annat utom elak…bra…Skrattande

ps……får män vara med???

pssssss…..säg inte till nån,att jag har frågat sånt…TystFlört