Varför deppig hela tiden
Hej
undar om nån vet hur man ska göra. Har ett bra liv med helt underbar sambo och en jätte härlig hund. Är arbetslös men funderar på att göra nåt själv för att få göra nåt jag verkligen vill men jag känner mig hela tiden deppig och jag vet inte varför. Känner mig orkeslös och skulle bara vilja ligga under täcket och bara gråta. Gråter över allt fast jag inte skulle behöva.
Hade det jobbigt under mina 13 år på jobbet och kroppen börja säga ifrån så jag tog ledigt 1 år och plugga gick även hos en psykolig men det blev inge bättre. Känner lika än efter 1 år. Flera gånger per dag vill jag bara sätta mig i ett mörkrum och gråta. Har en hund som jag måste gå ut med men ändå sitter jag mest inne och är deppig över ingeting. Kan inte fatta har ju ett bra liv varför kan man inte njuta utan bara vara deppig hela tiden för inget. Visst det har hänt en massa när jag var barn men är ju 34 år nu och gillar mitt liv.
Varför ska livet vara så svårt vill leva ett glatt liv och inte deppig. Mamma säger jag ska kolla sköldskötlarna i fall jag har fel på dom när jag är så orkeslös och deppig.
//Anna
En ordentlig läkarkontroll där dina olika värden blir kollade, tycker jag låter som en bra idé.
Det kan ju faktiskt bero på någon somatisk (kroppslig) sjukdom eller brist.
Även om man ofta, kanske i första hand tänker sig att orsaken är psyksiskt betingad när man känner sig som du gör!
Ja, obalans i sköldkörteln är ju en tänkbar "bov" när man är deppig utan någon förklarlig anledning.
Sedan finns det även andra brister som kan påverka ditt dåliga mående, tex lågt järnvärde, D-vitamin och B-12 brist är också sånt som kan leda till orkeslöshet och medföljande deppighet!
Som sagt, försök att snarast göra en ordentlig hälsokontroll så du vet var du ska börja "nysta" för att må bättre igen!
Håller tummarna att du får bra hjälp att komma underfund med vad som "felas" dig!
//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras
utan måste kännas med ditt hjärta
Håller med ovanstående. Testa alla värden först. Om inte annat så går det väldigt fort och man får ett konkret svar;)